شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


خشونت علیه زنان


خشونت علیه زنان
طرح ملی "خشونت خانگی علیه زنان" با حضور وزیر كشور و جمعی از محققان، ۲۲ مهرماه در وزارت كشور ارائه شد.این طرح كه با مشاركت وزارت كشور و مركز امور مشاركت زنان ریاست‌جمهوری انجام شده است، یكی از جامع‌ترین طرح‌هایی است كه تاكنون در ایران به اجرا درآمده است.
دكتر قاضی طباطبایی مجری و دیگر همكاران طرح در ابعاد گسترده به ارائه یافته‌های طرح ملی خشونت خانگی علیه زنان پرداختند كه مهم‌ترین یافته‌های آن در زیر ارائه شده است:
● "در حاشیه"
در حاشیه این نشست نظر تنی چند از محققانی را كه در بررسی این طرح حضور داشتند، جویا شدیم.
دكتر مهشید رسوخی بازنشسته مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: این تحقیق باید سال‌ها پیش انجام می‌شد، اما باز جای امیدواری است كه طرحی با این وسعت انجام شده است. واقعیاتی كه در این طرح مطرح شد، جای تأمل بسیاری دارد. به نظر من این طرح پایه‌ای است برای اینكه همه بفهمند واقعاً به زن ایرانی اجحاف می‌شود. زن ایرانی در بدترین شرایط خودش را نشان می‌دهد و این خیلی مهم است. توصیه من به مسؤولان این است كه نمایندگان زنی كه به مجلس راه می‌یابند نه به عنوان یك سمبل، بلكه برای پیشبرد كارهای زنان به مجلس بروند.
دكتر هادی بهشتی مدیر بازنشسته گروه مطالعه تطبیقی و نوآوری در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز اظهار داشت: طرحی در این سطح برای اولین‌بار انجام شده است. این طرح یكی از ضروری‌ترین طرح‌هایی است كه باید سال‌ها پیش به اجرا درمی‌آمد.نكته مهم این است: این طرح مفید است به شرطی كه مورد استفاده واقع شود.دكتر خدیجه صفیری استاد جامعه‌شناسی دانشگاه الزهرا نیز بررسی این موضوعات در سطح ملی را بسیار عالی توصیف كرد و افزود: همه می‌توانند از نتیجه این تحقیقات استفاده كنند. باید نتیجه این پژوهش مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. نحوه ارائه این طرح باید به گونه‌ای باشد كه مدیران جامعه تمایل به استفاده از آن را پیدا كنند.
●نتایج طرح ملی "بررسی خشونت خانگی علیه زنان در ۲۸ استان"
نتایج طرح ملی "بررسی خشونت خانگی علیه زنان در ۲۸ استان" اعلام شد. تحقیق ملی بررسی خشونت خانگی علیه زنان در مراكز ۲۸ استان كشور، پروژه مشترك مركز امور مشاركت زنان و معاونت اجتماعی وزارت كشور است كه با همكاری وزارت علوم از سال ۸۰ تا كنون، در ۵ فاز عملیاتی و با بررسی نظرات ۱۲ هزار و ۵۹۶ پاسخگوی زن و ۲ هزار و ۶۶ پاسخگوی مرد منتخب، بر مبنای ۱۰۰ هزار پرونده گزارش شده در خصوص اختلافات خانوادگی در دادگاه‌های خانواده، پزشكی قانونی، نیروی انتظامی و كلانتری‌ها مراكز بهزیستی، بنیاد شهید و بنیاد جانبازان طی محدوده زمانی سال ۸۰-۷۵ در ۲۸ استان كشور و بر اساس ۴۵ گویه مربوط به شاخص میزان خشونت خانگی علیه زنان به اجرا درآمده است.
●نخستین سال اول ازدواج و میانسالی، پرخشونت‌ترین دوره زندگی زنان
بر اساس تحقیق ملی بررسی خشونت خانگی در مراكز ۲۸ استان كشور، میانگین‌های مرتب شده دوره‌های زندگی زنان نشان می‌دهد یك سال اول ازدواج، دوران تنگنای مالی، پس از تولد فرزندان، حداقل یك بار در ماه، میانسالی و دوران بارداری پرخشونت‌ترین دوره‌های زندگی زنان هستند و خشونت در دوره‌های هر روزه، برخورداری از درآمد بالا، بعد از معاشرت جنسی ، قبل از معاشرت جنسی، سالخوردگی و روزهای كاری هفته به حداقل می‌رسد.
●بهانه‌گیری‌های پی در پی مردان رایج‌ترین خشونت علیه زنان
بر اساس این تحقیق، بهانه‌گیری‌های پی در پی، داد و فریاد و بداخلاقی با زن (۴/۳۸ درصد)، قهر و صحبت نكردن شوهر با همسر و خودداری از ارائه بحث در مورد مسائل فیمابین، (۹/۳۷ درصد)، به كاربردن كلمات ركیك و صحبت‌های بیرون از نزاكت و دشنام (۸/۳۰ درصد) محكم كوبیدن به در، به هم زدن سفره، انداختن میز ناهارخوری، (۲۵ درصد)، سیلی زدن (۶/۲۲ درصد)، ایجاد فشارهای روحی روانی با رفتار آمرانه و تحكم‌آمیز (۷/۲۰ درصد) منت نهادن مداوم از بابت تامین معاش و عهده‌داری زندگی و سركوفت‌های روانی پی در پی (۹/۱۷درصد)، تحقیر و خجالت زده كردن نظیر بی‌احترامی، بی‌ارزش تلقی كردن و بردن آبرو پیش دیگران (۵/۱۷ درصد)، كشیدن و هل دادن (۸/۱۶ درصد) ممانعت از كاریابی و اشتغال در بیرون خانه و یا ادامه اشتغال (۸/۱۶ درصد)، ایجاد محدودیت در ارتباطات فامیلی (۶/۱۶ درصد) ایجاد مداوم احساس درماندگی (۶/۱۵ درصد)، زدن با مشت و یا چیز دیگر (۵/۱۵ درصد) لگد زدن ( ۳/۱۶ درصد) از بین بردن كرامت انسانی و عزت نفس (۵/۱۲ درصد)، ایجاد محدودیت در ادامه تحصیل، مهارت‌آموزی و مشاركت در انجمن‌های اجتماعی (۳/۱۱ درصد) ۱۶ مورد از رایجترین انواع خشونت‌هایی است كه پاسخگویان از اول زندگی مشترك تاكنون تجربه كرده‌اند.
●عدم رعایت بهداشت زناشویی، شایع‌ترین خشونت كم رواج مردان علیه زنان
همچنین دوازده مورد از كمترین میزان گسترش خشونت از اول زندگی تاكنون در مورد زنان شامل مجبور كردن به انجام كارهای خلاف عرف و شرع و قانون (۱/۱ درصد)، كتك‌كاری منجر به سقط جنین (۲/۱ درصد) زدن تا حد نقص عضو (۳/۱ درصد)، زدن تا حدی كه فك یا بینی شكسته است (۵/۱ درصد)، زدن تا حدی كه پرده گوش پاره شده است (۵/۱ درصد)، از دست دادن دندان (۶/۱ درصد)، زدن تاحدی كه دست و پا شكسته است (۲ درصد) جلوگیری از نگهداری فرزندان در زمان متاركه (۲ درصد) ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر (۲ درصد) مجبور كردن به سقط جنین (۵/۲ درصد) زدن تا حدی كه دندان‌ها لق شده است (۵/۲ درصد) و عدم مراعات بهداشت زناشویی (۶/۲ درصد) است.
●تجربه خشونت خانگی در ۶۶ درصد خانوارها
برآورد كلی انجام شده مربوط به گستره خشونت خانگی در ۲۸ مركز استان كشور نشان می‌دهد ۶۶ درصد خانواده‌های مورد مطالعه از اول زندگی مشترك تا كنون حداقل یك بار تجربه خشونت خانگی با تعریف عام آن را داشته‌اند و حداقل یك بار در طول زندگی مشترك حدود ۳۰ درصد خانوارها، خشونت‌های فیزیكی جدی و حاد و در ۱۰ درصد خانوارها خشونت‌های منجر به صدمات موقت و یا دائم و جدی گزارش شده است.
تهدید به طلاق و ناگزیر بودن زن برای درخواست پول از شوهر از انواع خشونت‌های گزارش شده
همچنین تحت نظر قراردادن و ایجاد محدودیت در تماس‌های تلفنی و رفت و آمدهای روزانه، تهدید به ترك خانه، تهدید شوهر به آوردن بلا بر سر خویش و یا اقدام به خودكشی، تهدید به آزار و اذیت فرزندان، تهدید و شكایت به پلیس و دادگاه علیه زن و اقوام او، تهدید به طلاق و یا تهدید به ازدواج مجدد و آوردن هوو، بیگاری كشیدن در انجام امور، تهدید به كشتن فرزندان و اقوام و خویشان، ندادن خرجی و ایجاد مضیقه مالی و اجبار برای درخواست پول، جلوگیری از استقلال مالی، مجبور كردن به فروش اموال، عدم دسترسی به درآمد و پس انداز، دخل و تصرف در اموال، امتناع از طلاق، علی‌رغم اصرار زن به متاركه؛ مجبور كردن به دیدن عكس‌های مبتذل، اجبار در روابط زناشویی ناخواسته و غیرمتعارف ، عدم به‌كارگیری وسایل پیشگیری از بارداری درحالی كه مرد دچار بیماری واگیردار است، حاملگی ناخواسته و جلوگیری از مصرف داروهای ضدبارداری، متهم كردن به بی‌مبالاتی در مسایل ناموسی، شك و بددلی، محروم كردن از غذا و دارو در زمان بیماری، زندانی كردن، اخراج از خانه، كشیدن، گرفتن و بستن، لگد زدن، گازگرفتن، كتك كاری مفصل، چنگ انداختن و كشیدن موها، زدن تا حد كبودی زیر چشم، زدن تا حد لق شدن دندان‌ها، زدن تا حد از دست دادن دندان‌ها، شكستن دست یا پا، پاره شدن پرده گوش، بستری شدن و رفتن نزد دكتر، شكستن فك و بینی و بیهوشی از جمله دیگر خشونت‌هایی است كه از سوی زنان به عنوان خشونت‌های خانگی تجربه شده از آغاز زندگی مشترك تاكنون گزارش شده است.
●"همسر" نخستین مقصر اختلافات زناشویی از دید زن و شوهر
بررسی نظرات پاسخگویان مرد درباره میزان تقصیر افراد در ایجاد اختلافات و خشونت‌های خانگی، همسر خود، دخالت خانواده همسر، دخالت فامیل و اقوام، دخالت خانواده خود و دخالت دوستان و از نظر پاسخگویان زن نیز همسر، خود، دخالت خانواده همسر، دخالت خانواده خود، دخالت فامیل و اقوام و دخالت دوستان را به عنوان بیشترین مقصران در اختلافات زناشویی و خشونت‌های خانگی معرفی كرده‌اند.
● ازدواج غیرتحمیلی حدود ۶۴ درصد تجربه‌كنندگان خشونت خانگی
بررسی توزیع فراوانی نظرات پاسخگویان در مورد نوع شكل‌گیری ازدواج آنها نشان می‌دهد كه ۸/۶۳ درصد آنها ازدواج غیرتحمیلی و كاملاً غیرتحمیلی، صرفاً ۸/۸ درصد ازدواج كاملاً تحمیلی و تحمیلی و ۴/۲۷ درصد، ازدواج در حد متوسط داشته‌اند. همچنین ۵/۳۷ درصد پاسخ‌دهندگان تصمیمات شوهران خود را غیرمشاركتی، ۶۷ درصد قدرت نمایی و زورگویی، ۴۳ درصد عصبانیت شوهر، ۱/۵۵ احساس نابرابری و بی‌عدالتی در دسترسی به فرصت‌ها و منابع خانواده، ۳/۵۸ درصد تقدیرگرایی و ۶/۴۶ درصد تجارب منفی دوران كودكی خود را در حد زیاد می‌دانند. بر اساس این تحقیق ۶۶ درصد پاسخ‌دهندگان خواهان زندگی ساده هستند، اما ۶۶ درصد وابستگی اقتصادی در سطح زیادی به همسر دارند.
●نحوه تربیت كودكان، عمده‌ترین عامل اختلاف زن و شوهر
نتایج یافته‌های طرح ملی بررسی خشونت خانگی علیه زنان، همچنین حاكی‌ است تربیت بچه‌ها، تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم زندگی، دخالت بی‌جای دیگران، طرفداری بی‌دلیل یكی از والدین از بچه‌ها، ولخرجی همسر، نبود امكانات اساسی در زندگی، تفاوت سلیقه در روش زندگی و معاشرت با نامحرمان، ۸ مورد از موضوعات عمده موجب اختلاف در خانواده است.
●گذشت و ایثار، نخستین شیوه حل اختلاف
همچنین گذشت و ایثار، گفت‌وگو و یافتن راه حل، كوتاه آمدن خود، كوتاه آمدن همسر، قهر كردن همسر، بكاربردن اقتدار مردانه، ناتوانی در حل اختلاف و بردن شكایت به خانواده همسر، دخالت فرزندان، بردن شكایت به خانواده، كتك‌كاری، تهدید و ترساندن، دخالت ریش سفیدان و بزرگترها، كمك همسایه‌ها و مراجعه به پلیس و دادگاه ۱۵ شیوه حل اختلاف پاسخگویان بوده است.
●زاهدان، در صدر شاخص‌های خشونت علیه زنان
بر اساس یافته‌های طرح ملی بررسی میزان خشونت خانگی از دیدگاه زنان در مقیاس شاخص كلی خشونت (۴۵ مورد شامل خشونت‌های رایج و كم رواج) از اول زندگی مشترك تا كنون افراد درگیر با خشونت، شهرهای زاهدان و سمنان، در شدت صدمات ناشی از خشونت خانگی ( كبود كردن، لق كردن دندان‌ها، شكستن دست و پا، پاره‌كردن پرده گوشی و...) ، زاهدان و شهركرد، در استفاده از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره (تهدید به ترك خانه، اقدام به خودكشی، تهدید به آزار، تهدید به شكایت و...) زاهدان و ساری، در خشونت فیزیكی نوع اول (گاز گرفتن، بستن ، زندانی كردن، چنگ انداختن ، كشیدن مو، اخراج از خانه و ...) زاهدان و یزد، در خشونت فیزیكی نوع دوم ( سیلی زدن، زدن با مشت، لگد زدن، كشیدن، هل دادن و....) خرم‌آباد و یاسوج، در خشونت روانی و كلامی ( به كار بردن كلمات ركیك، بهانه‌گیری، قهر، بداخلاقی، دشنام دادن و...)، زاهدان و ساری، در خشونت جنسی و ناموسی (مجبور كردن به دیدن عكس‌های مبتذل، اجبار به روابط زناشویی ناخواسته و غیرمتعارف و ....) اراك و یاسوج، در خشونت اقتصادی و مالی (ندادن خرجی، و پول كافی، ایجاد مضیقه مالی، اجبار برای درخواست پول و ...) زاهدان و بوشهر، در خشونت حقوقی و خشونت‌های مربوط به طلاق ( امتناع از طلاق علی‌رغم اصرار زن به متاركه، ازدواج مجدد بدون اجازه، آوردن هوو، جلوگیری از دیدن فرزندان در زمان متاركه و ...) خرم‌آباد و مشهد، در خشونت ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی (ایجاد محدودیت در ارتباطات فامیلی، دوستانه و اجتماعی، رفتن به خانه پدری ، خویشاوندان و...) زاهدان و سمنان، بالاترین و پایین‌ترین موارد وقوع خشونت را شاهد بوده‌اند.●زنان بی‌سواد، بیشترین قربانیان خشونت
بررسی سطح تحصیلات افراد درگیر با خشونت نیز بیانگر آن است كه در شاخص كلی خشونت از اول زندگی مشترك تاكنون افراد بی‌سواد و فوق‌دیپلم و لیسانس، در خشونت فیزیكی نوع دوم، افراد بی‌سواد و فوق لیسانس و بالاتر، در خشونت روانی و كلامی، بی‌سواد و فوق دیپلم و لیسانس بیشترین و كمترین خشونت را شاهدند و در صدمات ناشی از خشونت، استفاده از تهدید و مخاطره، خشونت فیزیكی نوع اول، جنسی و ناموسی، اقتصادی و مالی، حقوقی و مرتبط با طلاق و خشونت از نوع ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی تفاوت معناداری به لحاظ سطح تحصیلات افراد درگیر با خشونت مشاهده نمی‌شود.
●همسران مردان فوق لیسانس و بالاتر كم خشونت‌دیده‌ترین زنان
اما در تفكیك زنان درگیر با خشونت بر اساس سطح تحصیلات همسران آنها در شاخص‌های ۴۵ گانه خشونت و استفاده از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره، فیزیكی نوع اول و دوم، دارندگان همسر بی‌سواد و فوق لیسانس و بالاتر ، بالاترین و پایین‌ترین موارد وقوع خشونت را شاهد بوده‌اند؛ در حالی كه در خشونت جنسی و ناموسی، حقوقی و مرتبط با طلاق و ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزش، تفاوت معناداری بین زنان دارای همسران با تحصیلات مختلف مشاهده نمی‌شود. همچنین در مقیاس شدت صدمات ناشی از خشونت و خشونت روانی و كلامی، افراد دارای همسر بی‌سواد و فوق دیپلم و بالاتر و نیز در خشونت اقتصادی و مالی، زنان دارای همسر بی‌سواد و مقطع تحصیلی راهنمایی و دیپلم ناقص و بالاتر تا سطح لیسانس شاهد بیشترین و كمترین موارد وقوع خشونت بوده‌اند.
●۵۵- ۵۹ سالگی پرخشونت‌ترین دوره زندگی زنان
بر اساس یافته‌های این تحقیق، زنان ۵۵ - ۵۹ و ۲۰- ۲۴ سال، در شاخص‌های ۴۵ گانه خشونت، ۵۰ -۵۴ و ۲۰ - ۲۵ سال در خشونت فیزیكی نوع اول، ۴۵-۴۹ و ۱۴ تا ۱۹ سال، در خشونت فیزیكی نوع دوم، ۶۰ -۶۴ و ۲۰ -۲۴ سال در خشونت روانی و كلامی بیشترین و كمترین خشونت همسران را از اول زندگی مشترك تا كنون شاهد بوده‌اند؛ اما در شدت صدمات ناشی از خشونت، استفاده از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره، خشونت جنسی و ناموسی، خشونت مالی و اقتصادی، حقوقی و مرتبط با طلاق و ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی تفاوت معناداری بین زنان درگیر با خشونت دارای همسرانی با تحصیلات مختلف مشاهده نمی‌شود.
●خشونت كمتر علیه زنان شاغل
نتایج تحقیق در بخش عوامل مؤثر بر خشونت خانگی علیه زنان بر حسب وضع فعالیت زنان خشونت دیده نشان می‌دهد غیرشاغلین و شاغلین در شاخص‌های ۴۵ گانه خشونت، استفاده از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره، خشونت روانی و كلامی، خشونت جنسی و ناموسی و ممانعت از رشد اجتماعی، آموزشی و فكری، به ترتیب بیشترین و كمترین خشونت‌ها را متحمل شده‌اند؛ حال آن كه در شدت صدمات ناشی از خشونت، خشونت فیزیكی نوع اول و دوم، اقتصادی و مالی و حقوقی و مرتبط با طلاق، تفاوت معنا‌داری در نوع فعالیت زنان درگیر با خشونت ملاحظه نشده است.
●كارگران كشاورزی در صدر ارتكاب به خشونت علیه زنان
نتایج همین بخش حاكی‌ است كارگران كشاورزی و كارمندان عالی رتبه در شاخص‌های ۴۵ گانه خشونت به طور كلی و در خشونت فیزیكی نوع دوم، مشاغل فروش بالا و كارمند عالی‌رتبه در استفاده از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره، كارگر كشاورزی و مشاغل كارمندی پایین در خشونت فیزیكی نوع اول، كارگر كشاورزی و متخصص عالی رتبه در خشونت روانی و كلامی، بیشترین و كمترین خشونت را علیه همسران اعمال داشته‌اند.
در عین حال در شدت صدمات ناشی از خشونت، جنسی و ناموسی، اقتصادی و مالی، حقوقی و مرتبط با طلاق، ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی، تفاوت معناداری میان همسران مشاغل مختلف مشاهده نشده است.
●بیشترین خشونت در خانوارهای با درآمد ۷۵ هزار تومان
بررسی سطح درآمد و تاثیر آن بر خشونت خانگی نیز بیانگر آن است كه زنان در خانوارهایی با هزینه‌های۷۵ هزار و ۲۲۶ تا ۳۰۰ هزار تومان شاهد بیشترین و كمترین میزان خشونت در شاخص‌های كلی و شدت صدمات ناشی از خشونت بوده‌اند.
●زنان بلوچ، بیشترین قربانیان خشونت در تمام شاخص‌ها
بررسی زبان مادری پاسخگویان (افراد درگیر با خشونت) و همسران آنها حاكی از تاثیر و تفاوت قابل توجه آن بر خشونت خانگی علیه زنان است؛ به گونه‌ای كه زنان درگیر با خشونت بلوچ و لر و خارجی زبان در شاخص‌های كلی خشونت، فارس زبان و لر در شدت صدمات ناشی از خشونت، بلوچ و لر در استفاده از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره، بلوچ و فارس در خشونت فیزیكی نوع اول، لر و خارجی زبان در خشونت فیزیكی نوع دوم، بلوچ و خارجی زبان در خشونت روانی و كلامی، لر و كرد زبان در خشونت‌های حقوقی و مرتبط با طلاق، بلوچ و لر در ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی بیشترین و كمترین خشونت را از اول زندگی مشترك تاكنون دیده‌اند و در خشونت جنسی و ناموسی و اقتصادی و مالی، زبان پاسخگویان تفاوت معناداری در میزان خشونت‌ها ایجاد نكرده است، اما بررسی زبان همسران زنان درگیر با خشونت، مردان بلوچ را در صدر تمامی خشونت‌های یاد شده قرار می‌دهد.
همچنین بر اساس این تحقیق زنان بزرگ شده روستا در اغلب شاخص‌ها، بیش از زنان بزرگ شده شهری شاهد خشونت بوده‌اند؛ اما در شدت صدمات ناشی از خشونت، تهدیدات و ایجاد مخاطره فیزیكی نوع اول، اقتصادی و مالی و ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی تفاوت معناداری بین زنان خشونت دیده بزرگ شده روستایی و شهری ملاحظه نشده است.
●خشونت فیزیكی مردان روستایی و جنسی و ناموسی مردان شهری علیه زنان
در حالی‌كه شدت صدمات مردان بزرگ شده روستا، خشونت فیزیكی نوع اول و دوم، روانی و كلامی، حقوقی و مرتبط با طلاق بیش از مردان شهری بوده، اما مردان بزرگ شده شهر در خشونت جنسی و ناموسی علیه زنان سهم بیشتری از مردان بزرگ شده روستا دارند و از لحاظ ممانعت از رشد اجتماعی، فكری و آموزشی، اقتصادی و مالی و استفاده از تهدید و مخاطره، تفاوت معناداری بین محل بزرگ شدن مردان وجود ندارد.
●خشونت كمتر همشهری‌ها علیه زنان
بر اساس این تحقیق ملی، موارد وقوع خشونت در ازدواج‌های غیرفامیلی، بیش از ازدواج فامیلی نزدیك، ازدواج غیرهمشهری‌ها بیش از همشهری‌ها، دارای زندگی مشترك با فامیل زن بیش از زندگی مشترك با پدر و مادرشوهر بوده است. بررسی یافته‌های تحقیق در ارتباط با عوامل مختلف مؤثر بر خشونت خانگی علیه زنان، بر حسب موارد ابتلا زنان پاسخگو به انواع بیماری حاكی‌ است، مبتلایان به بیماری‌های روانی و افسردگی و یا دارای همسران مبتلا به چهار مورد بیماری، بیش از سایرین خشونت خانگی را شاهد بوده‌اند و در این میان شدت صدمات ناشی از خشونت علیه زنان در بین خشونت‌دیدگان مصرف‌كننده داروی زیاد، بیشتر بوده است. همچنین در شدت صدمات ناشی از خشونت، خشونت مردان همسرآزار مبتلا به دو مورد بیماری و مردانی كه عادت به كشیدن سیگار دارند، بالاترین و پایین‌ترین موارد وقوع خشونت را دربرمی‌گیرد. از سوی دیگر، موارد وقوع خشونت در میان زنان دارای فرزند مبتلا به دو بیماری و زنانی كه فرزندان آنها مبتلا به هیچ كدام از آنها نبوده‌اند، در بالاترین و پایین‌ترین سطح از این نظر قرار دارند.
●مراجعه بیشتر به دادگاه و خشونت افزون‌تر علیه زنان
از دیگر نتایج بررسی خشونت خانگی علیه زنان در ۲۸ استان كشور آن است كه زنانی كه مراجعه بالاتری به دادگاه یا نیروی انتظامی به دلیل شاكی بودن داشته‌اند، در تمامی موارد خشونت‌های پیش گفته، به جز خشونت‌های حقوقی و مرتبط با طلاق، نسبت به زنانی كه به دلیل شكایت به دادگاه یا نیروی انتظامی مراجعه نكرده‌اند، موارد وقوع خشونت بالاتری را شاهد بوده‌اند و در استثنای یادشده نیز تفاوت معناداری بین این دو دسته از زنان مشاهده نشده است.
●خشونت بیشتر علیه زنان مالك سند زمین و ساكن خانه‌های ویلایی
یافته‌های تحقیق مذكور حاكی است زنان دارای سند زمین و ساكن در منزل اقوام خود، در مقابل زنان دارای سند ماشین و ساكن در منزل همسر، بالاترین موارد وقوع خشونت را دیده‌اند. بررسی تملك واحد مسكونی پاسخگویان هم نشان می‌دهد زنان در خانواده فاقد ملك مسكونی در برابر زنان ساكن در خانه‌های سازمانی از نظر شاخص‌های كلی و ۴۵ گانه خشونت از اول زندگی تا كنون و زنان در خانه‌های استیجاری در برابر زنان در خانه‌های ملكی در خشونت‌های اقتصادی و مالی شاهد بالاترین موارد وقوع خشونت بوده‌اند. همچنین خشونت علیه زنان در خانه‌های ویلایی بیش از آپارتمان‌هاست. بر اساس تحقیق فوق پاسخگویانی كه هیچ رضایتی از زندگی خود نداشته‌اند، با موارد بیشتری از خشونت در مقابل كسانی كه رضایت خیلی زیادی از زندگی داشته‌اند، مواجه بوده‌اند.
ثریا امینی
منبع : فرهنگ و پژوهش


همچنین مشاهده کنید