جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مرطوب کننده‌ها


مرطوب کننده‌ها
مرطوب کننده ها به عنوان یک پوشش محافظ میان پوست و محیط اطرافتان عمل می کند. اگر چه پوست شما چربی اش را خود تولید می کند ولی برطرف کردن این چربیها در جریان پاکسازی ضروری است. اما بهرحال دوباره پرکردن این چربیهای طبیعی بسیار ضروری است.
یک مرطوب کننده اساسی و اصلی باید حاوی آب و دیگر ترکیباتی که رطوبت را جذب و در پوست نگهدارد. همچنین این مرطوب کننده ها باید دارای امولسیون هایی که پوست را تغذیه می کنند نیز باشد. آب رسانی به پوست قدم مهمی است در هیدراته کردن پوست. مرطوب کننده پوست را به مدت ۳ دقیقه در حمام هنگام گرفتن دوش روی پوست بریزید.
● مرطوب کننده های روز (حاوی ضد آفتاب)
لایه اوزون که زمین را احاطه کرده از برخورد تابشهای مضر ماورای بنفش (UV) خورشید جلوگیری می کند. در طی این سالها، این لایه بطور مداوم تخریب شده و اشعه های زیان آور خورشید توانسته اند از این لایه عبور کنند. هر روزه پوست ما تحت تابش اشعه UV قرار دارد و این اشعه ها در پوست ایجاد آفتاب سوختگی، بیماری های پوستی و پیری زودرس می نمایند. این اشعه حتی وقتی که خورشید دیده نمی شود هم وجود دارند. ما مصرانه به شما توصیه می کنیم که از کرمهای ضد آفتاب بر تمام سطح بدن خود بمالید نه فقط در تابستان، بلکه هر روز و در هر فصلی.
کرمهای ضد آفتاب را نیم ساعت قبل از اینکه در معرض تابش خورشید قرار گیرد استفاده نمایید تا در پوستتان جذب شوند. بلافاصله پس از شنا و عرق کردن هر ۳- ۴ ساعت یکبار اینکار را تکرار کنید. یک کرم ضد آفتاب واترپروف (ضدآب) بطور کلی ۳۰ دقیقه در آب خاصیت خود را حفظ می کند. لطفا به یاد داشته باشید که یک کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر لزوما بدین معنا نیست که از پوست شما بهتر محافظت می کند، فقط مدت طولانی تر از پوست شما در برابر تابش اشعه های UV محافظت می کند. یک کرم ضدآفتاب با ۱۵SPF بطور مثال تا ۹۵% محافظت می کند در حالیکه ۵۰SPF تا ۹۸% از پوستتان محافظت می کند. این تفاوت قابل چشم پوشی است.
مرطوب کننده ها می توانند به تنهایی و یا به عنوان یک زیرسازی آرایشی مورد استفاده قرار گیرند. مرطوب کننده هایی که فاکتور SPF بالاتری دارند چرب تر می باشند. آرایشی که روی صورت چرب قرار می گیرد بی رنگ تر می شود.
در پایان روز پوست شما احتیاج دارد تا دوباره تجدید قوا کند و شادابتر شود. در هنگام خواب از یک مرطوب کننده که حاوی مقدار زیادی کرم نرم کننده و چرب می باشد (مواد ترکیبی که برای آبرسانی و تقویت پوست شما در زمانی که شما خوابیده اید مناسب باشند) استفاده کنید.
● مرطوب کننده های شب (به همراه اسیدهای هیدروکسید آلفا)
هیدروکسی اسیدها ترکیب های طبیعی هستند که به نرمی سلولهای مرده پوست را از روی پوست شما بر می دارند. این اسیدهای ملایم لایه بردار های طبیعی هستند که بازسازی پوست را افزایش داده و بافت پوست را بهبود می بخشند.
▪ دو نوع اساسی از این لایه بردارهای طبیعی وجود دارند:
هیدروکسی اسیدهای آلفا: فعالیت آنها یک میزان کاهشی یا نزولی دارد که بدین معناست که تا وقتی فعال است که سلولهای مرده برای برداشتن و از بین بردن وجود دارد.
هیدروکسی اسیدهای بتا: این حالت را ندارند و حتی پس از بین بردن و برداشتن سلولهای مرده به فعالیت خود ادامه می دهند. این نوع از هیدروکسی اسیدها آمادگی زیاد برای صدمه رساندن به پوست را دارند.
اگرچه لایه بردار های فیزیکی بطور وسیعی برای از بین بردن سلولهای مرده پوست استفاده می‌شوند اما به پوست آسیب می رسانند. انتخاب یک هیدروکسی اسید آلفا عاقلانه تر می‌باشد.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید