چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


دنیای جورواجور


دنیای جورواجور
● نگاهی بر مجموعه نی نی كتاب
بهترین راه علاقه مند كردن كودكان به دنیای كتاب، خواندن كتاب برای آنهاست و بزرگسالانی كه برای كودكان كتاب می خوانند، موقعیت و مسئولیتی را برای سهیم شدن در یك تجربه عالی با كودكان می پذیرند.
لئو لیونی نویسنده و تصویرگر، نقش كتاب های كودكان را در زندگی آنها این گونه شرح می دهد: وقتی كودك چهار یا پنج ساله است، او چهار یا پنج سال را در محیط بی نظم و درهم و برهم كلامی گذرانده. كتاب تصویری، نخستین ساختار كلامی است كه با آن روبه رو می شود...
از طرفی دیگر اشعار كودكانه به همراه ریتم و قافیه و تكرار، علاوه بر سرعت بخشیدن به رشد زبانی، خردسال را در كسب مهارت های شنیداری و دقت شنوایی یاری می دهند و در خلال این اشعار ذهن كودك پرورش می یابد و درك مفاهیم در او گسترش خواهد یافت و تصاویر در كنار یك متن خوب مهارت های مشاهده ای او را گسترش می دهد و متن و تصاویر این گونه كتاب ها كودكان را تشویق می كند تا درك بهتری از محیط اطراف داشته باشند و گاه این تصاویر به فراگیری آنها كمك بسیاری می كند.
مجموعه «نی نی كتاب» شامل كتاب هایی است كه با محتوای آموزشی در قالبی فانتزی ارائه شده است. در این كتاب ها خردسالان از طریق شعرهای كوتاه، ساده و تصاویر با موجودات، پدیده ها و مشاغل و مفاهیم آشنا می شوند.
نشر پیدایش تاكنون سه كتاب از این مجموعه را با عناوین زیر منتشر كرده است: بچه ها جورواجورند، خانه ها جورواجورند و ماشین ها جورواجورند.
این سری كتاب ها كه به صورت مقوایی به چاپ رسیده به مخاطبان خود كمك می كنند تا تجربه های بیشتری به دست آورند و درك بهتری از مفاهیم، حیوانات و مشاغل داشته باشند.
این مجموعه كه بر اساس اشعاری از «شكوه قاسم نیا» است به راحتی می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار كند. این اشعار با ریتم و قافیه مناسب خود خردسال را جذب می كند و ریتم شاد و كلمات ساده این اشعار این امكان را به آنها می دهد تا به راحتی مفاهیم را درك كنند و گاه بتوانند كلمات را به خاطر بسپارند و اشعار را به همراه والدین تكرار كنند و حتی خودشان به سهولت اشعار را حفظ كنند و حتی با تكرار اشعار اطلاعات آنها بسته به موضوع كتاب افزوده شود.
تصاویر كتاب هم با توجه به گروه سنی خردسال در نظر گرفته شده است. تصاویر از ریزه كاری های زیاد مبرا است و به گونه ای بسیار ساده طراحی شده. در كتاب ماشین ها جورواجورند با اشاره به نوع ماشین اطلاعاتی در خصوص مشاغل در اختیار مخاطب می گذارد:
این ماشین پلیسه
كه دزدا رو می گیره
آژیركشون با سرعت
دنبال دزدا می ره.
كلمات در اشعار به همان گونه كه گفته می شود به كار رفته و این شیوه خواندن شعر را برای بزرگسال سهل تر می كند.
در «خانه ها جورواجورند» هم همین شیوه و كلمات به كار رفته. به عنوان مثال كلمه بیشه زار كه شاید بسیاری از خردسالان كمتر به گوششان خورده باشد به قاعده در شعر نشسته است:
شیری كه قفس نداره
خونه ش تو بیشه زاره
و به نوعی كلمه را كاربردی كرده است. به هر حال شكوه قاسم نیا با توجه به تجربیاتی كه در زمینه شعر خردسال دارد توانسته مجموعه ای موفق به همراه اطلاعات مناسب این گروه سنی را در اشعارش جایگزین كند.
نشر پیدایش
شكوه قاسم نیا
تصویرگر: عطیه سهرابی
تعداد: ۷۰۰۰
نلی محجوب
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید