شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی درکلسترول بالا


رژیم غذایی درکلسترول بالا
خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را می‌توان با بوجود آوردن تغییراتی كه میزان كلسترول را پایین بیاورد كاهش داد. توجه به این نكته ضروری است كه به ازای هر ۱ درصد كاهش در مقدار كلسترول خون درصد خطر كاهش می‌یابد. برای مثال پایین آوردن كلسترول خون به میزان دو تا پنج درصد می‌تواند خطر حمله قلبی را برای شما سی درصد كاهش دهد. اكثر افراد می‌توانند مقدار كلسترول خون خود را تا میزان مطلوب پایین بیاورند. مقدار كلسترول خون اساسا تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و زمینه ارثی مقدار كلسترول خون می‌باشد. خوردن غذاهایی كه چربی‌های اشباع شده زیادی دارند بیش از هر چیز شما را در خطر بالا رفتن كلسترول خون قرار می‌دهند. كاهش كلسترول خون با كاهش دریافت كلسترول و چربی رژیم (مخصوصا چربی اشباع شده)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امكان‌پذیر است.
چربی های اشباع در گوشتها مخصوصا در گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله و لبنیات مانند خامه و كره وجود دارد. بعضی از محصولات قنادی مثل پای ها كیك ها و كلوچه ها نیز می توانند حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع شده باشند - همراه با كاهش مصرف چربی های اشباع شده لازم است غذاهای غنی از نشاسته - كربوهیدراتها - را بیشتر مصرف كنیم مثل غلات صبحانه‌ای، سیب‌زمینی آب‌پز یا كبابی، برنج پخته، لوبیا، ماكارونی.
باید به خاطر داشت كه اگر شما اضافه وزن دارید و مقدار كلسترول خونتان بالاست كاهش وزن می‌تواند به پایین آوردن كلسترول خون كمك كند. برای كسانی كه به درمان پیشرفته تری نیاز دارند درمانهای دارویی مؤثر در دسترس می‌باشد.
سبوس جو یك منبع غنی از فیبر محلول می‌باشد. نكته‌ای كه درباره این ماده مطرح است این است كه به نظر می‌رسد این ماده كلسترول ال دی ال كه سبب رسوب چربی در سرخ‌رگها می شود را كاهش داده، ولی سطح كلسترول محافظت كننده - اچ دی ال - را بالا می‌برد. غذاهای دیگر غنی از فیبر محلول شامل انواع لوبیا، عدس و بعضی از میوه‌ها می‌باشند. از آنجا كه تمام این غذاها از دو جنبه كم‌چربی بودن و فیبر بالا مفید هستند، مصرف روزانه آنها مفید است.
چند راهنمایی ساده برای شروع در اینجا آورده شده است. این تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به كاهش مقدار كلسترول خون كمك كند.
ـ مواردی كه باید در رژیم غذایی كاهش داد:
به جای غذاهای سرخ شده، از كباب شده استفاده كنید.
چربی های اضافی را از خوراكها و غذاهای گوشتی حذف كنید.
بجای پنیر چرب از انواع كم چربی استفاده كنید.
سعی كنید به جای خامه از ماست كم چربی استفاده كنید.
به جای شیر چرب از شیر پاستوریزه كم‌چربی استفاده كنید.
مصرف شیرینی ها پای ها و كلوچه ها و كیك ها را محدود كنید
از قسمت‌ های كم چرب گوشت استفاده كنید و تمام چربی های قابل رویت را جدا كنید و از مرغ و ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده كنید.
ـ مواردی كه باید در برنامه غذایی خود افزایش دهید:
▪غذاهای گیاهی: سبزیجات، حبوبات و بقولات مانند انواع لوبیا و عدس و غیره
غذاهای تهیه شده از غلات، غلات صبحانه، ماكارونی، برنج، نان، میوه‌ها
آنچه مسلم است هیچ یك از مواد غذایی به خودی خود مضر نمی‌باشند، بلكه تركیب غلط آن‌ها در یك رژیم غذایی نامناسب است كه مشكل آفرینی می‌كند.
●چه تغییرات دیگری باید انجام گیرد؟
علاوه بر این كه یك رژیم خوب می‌تواند نقش مهمی‌ در كاهش بیماری قلبی داشته باشد، موارد دیگری را نیز باید رعایت كرد. پس برای اینكه یك قلب سالم داشته باشید:
ـ سیگار را ترك كنید.
ـ وزنتان را در محدوده مطلوب نگه دارید.
ـ استرس نداشته باشید.
ـ به طور مرتب ورزش كنید.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پزشكان ایران
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید