پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


صادرات ۶۵ درصدی رنو از ترکیه


صادرات ۶۵ درصدی رنو از ترکیه
كشور تركیه با جمعیتی افزون بر ۷۲ میلیون نفر در حال حاضر بیش از ۵/۹ میلیون خودرو را در خود جای داده است. تولید خودرو در ترکیه تا سال ۱۹۹۶ فقط محدود به بازار داخلی بود اما پس از آن صادرات خودروی تولیدی داخل یکی از مهمترین محور فعالیتهای این کشور در عرصه تولید شد .در این سال ترکیه با پیوستن به اتحادیه گمرکات بین‌الملل واتخاذ تصمیم مبنی بر عدم حمایت از صنعت خودروسازی، تعرفه واردات خودرو را از کشورهای اروپایی را صفر و زمینه ورود خودروسازان جهانی را به شكلی گسترده در خود فراهم كرد.
تصمیم مقامات ترك هر چند به اعتقاد برخی تخریب صنعت خودروسازی نوپای تركیه را به دنبال داشت ، اما ورود خودروسازان جهانی همراه با واردات تكنولوژی و سیستم‌های مكانیزه كمك كرد تا قطعه‌سازان این کشور از لحاظ تكنولوژی همپای دیگر قطعه‌سازان دنیا پیشرفت كنند و خودروسازی نیز كه همراه با نوعی مونتاژكاری بود در سطح وسیعی گسترده و نوعی رقابت را از لحاظ كیفیت و قیمت در این كشور به وجود آورد.
در حال حاضر، ‪۱۷‬ شركت خودروسازی فعال در تركیه، ۳۰‬ هزار نفر نیروی كار را در خود جای داده است. هم‌اکنون از هر سه خودروی تولیدی در داخل کشور، دو خودرو صادر می‌شود و یک خودرو نیز در بازار داخلی به مصرف می رسد .از مجموع این شرکتها، شش کارخانه به تولید خودرو می‌پردازند.
هم‌اکنون کارخانه‌های خودروسازی تركیه كه با مشاركت شركت‌هایی مانند فورد، رنو، تویوتا، بنز، فیات، هوندا و هیوندایی ایجاد شده به طور عمده در شمال غربی ترکیه از استانبول به طرف شهر بورسا واقع در کناره دریای سیاه مستقر هستند.
خودروسازان ترکیه تولیدات خود را با تفکر "صادرات" تولید می‌کنند و تلاش می‌کنند تا تولید بخش عمده قطعات یدکی خود را در عرصه رقابتی سالم در داخل کشور تولید کنند تا از این طریق علاوه بر کاهش وابستگی به سایر کشورها در اشتغالزایی نقش عمده‌ای را ایفا کنند .
هرچند که مصرف‌کننده ترک بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای امکان خرید خودرو وارداتی از خارج را دارد ، اما به طور عمده ترجیح می‌دهند تا خودرویی را برای استفاده انتخاب کنند که هموطنانشان به نحوی در تولید آن مشارکت داشته باشند هر چند که امتیاز اصلی این خودرو با سایر کشورها باشد .
اگر بخواهیم تولید سالانه خودرو در ترکیه را از نظر خودروی سواری و تجاری نشان دهیم به این آمار می رسیم که سالانه۸۰۰ هزار خودرو در این کشور تولید می شود که از این مجموع ۶۵ درصد به خارج صادر می‌شود .
خودروی رنو نیز در این کشور در میان سایر خودروهای خارجی جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده، این خودرو از سال ۱۹۶۰ میلادی وارد ترکیه شد. در اوایل دهه ۷۰ نخست "رنو "و سپس " فیات " وارد بازار شد و این دو خودرو بودند که صنعت خودرو ترکیه را ساختند. به بیانی دیگر "رنو "و" فیات " والدین صنعت اتومبیل در ترکیه هستند زیرا که سایر مارکهای خودرو در ترکیه مانند "تویوتا" و " فیات " در دهه ۹۰ به ترکیه آمد و بنا به گفته مدیر ارتباطات و تبلیغات شرکت رنو این شرکت طی هشت سال گذشته از لحاظ فروش در ترکیه مقام نخست را به خود اختصاص داده است .
رنو یكی از خودروسازانی بود كه در دهه ۶۰ میلادی به بازار ترکیه وارد شد و هم اكنون به تولید ۲۳۰ هزار خودرو در سال ۲۰۰۶ می‌اندیشد.
خودروهای شخصی رنو یکی از خودروهای مورد علاقه مردم ترکیه است و مردم این کشور این خودرو را به سایر خودروها ترجیح می دهند .
" ژان كریستف نوگاره " مدیر ارتباطات و تبلیغات شركت رنو، که با گروهی از خبرنگاران صنعت خودرو از رسانه ها و مطبوعات ایرانی درحاشیه سومین دوره مسابقه خودروهای مسابقه‌ای و فرمول یک رنو در استانبول سخن می‌گفت: از فروش ۷۱۵ هزار خودروی تولیدی رنو در سال ۲۰۰۵ میلادی در کشور ترکیه خبر داد.
وی اظهار داشت: از مجموع خودروهای تولیدی شرکت رنو، ۱۰۸ هزار خودرو در بازار ترکیه به فروش می‌رسد. نوگاره با بیان اینکه شرکت خودروسازی رنو بیش از هشت سال است که درمیان خودروهای سواری خارجی در این کشور مقام نخست را کسب کرده افزود: از مجموع خودروهای عرضه شده در ترکیه ، بیش از۶۰۰ هزار خودرو یعنی ۵۵ درصد در ترکیه ساخته می‌شود .
وی سهم ترکیه از خودروهای رنو را ۲/۱۵ درصد برشمرد و افزود: در حال حاضر دو مدل خودرو " کلییو "و "مگان " در ترکیه تولید می‌شود.
وی میانگین قیمت خودرو "لوگان" (وارداتی از رومانی به تركیه) را ۱۶‬ هزار یورو و مگان تولید تركیه (مدل سدان) را ‪۲۸ ‬هزار یورو ، عنوان كرد.
شرکت خودروسازی رنو درحال حاضر در ۲۲ کشور جهان محصولات خود را تولید می‌کند و با داشتن ۱۲۶ هزار پرسنل ماهر و نیمه ماهر سالانه ۵/۲ میلیون خودرو در جهان تولید می‌کند. این شرکت بیش از ۴۰ درصد از کل تولید خودرو در ترکیه را به خود اختصاص داده است .
شرکت اویاک رنو ، به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی ترکیه به تولید خودروهای تجاری می پردازد .تاریخچه این شرکت در ترکیه به سال ۱۹۶۹ میلادی و با تولید رنو ۱۲ بر می‌گردد، تولید این خودرو سالانه با ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه آغاز شد و پس از سالیان طولانی ظرفیت تولید خودرو در اویاک در سال ۱۹۹۳ به ۴۰ هزار خودرو با تولید رنو ۹ در این کارخانه افزایش یافت .
مهمترین سال برای رنو در ترکیه سال ۱۹۹۴ میلادی است در این سال ترکیه با ورود به اتحادیه گمرکات حذف تعرفه خودرو برای اروپا قادر شد تا برای سالهای بعد برنامه‌ریزی کند .
در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ با وجود بحرانهای اقتصادی ترکیه، صنایع خودروسازی در این کشور وارد یک مرحله ریسک شد اما به رغم تمامی مسائل اقتصادی و تورم بالا این صنعت عقب نشینی نکرد و تلاش کرد تا از مشکلات خود به آرامی عبور کند .
در هر حال شرکت اویاک برای ورود به عرصه صادرات خودرو نیازمند کسب برخی ایزوهای استاندارد جهانی شد و در سال ۱۹۹۶ استاندارد جهانی ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کرد و پس از آن "مگان واگن" تولید و صادر شد. پس از آن طبق تقاضای مشتریان تولید برخی محصولات تداوم یافت و سپس دو نمونه دیگر وارد بازار شد .
مدیر لجستیك و برنامه‌ریزی شركت اویاك رنو در گفت‌وگویی با خبرنگاران ایرانی در هنگام بازدید از این کارخانه در شهر بورسیای ترکیه اظهار داشت: از مجموع نزدیك به‪ ۸۰۰‬ هزار خودروی تولیدی در تركیه ۶۵‬ درصد از آنها صادر می‌شود.
"عمران یوربا" ، اظهار داشت: تولید خودروی رنو در تركیه تا سال ‪ ۱۹۹۶‬ فقط برای استفاده داخل صورت می‌گرفت اما از آن سال به بعد به سایر كشورها صادر می‌شود.
وی با بیان اینكه از هر سه خودروی تولیدی در تركیه دو خودرو برای صادرات و یك خودرو برای بازار داخلی تولید می‌شود، افزود: شركت رنو ۴۰‪‬ درصد تولید خودرو تركیه را در دست دارد.
یوربا، گفت: شركت اویاك رنو یك شركت تولیدی است كه ‪ ۵۱ ‬درصد سهام آن وابسته به رنو و ‪ ۴۹ ‬درصد دیگر آن به خودش اختصاص دارد، فروش داخلی خودروهای رنو به شركت اویاك سپرده می‌شود. به گفته وی، تولید خودرو صادراتی رنو و عرضه آن توسط شركت ماینس صورت می‌گیرد. تولید محصولات رنو در سال ‪۲۰۰۵ ‬در تركیه به ۱۹۷ ‬هزار خودرو رسید و پیش‌بینی شده این میزان در سال جاری افزون بر ‪۲۳۰‬ هزار دستگاه شود.
وی با اشاره به اینكه بیش از ‪۶۰ درصد از قطعات تولید خودروهای اویاك توسط تولیدكنندگان داخلی تهیه می‌شود، افزود: در این كارخانه علاوه بر خط تولید موتور ، خط تولید جعبه دنده را همزمان انجام می‌دهد.
یوربا، مساحت این كارخانه را ۴۱۸ ‬هزار مترمربع و تعداد پرسنل آن را پنج هزار نفر عنوان كرد و گفت: نیروهای فعال كارخانه در سه شیفت كاری فعالیت می‌كنند.وی از خودروهای "كلیو"، "كلیو سه" و "مگان" به عنوان سه خودروی اصلی تولیدی این شركت نام برد و گفت: اویاك شركتی تجاری است كه بخش عمده سهام آن متعلق به شركت بازنشستگی ارتش است. مگان، كلیو و كلیو ‪ ۳ ‬سه نوع خودروی تولیدی اویاك به شمار می‌روند. قیمت خودروی لوگان در كشور تركیه ‪ ۲۸ ‬هزار یورو و مگان ‪ ۱۴ هزار یورو است.
خودرو مگان تولیدی در تركیه۱۲ سال گارانتی رنگ بدنه و زنگ زدگی دارد و موتور آن نیز بدون محدودیت مسافت از دو سال گارانتی برخوردار است .
این شركت محصولاتش را به ‪۱۰۰ ‬كشور در پنج قاره جهان صادر می‌كند، خودروی "كلیو۳‬" هم ‌اكنون در مكزیك، كلمبیا، برزیل و آرژانتین نیز تولید می‌شود.
در این كارخانه در هر ساعت ‪۵۰ ‬موتور تولید می‌شود كه فقط تامین‌كننده ‪۵۰‬ درصد از نیازهای آن است، باقیمانده نیاز شركت از واردات تامین می‌شود. ۹۰ ‬درصد شركت‌های تولیدكننده‌ای كه با اویاك همكاری دارند در حوالی این شركت واقع شده‌اند و احتمال خطا در تولید ‪ ۱۳ ‬در هزار گزارش شده است.
یوربا با بیان اینکه، ۵۰ درصد نیاز "موتور" خودروهای اویاک در بازار داخل و ۵۰ درصد بعدی به ویژه موتورهای دیزل از خارج وارد می شود ، افزود: اویاک ۷۰ درصد از نیاز جعبه دنده را به تنهایی تولید می کند وباقیمانده از خارج وارد می شود .
وی با بیان اینکه در فاصله سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ میلادی اویاک فقط نیاز داخلی را برآورده می‌کرده، تصریح کرد: پس از این سالها موضوع صادرات جدی گرفته شد.
مسئول لجستیک و برنامه‌ریزی اویاک رنو در بورسای ترکیه گفت : در حال حاضر این شرکت بیش از ۱۰۰ نوع قطعات یدکی را به کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک، کلمبیا، صادر می‌کند و تولیدات "مگان"، "کلیو سه" این شرکت به کشورهای فرانسه و اسپانیا صادر می‌شود .
وی با اشاره بر اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات یدکی رنو در ترکیه تولید می‌شود، گفت: ما برای خرید از تولیدکنندگان داخلی شرایطی داریم که از جمله آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قیمت قطعات یدکی تولیدکننده ترک باید حداقل ۱۰ درصد پایین‌تر از سایر نقاط جهان باشد، هرچند که به کیفیت محصول نیز اهمیت بسیاری قایل هستیم .
یوربا گفت : حدود ۹۰ درصد از شرکتهای تولیدکننده قطعات یدکی در حوالی کارخانه اویاک در بورسا مستقر هستند و حدود ۸۵ درصد نیز قطعات تولیدی خود را روزانه به کارخانه تحویل می‌دهند .
وی با بیان اینکه ۲۲ درصد قطعات یدکی توسط ۲۱ تولیدکننده (نمایندگان شرکتهای خارجی در ترکیه) انجام می‌شود، افزود: ۱۶ تولیدکننده که ۱۶ درصد تولیدكننده‌ها را نیز دربرمی‌گیرند تحت لیسانس تولیدکنندگان خارجی با اویاک همکاری می‌کنند .
به گفته وی۴۶ درصد از عرضه کنندگان قطعات درتولید با شرکتهای تولید کننده خارجی مشارکت دارند و حدود ۹۰ درصد فقط با سرمایه ترکیه تولید می کنند .
وی با اشاره به شركت اویاك خودرو تركیه كه با سهم ۴۹ درصدی شركت اویاك و ۵۱ درصدی شركت رنو فرانسه تاسیس شده، عنوان كرد كه تا سال ۱۹۹۴ تركیه تولید خودرو را تنها برای تامین نیاز داخلی كشور انجام می‌داد.
یوربا میانگین سن کارگران ماهر و نیمه ماهر این کارخانه را ۳۴ سال بیان کرد و گفت: طی سالهای اخیر با استخدام نیروهای جوانتر تلاش شده تا میانگین سنی کاهش یابد. به گفته وی، شرکت رنو برای آموزش زبان سرمایه‌گذاری بالایی را در این شرکت مصروف کرده و در حال حاضر نیز تلاش دارد تا پرسنل خود را به دو زبان انگلیسی و فرانسه به صورت کامل آشنا کند .
مسئول لجستیک و برنامه‌ریزی اویاک رنو معتقد است: آشنایی با زبان فرانسه کمک بسیاری به نیروی کار فعال در این شرکت می‌کند و هنگامی به سخنان وی بیشتر پی می‌برید که در جای جای کارخانه و برروی تابلوهای دستورالعملها به زبان فرانسه و انگلیسی به چشم می‌خورد.
بر همین اساس است که یوربا می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد از نیروی کار با زبان فرانسه در حد قابل قبول و معقول بین‌المللی آشنا هستند وی در عین حال می‌افزاید: بیش از ۲۰۰ تن از نیروی کار اویاک کاملا به زبان انگلیسی مسلط هستند.
وی از برنامه ۶۱ ساعت آموزش زبان برای پرسنل خبرداد و گفت: اویاک برای آموزش دو زبان فرانسه و انگلیسی ۸/۱ میلیون یورو هزینه کرده است. مدیر لجستیک و برنامه‌ریزی اویاک درخصوص مدلهای تولیدی رنو در ترکیه می‌گوید: درحال حاضر آخرین مدلهای روز جهانی رنو در ترکیه تولید می‌شود و امیدواریم با فروش بیشتر بتوانیم به توسعه کارخانه فکر کنیم. پیش از سفر خبرنگاران به شهر بورسا، آنها از مسابقه خودروهای رالی رنو دیدن کردند .
اولین دوره رقابت‌های خودروهای مسابقه (رالی ) و فرمول یك مدلهای جهانی و فرمول یك رنو با هدف جلب نظر مشتریان رنو در استانبول برگزار شد. شركت رنو این مسابقه را در هر دوره در یك كشور برگزار می‌كند، در این مسابقه كه از روز گذشته آغاز شده پانزده تیم از هفت كشور حضور داشتند .از مجموع ‪۹ ‬مسابقه خودروهای رنو در سال ۲۰۰۶ ‬تاكنون سه مسابقه در كشورهای مختلف برگزار شده است .
طول پیست محل برگزاری مسابقه ‪۳۳/۵ ‬كیلومتر و طول حجم موتور نیز ‪۵/۳ ‬لیتر بود در این دوره از مسابقه به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شد.
در حاشیه بازدید از شرکت اویاک خودرو معاون خدمات پس از فروش شرکت گسترش خدمات پارس خودرو که به همراه گروهی از نمایندگان فروش خودرو در سراسر کشور از این کارخانه دیدن می کرد ، گفت: تعداد نمایندگیهای خدمات پس از فروش پارس خودرو به زودی به ‪ ۱۹ ‬نمایندگی خواهد رسید.
"جهانبخش صفایی"، افزود: در مرحله دوم به تعداد نمایندگیهای خدمات پس از فروش ، هشت نمایندگی اضافه می‌شود. به ‌گفته وی، مرحله نخست فعالیت نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودرو با فعال شدن ‪۱۱‬ نمایندگی به پایان رسید. وی سپس گفت: ۱۱ ‬نمایندگی فعال پارس خودرو علاوه بر چهار نمایندگی و ‪۲‬ تعمیرگاه مركزی در تهران، پنج نمایندگی خودروهای كلاس بالا در شهرهای بزرگ كشور را در برمی‌گیرند. صفایی از سفر هیاتی از كارشناسان فرانسوی برای بررسی كنترل و كیفیت تولید خودرو به ایران در ماههای آینده، خبر داد و در ادامه گفت: ارایه خدمات پس از فروش خودرو شخصی "مگان" در تهران و شهرهای بزرگ كشور از ‪ ۱۵ تیرماه و همزمان با فروش آنها آغاز می‌شود و تاكید كرد، نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودرو به طور عموم دارای ایزو هستند. قرار است خودرو "مگان" به‌عنوان نخستین خودرو با گیربكس هفت دنده در ایران، امسال در پارس خودرو از مجموعه شركتهای عضوگروه سایپا نیز تولید شود. شمارگان این خودرو سالانه ‪ ۱۵‬ هزار دستگاه در چهار مدل است كه مدلهای بعدی این خودرو با فاصله زمانی حداكثر ‪ ۱۵ ماه در پارس خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شود. خودروی مگان با دو موتور‪ ۱۶۰۰‬ و ۲۰۰۰‬ سی سی به صورت دنده‌ای و اتوماتیك با تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب تولید می‌شود. وی سپس درخصوص استانداردهای نیسان و شركت رنوپارس گفت: استانداردهای مورد توجه در ایران براساس هماهنگی و توافق صورت گرفته است. معاون خدمات پس از فروش شركت خدمات پارس خودرو مدت زمان گارانتی موتور خودرو مگان را دو سال، رنگ و بدنه را سه سال و پوسیدگی را شش سال بیان كرد. صفایی در پایان از هماهنگی ایجاد شده با شركت امداد سایپا و نمایندگیهای شركت خدمات پارس خودرو برای انتقال خودروهای معیوب به‌نزدیكترین محل تعمیر و یا اعزام عوامل فنی در محل خودرو ، خبر داد .
شهناز حسنی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید