شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۵ نکته در مورد پوست


۵ نکته در مورد پوست
▪ یکم: ابوعلی سینا در كتاب قانون در مورد زیبایی پوست صورت آورده است: بدان كه تا خون بیشتر به سوی پوست آید صفا و روشنی و سرخی مطبوع و زیبایی پوست بیشتر می شود.
با این همه كه مسأله‏اساسی رسیدن خون است، اما باید برای حفظ زیبایی پوست تن را از گرما، سرما و از باد حفظ كرد.
مواد تناولی برای تولید خون خوب به كار می آیند. نخود، تخم‏مرغ نیم‏بند، آبگوشت و انجیر بخورند. انجیر خون بسیار خوب و مناسب برای زیبایی پوست تولید می‏كند.
كسی كه از بیمای تازه برخواسته و رنگ رخساره‏اش زشت شده است و می‏خواهد آن را به رنگ طبیعی برگرداند، انجیر خشك و خرمای كال بخورد كه این هر دو خون خوب و پوست لطیف را افزایش دهند و همچنین چند روز پیاپی ناشتا شیر بنوشد.
سیزی‏های خوب و مناسب و زیبایی بخش رخسار عبارتند از: ترب، تره، پیاز و كلم و سیر، كه بر دوام بخورند تا خوب باشد. زعفران نیز اگر در غذا باشد خوب است
▪ دوم: پوست را مرتب تمیز كنید روش زیر را سه بار در هفته برای زدودن سلول‏های مرده پوست انجام دهید.
گل‏سرشوی، آردنخودچی و گرد چوب صندل را به مقدار مساوی با هم مخلوط كنید این تركیب را در ظرفی كه هوا به آن نفوذ نكند قرار دهید: یك قاشق چایخوری از این ماده را با آب مخلوط نمائید تا خمیری حاصل شود. این خمیر پوسته‏ها و آلودگی‏های پوست را می‏زداید.
از میوه‏های فصلی به جای ماسك صورت استفاده كنید زیرا از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده خاصیت مرطوب‏كنندگی بالائی دارند برای این كار مغز میوه‏ها را بچلانید یا آنها را در مخلوط كن بریزید و بعد پیش از این كه ویتامین‏ها خاصیت خود را از دست بدهند فورا آنها را روی پوست بمالید. انگورها سرشار از ویتامین‏ها و نمك‏های معدنی می‏باشند. برای از بین بردن چین‏های اطراف چشم و دهان می‏توانید روی آنها آب انگور بمالید این عمل موجب مرطوب شدن، دفع سموم و تقویت پوست می‏شود.
▪ سوم: بخوردادن سبب پاكسازی عمیق منافذ پوست می‏شود و گرد و غبار ذرات اضافی چربی را می‏زداید، وضعیت خونرسانی پوست را بهبود می‏بخشد و پوست را برای پاكسازی عمیق توسط تركیبات ویژه آماده می‏كند.
ابتدا دو لیتر آب را در یك ظرف كاملا تمیز بجوشانید، سپس آب را از روی حرارت بردارید، ۲قاشق سوپ‏خوری از پودر بخور (گیاهی) در آب بریزید سپس سر خود را بالا ظرف آب بگیرد و یك حوله تمیز روی سر خود بیندازید. برای پوست‏های خشك، معمولی، و چروك‏دار حدود ۵دقیقه بخور كافیست ولی برای پوست‏های چرب ۵-۱۰دقیقه بخور لازم است. اگر از آب تنها استفاده می‏كنید مدت بخور باید طولانی‏تر باشد و سپس صورت و گردن را با حوله تمیز خشك كنید و اكنون پوست آماده لایه برداری عمقی است.
▪ چهارم: كمپرس‏كردن وسیله مناسبی برای جداكردن اتصالات سست لایه شاخی و مرده پوست می‏شود. این روش برای پوست‏های خشك و حساس بهتر از بخوردادن است، ابتدا آب را بجوشانید سپس پودر بخور را اضافه كنید و ۵دقیقه در ظرف را ببندید و سپس محتوی ظرف را از صافی عبور داده و در ظرف دیگر بریزید و سپس با یك حوله نرم و تمیز یا یك پارچه نخی كاملا تمیز كه در آن ۲سوراخ برای چشمها باز كرده‏اند كه آن را به محلول آغشته كنید و كمی آن را فشار دهید حوله را روی صورت بگذارید و به پشت دراز بكشید. تمركز و تنفس آرام و عمیق به پوست شما آرامش بیشتر می‏دهد.
۵-۱۰دقیقه كمپرس داغ كافیست، این عمل در درمان كمكی جوش‏های صورت و نواحی ملتهب پوست مفید است و به منظور برطرف نمودن چربی و كدروت از پوست‏های چرب می‏توانید بلافاصله پس از كمپرس داغ، از كمپرس سرد استفاده كنید
▪ پنجم: ماسك جوانه گندم علاوه بر پیلینگ، ماسك شاداب‏كننده پوست می‏باشد. جوانه گندم را در ظرفی ریخته و آن را آسیاب كرده یا خرد كرده و شیر یا ماست را آرام آرام به آن اضافه كنید و پس از بخور دادن پوست ماسك را با حركات دورانی و از پایین به بالا روی پوست می‏مالیم و با حركات چرخشی ماساژ می‏دهیم و سپس ده دقیقه قطعات خشك آن را از روی پوست برداشته، پوست را شستشو دهید.
عسل را در حرارت ملایم به صورت روان درآورده و شیر و آرد را به میزان مساوی آرام آرام به آن اضافه می‏كنیم (هر كدام سه قاشق غذاخوری) یك ماده خمیری یكدستی به دست می‏آید كه آن را روی پوست بمالید و پس از ۲۰دقیقه دراز كشیدن و تنفس آرام و عمیق با پنبه آغشته به شیر ماسك را به صورت ملایم از پایین به بالا از روی پوست بردارید آنگاه پوست را با آب ولرم شستشو دهید.
منبع : سایت آسمونی


همچنین مشاهده کنید