جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دسیسه های عین الدوله


دسیسه های عین الدوله
●۱۰ و۱۱ خرداد ۱۲۸۵
▪ تجمع اعتراضی زنان
▪ پنجشنبه ۱۰
قیمت نان و گوشت به شدت افزایش پیدا كرده است. گذشته از اینكه مبلغ آن بر دوش مردمی كه بیشتر غذای آنها از همین اقلام تشكیل شده بود سنگینی می كرد در عین حال به دلیل كمبود این مواد مردم ناچار بودند ساعات بسیاری را در صف نان و یا گوشت سپری نمایند.
● تجمع اعتراضی زنان
▪ پنجشنبه ۱۰
قیمت نان و گوشت به شدت افزایش پیدا كرده است. گذشته از اینكه مبلغ آن بر دوش مردمی كه بیشتر غذای آنها از همین اقلام تشكیل شده بود سنگینی می كرد در عین حال به دلیل كمبود این مواد مردم ناچار بودند ساعات بسیاری را در صف نان و یا گوشت سپری نمایند. طبق رسم خانواده ها بیشتر خریدهای روزانه توسط بانوان صورت می گرفت لذا بیشتر اعتراضات به این وضعیت از ناحیه بانوان و مردان متعصبی بود كه زنانشان باید در صف های طولانی چندین ساعت بایستند. این اشخاص نیز به صورت سنتی و عرفی اعتراضات خود را به گوش روحانیت می رساندند. بهبهانی كه بعد از گرانی و كمبود گندم و به تبع آن نان با اعتراضات بسیاری از این دست روبه رو بود، با تشویق ملیون، بانوان را تشویق به تجمع در مقابل دارالحكومه تهران كرد. بانوان با تشویق و تحریك مرجع مذهبی شان در هفت ربیع الثانی ۱۳۲۴ و دهم خرداد ۱۲۸۵ در مقابل دارالحكومه تجمع كردند و بنای بدگویی و هتاكی به حكومت وقت را گذاشتند. ابتدا از ورود عین الدوله به دارالحكومه جلوگیری نمودند و بعد از اینكه وی با پادرمیانی اطرافیان وارد دارالحكومه شد، دیگر به وی تا پایان روز اجازه خروج ندادند. او تمامی روز در داخل یكی از اتاق ها محبوس بود. البته در آن زمان ماموران حكومتی جرأت اهانت و تعرض به بانوان را نداشتند لذا عین الدوله تمام تلاش خود را توسط اطرافیان و روحانیون درباری برای متفرق نمودن تجمع كنندگان به عمل آورد و حتی دستور تهیه ناهار برای تجمع كنندگان را صادر كرد اما بانوان كه حضور خود را یك وظیفه شرعی می دانستند از خوردن ناهار امتناع كردند و ضمن درخواست فراوانی و ارزان شدن نان و دیگر مایحتاج زندگی شان تاسیس عدالت خانه را فریاد زدند. در آخر روز بدون اینكه تعرضی از طرف دولتیان به آنها شود با گرفتن تعهدی مبنی بر ارزان شدن نان دارالحكومه را به سمت منازلشان ترك كردند.
●جمعه ۱۱
▪دسیسه های عین الدوله
عین الدوله مردی زیرك و سیاست باز بود و برای ماندن در قدرت دست به هر كاری می زد. وقتی می دید قسمتی از منابع مالی مشروطه خواهان توسط شاهزاد ه ها تامین می شود و شاهزاد گان تحت تاثیر ملیون به دفاع از مشروطه خواهان و آزادیخواهان دست به اقداماتی می زنند تمام سعی و تلاش خود را برای خنثی كردن این اقدامات به كار برد. عین الدوله از آنجایی كه كدورت و نفرتی دیرینه با محمدعلی شاه ولیعهد قانونی مظفرالدین شاه داشت و می دانست بعد از به حكومت رسیدن وی هرگز در پست صدارت نخواهد ماند دست به تدبیری زد كه هم از قدرت محمدعلی بكاهد و هم حمایت شاهزادگان دیگر را به دست آورد.
شایع كرد قرار است كس دیگری به مقام ولایت عهدی برسد و محمدعلی از این مقام خلع شود. از طرفی شاهزادگان دیگر را برای به دست آوردن این مقام و متعاقب آن پادشاهی تحریك كرد. با توجه به نفوذی كه عین الدوله نزد شاه داشت، شاهزادگان مجبور بودند برای رسیدن به این مقام به وی نزدیك شوند. به این ترتیب علاوه بر تثبیت خود محمدعلی را هرچه بیشتر منزوی كرد. در زمانی كه از طرف مشروطه خواهان فشار بر عین الدوله و دولت وارد می شد نامه ای به شاه نوشت و از وی تشكیل مجلس و تمكین پادشاه از مشروطه طلبان را خواهان شد.
سالارالدوله وشعاع السلطنه بعد از ولیعهد بیشترین شانس را برای ولیعهدی داشتند. به همین دلیل هم بود كه به مشروطه طلبان كمك های بسیاری كردند چون فكر می كردند به خاطر ظلم ها و جنایت هایی كه محمدعلی شاه در تبریز مرتكب شده است مردم و علما و سران مشروطه نمی گذارند وی به مقام پادشاهی برسد. از سویی پیروزی مردم را قطعی می دانستند و می خواستند با این كار خود را آزادیخواه و طرفدار مشروطه نشان دهند تا بعد از پیروزی انقلاب و مرگ مظفرالدین شاه در جای وی بنشینند.
در چنین روزهایی در تمام شهرها مردم در مورد ولیعهد جدید صحبت می كردند و از حمایت عین الدوله از ولیعهدی یكی از این دو تن داستان ها می گفتند. شاید بتوان گفت به خاطر نفرتی كه مردم از عین الدوله داشتند این موضع او باعث شد مردم به سمت محمدعلی شاه نرمش نشان دهند و وی بعد از مرگ پدر بدون هیچ واكنشی بر تخت و تاج وی تكیه زند. هرچند بعد از مدتی ماسك آزادیخواهی را از چهره برداشت و با همدستی روس ها مجلس را تعطیل و مشروطه خواهان را سركوب كرد.
منبع : ایران یکصد سال پس از مشروطیت


همچنین مشاهده کنید