شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هنگامی ‌که ‌جستجوگر دوست شما نیست‌


هنگامی ‌که ‌جستجوگر دوست شما نیست‌
پایگاه داده عظیم گوگل در اثر جستجوهای كاربران خود به یك معدن طلا برای پلیس یا وكلای كنجكاو تبدیل‌شده‌است. ولی هنوز این مسئله به زمان نیاز دارد. درگیری حقوقی اخیر گوگل با سازمان قضایی ایالات متحده نه تنها بر این موضوع تاكید دارد كه موتورهای جستجو چه اطلاعاتی را درمورد ما ثبت می‌كنند، بلكه نشانگر نقص‌های قانونی‌است كه هدفش حفاظت از حریم خصوصی آنلاین افراد است. تنها زمان می‌خواهد تا دیگر وكلا نیز متوجه شوند كه تمامی تاریخچه جستجوی یك شخص قابل دسترسی است، و آنگاه برگه‌های احضاریه به‌سرعت پخش می‌شوند. این امر می‌تواند در شكایت‌های شهروندان یا محاكمه‌های جنایی صورت بگیرد. از لحاظ قانونی چنین آزادی عملی به فراهم‌كنندگان ایمیل مبتنی بر وب داده نشده است. اما از آن‌جاكه قانون حریم خصوصی ارتباطات الكترونیكی مصوب سال ۱۹۸۶، موتورهای جستجو را پوشش نمی‌دهند، كاربران آن‌ها از چنین سطحی از حریم خصوصی برخوردار نیستند. این قانون در زمان شبكه CompuServe و سیستم‌های BBC تصویب شده بود. پل اهم، یك وكیل دپارتمان قضایی و مدرس قوانین جرایم رایانه‌‌ای در دانشگاه كلورادو می‌گوید: "در آن زمان، فراهم‌كنندگان شركت‌هایی بسیار متفاوت از آنچه اكنون هستند، بودند." دو راه‌حل وجود دارد كه توضیح آن‌ها ساده است. اما احتمال وقوع آن‌ها وجود ندارد. نخست، موتورهای جستجو می‌توانند به‌صورت داوطلبانه، یا بر طبق قانون، تاریخچه جستجوهای كاربران را پس از چند ماه حذف كنند؛ مگر آن‌كه كاربر با آن مخالفت كند. دوم، قانونی تصویب شود كه تصریح كند موتورهای جستجو، كه به‌عنوان دریچه‌ای به اینترنت عمل می‌كنند، كاملاً محافظت شده هستند. CNET News.com تحقیقی روی گوگل، مایكروسافت، یاهو و AOL برای آشنایی با خط مشی‌های حریم امنیتی آنان انجام داده و آن‌ را به‌صورت پرسش و پاسخ در آورده است كه در ادامه آن‌ها را از نظر می‌گذرانیم.
▪ آیا گوگل عبارات جستجوی افراد را صرف‌نظر از این‌كه آنان Login كرده باشند یا نه، جمعآوری و ثبت‌می‌كند؟
بله. گوگل تایید كرده‌است كه نتایج جستجو را جمع آوری می‌كند ومعنای این كار آن است كه این شركت با دستور دادگاه می‌تواند آن‌ها را فاش كند. این‌كه آیا گوگل كار دیگری هم با این اطلاعات می‌كند، یا خیر موضوع دیگری است.
با توجه به احضاریه اخیر دادگاه به گوگل، این امرمحتمل است كه پلیس یا حتی وكلا در موارد مختلف از گوگل، مایكروسافت، یاهو، AOL، و سایر موتورهای جستجو بخواهند تاریخچه جستجوی افراد را در اختیار آنان قرار دهند. (برای كسب اطلا‌ع از دادگاه گوگل می‌توانید به گزارشی با همین عنوان در شماره ۶۲ ماهنامه شبكه مراجعه كنید).
▪ آیا این امر قبلاً اتفاق افتاده است؟
‌تقریباً. یك مرد اهل كارولینای شمالی در نوامبر متهم شد. زیرا او در گوگل عبارات "گردن"، "گسیختن"، "شكستن"، و "آویزان كردن" را قبل از كشته شدن همسرش جستجو كرده بود. البته آن واژه‌ها در كامپیوتر آن مرد پیدا شده بودند و مستقیماً از گوگل دریافت نشده بودند. همچنین وكلا، جستجوهای انجام شده در گوگل، یاهو، و آلتا ویستا را به‌عنوان مدرك معرفی كرده اند.
▪ وقتی من از موتورهای جستجو استفاده می‌كنم، عبارت‌های جستجوی زیادی تایپ می‌كنم كه آن‌ها را خصوصی قلمداد می‌كنم. این به چه معنی است؟
وقتی شركت‌های خصوصی در تمام مدت انبوهی از اطلاعات را تقریباً از تك‌تك شهروندان جمعآوری می‌كنند و مسئولا‌ن و وكلای كنجكاو می‌توانند به آن‌ها با موانع كمی دسترسی پیدا كنند، این به یك مشكل تبدیل می‌شود. موتورهای جستجو چشم‌اندازی را به درون زندگی شخصی افراد فراهم‌می‌كنند.
▪ آیا هیچ قانونی برای حفاظت از حریم خصوصی وجود ندارد؟
در حقیقت نه. یك قانون فدرال با عنوان "قانون حریم خصوصی ارتباطات الكترونیكی" وجود دارد. اما این قانون در سال ۱۹۸۶ به تصویب رسیده‌است. یعنی بسیار زودتر از هنگامی كه سیاستمداران در مورد اینترنت چیزی بدانند و محتوای آن مانع از هدف قراردادن موتورهای جستجو توسط پلیس و وكلا نمی شود.
سیاستمداران آن قانون را به‌صورتی نوشتند كه وابسته به یك فناوری خاص است؛ یك قسمت كلیدی آن حول معنای عبارت قبل از اینترنت یعنی "سرویس‌های پردازشی" است.
▪ اصلاً چرا گوگل آن اطلاعات را درباره من ذخیره می‌كند؟
هیچ قانونی گوگل را مجبور نمی كند كه آن‌ها را حذف كند. همچنین برخی توجیه‌های تجاری برای نگهداری آن اطلاعات وجود دارند. برای نمونه، نگهداری اطلاعات باعث شناسایی كلیك‌های تقلبی (جعل كردن كلیك‌ها روی تبلیغات وب برای بالابردن هزینه شركت آگهی‌دهنده)، و بهینه‌سازی نتایج جستجو می‌شود.
گردآوری یك پروفایل كاربری می‌تواند باعث كمك در سفارشی‌سازی نتایج جستجو در محصولاتی مانند "جستجوی شخصی‌شده گوگل" بشود. همچنین، رسانه‌های ذخیره سازی ارزان هستند و مهندسان ترجیح می‌دهند به‌جای حذف اطلاعات، آن‌ها را نگهداری كنند.
اما بسیار مهم است كه دلیل قانع كننده‌ای برای ذخیره نتایج جستجوهای قدیمی‌تر (فراتر از چند ماه) وجود داشته باشد. به‌ویژه آن‌كه یك مشتری داوطلبانه گزینه‌هایی مانند شخصی‌سازی را انتخاب كرده باشد.
▪ آیا این به آن معناست كه گوگل توانایی فنی ارتباط‌دادن جستجوهای یك كاربر به یكدیگر و افشاكردن آن‌ها را در صورت درخواست قانونی، در اختیار دارد؟
بله. گوگل در FAQ خود گفته است كه آدرس‌های اینترنت، تاریخ، زمان، نوع مرورگر، سیستم عامل و شماره كوكی را ثبت می‌كند. یك محقق مطلبی را از گوگل دریافت كرد كه این شركت قادر است دو نوع تطبیق مهم را انجام دهد. (ما از گوگل تایید این مطلب را خواستیم و سوالات بیشتری نیز پرسیدیم).
نخست، با در دست داشتن تعدادی عبارت جستجو، گوگل می‌تواند فهرستی از افراد (قابل شناسایی از طریق آدرس اینترنتی یا كوكی) را كه آن عبارات را جستجو كرده‌اند، تهیه كند. دوم، با داشتن مجموعه‌ای از آدرس‌های اینترنتی، گوگل می‌تواند فهرستی از عبارات جستجو شده كاربران یك آدرس خاص را تهیه كند. این كار به‌طور موثری یك پرونده الكترونیكی از یك شخص را ایجاد می كند.
▪ در مورد دیگر موتورهای جستجو چطور؟
ما در مورد AOL، مایكروسافت، و یاهو نیز تحقیق كردیم. مایكروسافت و یاهو همان پاسخ های گوگل را به ما دادند. AOL كمی متفاوت بود. آندرو وینستین، سخنگوی AOL، گفت: این شركت می‌تواند فهرستی از عبارات جستجو شده یك شخص را تهیه‌كند. اما AOL سیستمی برای نگاشت معكوس آن ندارد.
به این معنی كه بتواند مشخص كند برای یك نتیجه جستجو كاربر چه عباراتی را تایپ كرده است. وینستین همچنین گفت كه AOL اطلاعات جستجوی قابل‌شناسایی شخصی را بعد از سی‌روز حذف‌می‌كند، كه در میان چهار شركت مورد بررسی، AOL را از دیگران متمایز می كند.
▪ در مورد پیوندهای حاصل از نتایج جستجو كه مردم روی آن‌ها كلیك می‌كنند چطور؟ آیا آن اطلاعات هم قابل‌دسترس هستند؟
بله. از طریق یك پروسه به اسم مسیردهی مجدد، یاهو وAOL لینك‌هایی را كه افراد كلیك‌می‌كنند، ثبت می‌نمایند.
▪ بیایید بگوییم مسئولا‌ن می‌خواهند از طریق گوگل، فهرستی از اسامی یا آدرس‌های اینترنتی تمام كسانی كه عبارات "نحوه تقلب در مالیات بر درآمد" را تایپ‌می‌كنند، به‌دست آورند. آیا این‌كار عملی است؟
به احتمال زیاد. اگر قانون حریم خصوصی ارتباطات الكترونیكی شامل آن نشود، تمام چیزی كه لازم است یك حكم احضاریه دادستان است و هیچ مجوز قبلی از طرف یك قاضی لازم نیست. یك استاد دانشگاه هاروارد قدرت احضاریه را "مشابه یك چك سفید" عنوان كرده است.
پاول اهم پروفسور در دانشگاه كولورادو می‌گوید: "ارتباط داشتن به‌طور بسیار گسترده‌ای تعبیر و تفسیر شده است. تا هنگامی كه شما بتوانید نشان دهید كه چیزی به یك پرونده یا یك تحقیق جنایی مرتبط است، فكر می‌كنم دلیل و استدلال بسیار خوبی داشته باشد."
اهم مثال می‌زند كه با فهمیدن این‌كه چه كسی عبارت‌هایی مانند "نحوه تهیه داروی مخدر" را جستجو كرده‌است، قاضی دلیل و استدلال بسیار خوبی در دست دارد كه آن جستجوها مرتبط با تحقیقات پرونده هستند.
▪ چگونه می‌توانم از حریم خصوصی خود در مقابل موتورهای جستجو حفاظت كنم؟
نخست، برای محافظت از حریم خصوصی خود می‌توانید تاریخچه مرورگر خود را پاك كنید (در برخی مواقع اطلاعات خصوصی نامیده می‌شود). در فایرفاكس، گزینه ‌option را از منوی Tools انتخاب نمایید و اطلاعات ذخیره شده و تاریخچه مرور را حذف كنید.
مرورگر اپل نیز گزینه مشابهی در منوی History دارد. همچنین رمزگذاری هارددیسك‌ با برنامه FileVault سیستم عامل OS X یا رمزگذاری تمام دیسك با استفاده از برنامه PGP ممكن است روش خوبی باشد.
دوم، می‌توانید كوكی‌هایی را كه موتورهای جستجو ایجاد می‌نمایند پاك كنید. در فایرفاكس، به Preferences بروید و Privacy را انتخاب كنید. در آن‌جا گزینه حذف كردن كوكی‌ها را در اختیاردارید و حتی می‌توانید از ایجاد كوكی‌هایی كه برخی سایت‌ها می‌سازند، برای همیشه جلوگیری كنید. اما دقت كنید كه ممكن است افزودنGoogle.com به آن فهرست مانع از استفاده از شخصی سازی یا سایت ‌Gmail شود.
▪ آدرس های IP چگونه توزیع می‌شوند؟ آیا مردم همیشه یك آدرس دارند؟
بستگی دارد. بسیاری از فراهم‌كنندگان سرویس های DSL و مودم كابلی تنها هنگام استفاده از سرویس به كاربران IP آدرس اختصاص می‌دهند (این متدها DHCP و PPPoe نامیده می‌شوند). این‌گونه آدرس‌هایIP می‌توانند به‌طور مرتب تغییركنند. سایر آدرس‌های IP معمولاً ثابت هستند.
▪ اگر گوگل بداند كه من روز اول از آدرس اختصاص‌یافته پویای ۱.۱.۱.۱۹۲، روز دوم از ۲.۲.۲.۱۹۲ و روز سوم از ۳.۳.۳.۱۹۲ متصل می‌شوم، چگونه می‌تواند جستجوهای من را به یكدیگر پیوند بزند و از آن پرونده سوابق ایجاد كند؟
اینجاست كه پای "كوكی" ها به میان می‌آید. یك كوكی، وسیله‌ای برای یك وب‌سایت است تا بتواند افراد را دفعه بعد كه وارد سایت می‌شوند، شناسایی كند. به‌طور پیش فرض، گوگل، یاهو، AOL و مایكروسافت كوكی ایجاد می‌كنند. (تاریخ انقضای كوكی مایكروسافت سال ۲۰۱۶، یاهو سال ۲۰۱۰، و گوگل سال ۲۰۳۸ و AOL سال ۲۰۱۱ است.
در مثال بالا، Google.com برای هر كس كه از آدرس اینترنت ۱.۱.۱.۱۹۲ متصل می‌شود، یك كوكی در روز اول ایجاد می كند و متوجه می شود كه همان مرورگر وب در روزهای دوم و سوم از آدرس‌های ۲.۲.۲.۱۹۲ و ۳.۳.۳.۱۹۲ متصل‌شده است. اگر افراد وارد حساب كاربری گوگل خود شده‌باشند، این فرایند ساده تر نیز می‌شود.
▪ حتی اگر شركت دارنده موتور جستجو بداند كه آدرس من ۱.۱.۱.۱۹۲ است و تاریخچه جستجوهای گذشته من را به هم مرتبط كند، چگونه نام، آدرس یا دیگر اطلاعات من را به‌دست آورد؟
اگر شما یك حساب گوگل برای كاربردهایی مانند جی‌میل، گروه‌های گوگل، جستجوی شخصی شده، یا Google Alerts داشته باشید، گوگل آدرس ایمیل شما و دیگر اطلاعات شخصی را در اختیار دارد، كه ممكن است مجبور به فاش‌كردن آن‌ها شود. اگر یك ناشر وب در Goole AdSense ثبت نام كند، گوگل نام واقعی ناشر، آدرس ایمیل و شماره تامین‌اجتماعی او را در اختیار خواهدداشت.
اگر شخصی از هیچ كدام از سرویس های گوگل استفاده نكند، تمام چیزی كه شركت جستجو می‌تواند در واكنش به یك احضاریه افشا كند، آدرس IP آن شخص است. سپس هر كس كه در مورد آن شخص تحقیق می‌كند، یك احضاریه به فراهم‌كننده سرویس اینترنت شخص می‌فرستد تا اطلاعات را به‌دست آورد. این یك پروسه نسبتاً سر راست است كه انجمن صنعت ضبط ایالا‌ت‌متحده (RIAA) در هزاران پرونده مبادله فایل از آن استفاده می‌كند.
▪ آیا تاكنون كسی به موتورهای جستجو، احضاریه یا هر نوع درخواست قانونی برای عبارات جستجوی یك شخص فرستاده است؟
این‌را نمی‌دانیم. گوگل و یاهو از پاسخ‌دادن به این پرسش خودداری كردند. هر چند هیچ قانونی آن‌ها را از این كار منع نمی كند. فقط AOL گفت كه قانون حریم خصوصی ارتباطات الكترونیكی را رعایت می‌كند. مایكروسافت از همه پاسخگوتر بود. مایكروسافت گفت كه به استثتای احضاریه دادگاه برای عبارات جستجو (بدون هویت كاربران) در سال گذشته، تاكنون درخواست‌های جنایی یا شهروندی مرتبط با داده‌های جستجوی MSN دریافت نكرده‌است.
مایكروسافت همچنین گفت كه هرگز درخواست‌هایی برای تهیه فهرست افرادی كه یك عبارت جستجوی خاص را تایپ كرده‌اند، دریافت‌نكرده است. تعجب‌برانگیز است كه سایر شركت‌ها تا این حد شفاف نبودند.
▪ این شركت‌ها چه مدت اطلاعات عبارات جستجو را نگهداری می كنند؟
مایكروسافت، گوگل، و یاهو گفتند كه اطلاعات را تا زمانی كه لازم باشد نگهداری می‌كنند كه می‌تواند به مفهوم همیشه باشد. مایكروسافت اضافه كرد كه این شركت در جستجوی روش‌هایی است كه به كاربران امكان حذف كردن تاریخچه جست‌و‌جوهای خود را بدهد. یاهو نیز اظهارات مشابهی بیان كرد. AOL هم از سوی دیگر می گوید كه داده‌های آشكار كننده هویت افراد را پس از سی روز حذف می‌كند.
ترجمه: سینا خاك‌نژاد
منبع: سی‌نت‌
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید