پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ده نکته‌ی مهم برای بهبودِ بخش جست و جوی سایت


ده نکته‌ی مهم برای بهبودِ بخش جست و جوی سایت
در اینترنت جست و جو تنها محدود به موتورهای جستجوی بزرگ وب نیست. یكی از مهم‌ترین بخش‌های سایت‌های بزرگ، امكان جست و جو در اطلاعات و صفحات همان سایت است. بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان وب، خود اقدام به طراحی یك موتور جستجو برای سایت مشتری خویش می‌كنند و عده‌ای نیز از ابزارهای رایگان یا تجاری در این زمینه بهره می‌برند. برخی از شركت‌های مطرح مانند گوگل یا Fast Search نیز اقدام به ارائه راه حل‌ها و محصولاتی در همین زمینه كرده اند كه به صورت انحصاری اقدام به گردش در صفحات یك سایت و ایندكس‌سازی صفحات و اطلاعات آن می‌كنند. مواردی كه در این نوشتار خواهید خواند، گوشه‌ای از نكات مهمی‌ست كه شركت گوگل به مدیران سایت‌ها برای بهبودِبخش جستجو در سایت توصیه می‌كند. بی‌گمان، این نكات حاصل تجربه‌ی این شركت در زمینه‌ی جست و جوست و نشان از اهمیت این بخش در سایت‌ها دارد.
● كاربران و جست و جوگران را راضی نگه‌ دارید.
مردم از ابزارهای جستجو برای بدست آوردن نتایج مورد نیاز خود استفاده می‌كنند. اگر جست و جوگر درست كار نكند و كاربران واقعا" به نتایج حاصل از جست و جو نیاز داشته باشند، تكنولوژی و اطلاعاتی كه در سایت قرار داده‌اید، تنها تلف كردن وقت و سرمایه است. پس از كاربران حرفه‌ای خود بخواهید برای بهبودِ بخش جست و جوی سایت خود، به شما كمك كنند.
● جست و جوی خود را سریع كنید.
جست و جو و نمایش نتایج آن باید سریع باشد. سرعت بیش‌تر جست‌ و جو ،كاربران را تشویق می‌كند تا بیش‌تر از این بخش، استفاده كنند. اكثرا كاربران، تكنولوژی و سایت‌هایی را انتخاب خواهند كرد كه استفاده از آن‌ها آسان باشد و نتایج را به سرعت نمایش دهد.
● امكان جستجو در هر لحظه
باید امكان جست و جو برای كاربران در هر لحظه و یا در هر صفحه‌ی وب سایت شما كه هستند، فراهم باشد.سعی كنید جعبه‌ی جست و جو و یا دست كم لینك به صفحه‌ی جست و جو در تمام صفحات وب سایت شما تكرار شود و در صفحات نتایج جست و جو نیز همواره یك جعبه‌ی جست و جو قرار گرفته باشد.
● صفحات نتایج جستجو را ساده نگه دارید
در طراحی قالب و طرح صفحات حاصل از جست و جو، سعی كنید سادگی و خلوت بودن را رعایت كنید. جست و جو‌ی پیشرفته و دیگر امكانات غیر ضروری را در صفحات دیگر قرار دهید. همچنین در نمایش آیتم‌ها و نتایج جست و جو، به عناصر مهم و اساسی اكتفا كرده و از نمایش نتایج و یا لینك‌های مرتبط و یا غیر ضروری پرهیز كنید.
● هر چیزی را كه ممكن است، ایندكس كنید
مهم‌ترین دلیلی كه افراد نمی‌توانند سند یا صفحه ای را كه به دنبال‌آن هستند، در نتایج جست و جو بیابند، آن است كه آن سندها در بانك اطلاعات موتور جست و جو درج نشده اند.
اگر سند و یا صفحه‌ای از سایت شما مهم است، حتما" مطمئن شوید كه در بانك اطلاعات موتور جست و جوی سایت شما نیز درج و در صفحات نتایج نشان داده می‌شود.
●صفحات و اسنادی كه HTML نیستند را فراموش نكنید
در كنار جست و جو و ایندكس صفحات HTML سایت خود، دیگر فایل‌ها و مستندات غیر HTML (مانند فایلهای PDF ویا MS Word) را فراموش نكرده و آنها را نیز به موتور جست و جو سایت معرفی كنید.
● انتشار مطالب
بسیاری از اطلاعات و مستندات یا در ذهن كارمندان و یا در روی میزهای كار آنها قرار دارند. بهتر است آنها را در جایی قرار دهید تا بتوان در آن‌ها جست و جو كرد. هرگونه سند و یا اطلاعاتی را كه می‌توانید بر روی سایت خود و یا در اختیار موتورهای جست و جو قرار دهید.
●از ایندكس كردن و جست و جو اسناد محرمانه نترسید
موتور جست و جوی خود را از ایندكس مستندات مهم و یا اسنادی كه در بخش‌های اعضا و یا حفاظت شده HTTPS هستند، منع نكنید.
اگر سندی واقعا" محرمانه نیست، آن را در بخش‌های حفاظت شده قرار ندهید. می‌توانید همه‌ی اسناد را ایندكس و در بانك موتور جستجو قرار دهید و طبیعی است كه این اسناد تنها برای اعضای معتبر نمایش داده خواهند شد.
●كلمات و درخواستهای متعدد جست و جوگر سایت خود را آزمایش كنید
بعد از ایندكس كردن و یا درج اطلاعات در بانك موتور جستجو، درخواست‌ها و كلمات متعددی را با هدف پیدا كردن اسناد و صفحات مهم سایت خود آزمایش كنید.از كلمات كلیدی مهم و مرتبط با صفحات سایت خود در جست و جو استفاده كنید . این روشی ساده برای پیدا كردن مشكلات ایندكس و یا جستجو و همچنین پیدا كردن صفحات و اسنادی با آدرس‌های اشتباه است. همچنین مفید خواهد بود اگر از كاربران سایت نیز در این آزمایشها كمك بگیرید.
●منافع و نگاه به آینده
اطلاعات سازمان‌ها و یا شركت‌ها و همچنین كاربران سایت‌ها در حال افزایش است. آزمایش و اطلاع از تعداد جست و جوهایی كه هر كاربر در روز و یا در محدوده‌ی زمانی خاصی انجام می‌دهد یا می‌تواند انجام دهد، به شما در بهبود بخش جست و جوی سایت كمك ‌می‌كند.مطمئن شوید كه بخش جست و جوی سایت شما به راحتی گسترش پیدا می‌كند، بدون آن كه لازم به هزینه‌ی بسیار بیش‌تری به خاطر تجهیزات نرم افزاری و یا سخت افزاری و همچنین مدیریت آن باشد.
به نقل از سایت تكچین
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید