جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

علل خون دماغ و راه‌های مواجهه با آن


علل خون دماغ و راه‌های مواجهه با آن
سطح داخلی بینی حاوی صدها مویرگ خونی است كه مقدار زیادی از خون بدن از طریق این مویرگ ها در بینی نیز در حال گردش است. این مویرگ ها بسیار ظریف و حساس بوده و عوامل مختلفی سبب پاره شدن آنها و در نهایت خونریزی از بینی می شود كه از جمله آنها به موارد زیر می توان اشاره نمود:
۱- یكی از مهمترین عوامل ضربات شدیدی است كه هنگام بازی و یا در اثر برخورد شیء محكمی با بینی به خصوص دریچه ها و یا در ورزش های مختلف بر روی بینی وارد می شوند.
۲- تحریك غشاء مخاطی بینی توسط جسمی خارجی و یا هنگام سرماخوردگی و خشكی مخاط در فصل زمستان و یا زیر آفتاب تابستان و همچنین به دنبال آنها تخلیه شدید بینی از جمله دیگر موارد ایجاد كننده خونریزی بینی به حساب می آیند.
۳- مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون، ضد التهاب ها، آسپرین، ایبوبروفن و اسپری های كورتونی مخصوص بینی نیز شرایط را برای خونریزی بینی مساعد می كند.
۴- افراد با فشار خون بالا و یا دارای بیماری تصلب شرایین هم مستعد خونریزی بینی هستند. این مشكل در میان افراد مسن و به خصوص زنان مسن كه یائسگی موجب جمع شدن و خشك شدن بافت های بدن از جمله مخاط بینی می شود، رایج تر است.
۵- گاهی اوقات آلرژی ها، عطسه های شدید و مكرر و عفونت های بینی و پولیپ و همچنین داخل شدن جسم خارجی در بینی نیز می تواند عواملی برای پاره شدن مویرگ ها و خونریزی محسوب شوند.
حال صرف نظر از آنكه خونریزی در اثر كدام یك از عوامل فوق ایجاد شده باشد آنچه در میان همه آنها یكسان است، انجام راهكارهایی جهت جلوگیری از خروج هر چه بیشتر خون از بدن و همچنین اساساً ایجاد خونریزی بینی است كه برای این منظور توصیه ها و نكات مختلفی وجود دارد كه در زیر به آنها می پردازیم:
۱- قسمت نرم بینی تان را با دو انگشت فشار دهید. برای این منظور از دو انگشت شست و اشاره استفاده كنید و محكم فشار دهید. این فشار را برای مدت ۵تا۷ دقیقه نگه دارید اگر خونریزی پایان نیافت، دوباره برای مدت ۵تا۷ دقیقه دیگر این كار را تكرار كنید.
۲- صاف بنشینید. اگر هنگام خونریزی به حالت دراز كشیده قرار گرفته و بنا به تصور افراد عادی سرتان را به عقب خم كنید، مقدار زیادی از خون وارد حلقتان شده و امكان دارد احساس خفگی در شما ایجاد كند. لذا بهترین وضعیت صاف نشستن است.
۳- از پنبه استفاده كنید. در صورتی كه از بسته نگه داشتن پره های بینی با دست خسته شدید، تكه پنبه ای را به صورت فشرده درآورده و در سوراخ بینی در حال خونریزی قرار دهید. برخی ها معتقدند آغشته كردن این پنبه به قطره فنیل آفرین و محكم نگه داشتن پره های بینی با دست و به مدت ۵ الی ۱۰دقیقه در جلوگیری از ادامه خونریزی بسیار مثمرثمر خواهد بود.
۴- بینی تان را كمپرس یخ كنید. قراردادن كیسه یخ بر روی تیغه میانی بینی و حتی پیشانی می تواند در قطع خونریزی تاثیرگذار باشد. سرما سبب انقباض رگ ها شده، لخته سریع تر تشكیل شده و بالاخره خونریزی پایان می یابد.
۵- بینی تان را تخلیه نكنید. برای مدت چند روز از تخلیه شدید بینی تان صرف نظر كنید. این كار را با دقت و به آرامی انجام دهید. رگ های خونی به چند روز زمان برای ترمیم نیاز دارند.
۶- آهن مصرف كنید. در صورتی كه مشكل خونریزی بینی شما به صورت مكرر پیش آمده و با از دست دادن مقدار زیادی خون همراه است احتمال بروز كم خونی در شما افزایش می یابد. لذا ابتدا، با دادن آزمایش خون میزان هموگلوبین و آهن خونتان را اندازه گیری كرده و در صورت نیاز با تجویز پزشك از قرص آهن استفاده كنید.
۷- مراقب مصرف آسپرین باشید. از آنجا كه آسپرین جزء رقیق كننده های خون محسوب می شود ممكن است از بروز لخته شدن و انعقاد خون جلوگیری كرده و خونریزی های بینی پیاپی را سبب شود. لذا در صورتی كه مشكل خونریزی بینی به صورت مكرر در شما ایجاد می شود و در ضمن برای كاهش درد مجبور به مصرف آسپرین هستید، به جای آسپرین از پاراستامول (paracetamol) به عنوان مسكن و تب بر استفاده كنید ولی در صورتی كه تجویز آسپرین توسط پزشك برای بیماری قلبی و عروقی شما انجام گرفته است با پزشك مشورت كنید.
۸- ویتامین C مصرف كنید. به منظور تشكیل كلاژن، ماده ای حیاتی كه برای سلامتی بافت های بدن مورد نیاز است، ویتامین C مصرف كنید.
۹- مخاط بینی را مرطوب كنید. خشك شدن مخاط بینی به هر علتی كه باشد سبب خون دماغ می شود لذا برای جلوگیری از آن چند راهكار وجود دارد: اول آنكه بینی خود را با سرم فیزیولوژیك به طور مرتب شست وشو دهید. دوم آنكه از پمادهای نرم كننده مخاط استفاده كنید. سوم آنكه رطوبت هوای خانه را با دستگاه‌های مرطوب كننده افزایش دهید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید