شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سهام خودرو، کم ریسک و سودده


سهام خودرو، کم ریسک و سودده
صنعت خودروسازی یكی از صنایع مهم فعال و اشتغال‏زا در اقتصاد ایران به حساب می‏آید از آنجایی كه بورس آینه تمام نمای اقتصادی به حساب می‏آید نقش بسزایی در این بازار دارد.
حضور شركت‏های بزرگ خودروسازی داخلی توانسته نگاه بسیاری از سهامداران را به سوی خود جلب كند از طرفی حمایت‏های دولتی نیز به این افزایش تقاضا برای خرید این سهام دامن زده است. این مسائل سبب شده كه ۳۰۰ هزار نفر از سهامداران متقاعد به حفظ این گروه سهام در پرتفوی خود شوند.
در حال حاضر ارزش بازار ۳۰ شركت خودرو و قطعه‏ساز بالغ بر ۶۰/۸ هزار میلیارد ریال برآورد می‏شود كه حدود ۲۰ درصد ارزش كل بازار بورس را در اختیار دارند. نسبت قیمت به درآمد این صنعت حدود ۳ برآورد می‏شود.
بازیگران اصلی بازار و صاحبان سهام شركتهای خودرویی شركت سازمان گسترش و نوسازی، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هستند كه در كنار ۳۰۰ هزار سهامدار خود مبادلات این صنعت را رونق می‏دهند.
هرچند این روزها اخبار متفاوتی از این صنعت در مورد قراردادهای متفاوت به گوش می‏رسد و تمام آنها به طور مستقیم در قسمت سهام شركت اثر می‏گذارند اما با تمام این تفاسیر گروه خودروسازی سایپا پس از یك رقابت نفس‏گیر این روزها توانست غدیر كه سالها بود چون بزرگترین شركت بورسی فعالیت می‏كرد را پشت سر گذاشته و بر سكوی اول تكیه زند. در این بین ایران خودرو با سهامداران بسیارش برای مقام سومی ارزش بازار با سیمان فارس خوزستان رقابت نفس‏گیری دارد. ضمن این كه گروه خودروسازی بهمن هم با ۷/۵ هزار میلیارد ریال در میان ۱۰ شركت برتر بازار قرار دارد.
●رشد، رشد
بررسی روند حركت شاخص این صنعت نشان می‏دهد كه در حالی كه این صنعت در فصل بهار دچار حركت و نوساناتی شده كه كل بازار یك حركت آرام رو به جلو داشته است اما در نهایت با همه این نوسانات شاخص صنعت نسبت به ابتدای فصل بهار ۳۸۱ واحد افزایش را برای خود ثبت كرده است.
مقایسه شاخص این صنعت با سال‏های ۸۳ و ۸۴ حاكی از رشد شاخص این صنعت در دو سال اخیر است اما ارزش بازار این گروه در سال ۸۵ برخلاف سال ۸۳ یك رشد پایدار داشته و پیوسته افزایش یافت.
زرگانی‏نژاد كارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با این صنعت می‏گوید: آینده این صنعت ارتباط مستقیم با وضعیت آینده و جو عمومی بازار سرمایه دارد اما جدای از این مسائل سهام این شركت‏ها وضعیت مطلوبی ندارند.
وی می‏افزاید نسبت قیمت به درآمد پایین دركنار پیش‏بینی سود مناسب و تقسیم مناسب این سود انگیزه مناسبی برای خرید این سهام در بین سرمایه‏گذاران ایجاد كرده است.
زرگانی نژاد معتقد است در صورت كاهش قیمت محصولات و افزایش سهم بازار و حل شدن موضوع آینده مدیریتی این شركت‏ها، تا مدت‏ها سهام خوبی برای خرید به حساب می‏آید. هرچند تغییرات مدیریتی و سیاست دولت تاثیر بسزایی بر آینده این صنعت در بورس دارد اما پتانسیل بالای این صنعت نوید آینده خوبی برای سهامداران آنها دارد. این نوسانات و حتی افت قیمت‏های اخیر در یك دوره زمانی كوتاه مدت بوده و رفع می‏شود. هرچند كه این روزها عرضه سهام آنها بیش از تقاضا است.
این كارشناس ارشد بازار سرمایه توضیح می‏دهد: وضعیت این شركت‏ها جدای از مسائل مطروحه مناسب بوده و توانسته‏اند پیش‏بینی‏های سال ۸۴ را به خوبی پوشش دهند و برای سال ۸۵ هم پیش‏بینی‏های خوبی ارائه كردند.
●ابهامات برطرف شود
در همین رابطه علی اسلامی بیدگلی مدیرعامل كارگزاری رضوی می‏گوید: با در نظر گرفتن حاشیه سود پایین شركت‏های خودروساز و افزایش قوانین جدید كار در ارتباط با افزایش حقوق كارگران از یك طرف و رشد قیمت محصولات اولیه به خصوص فولاد تهدیدات مهم این صنعت به حساب می‏آید.
مهندس اسلامی در ارتباط با دلایل استقبال فعالان از سهام این شركت‏ها می‏گوید: شركت‏های خودروسازی با نسبت قیمت به درآمد ۳ و سیاست سهامداران عمده بر تقسیم سود نقدی مناسب نظر بسیاری از سرمایه‏گذاران و بورس‏بازان را به خود جلب كرده است. چرا كه با توجه به تقسیم سود ۸۰ درصدی اكثر شركت‏های خودروساز در بازار سرمایه و نیز نزدیكی این شركت به فصل مجامع (تیرماه) استقبال از سهام این شركت‏ها افزایش می‏یابد.
مدیرعامل كارگزاری رضوی در ارتباط با پروژه ال ۹۰ و تاثیر آن بر قیمت سهام دو شركت بزرگ خودروساز تصریح می‏كند این پروژه در سال‏های نزدیك اثر چندانی بر سودآوری شركت‏های اصلی ندارد.
این ابهامات می‏تواند برای صاحبان سهام مشكل‏ساز شود. اسلامی تصریح می‏كند البته جدای از این مسائل با توجه به رقابتی بودن سهام شركت‏های خودروساز امكان دارد حاشیه سود و سود عملیاتی آنها دچار كاهش شود بنابراین این شركت‏ها باید به دنبال راهكارهای جدیدی برای حفظ سودآوری خود باشند.
●روزهای طلایی
اما برزنی یكی دیگر از كارشناسان این بازار معتقد است. صنعت خودروسازی ایران در روزهای طلایی خود به سر می‏برد چرا كه علامه بر تامین نیازهای داخلی توانسته به سراغ بازارهای بین‏المللی خودرو برود این در حالی است كه بازار خودرو در جهان بسیار رقابتی‏تر از ایران است این مرحله نقطه قوت این صنعت محسوب می‏شود. ضمن این كه در كنار صنعت خودروسازی صنایع قطعه‏سازی هم از پیشرفت قابل ملاحظه‏ای برخوردار شده‏اند.
وی اعتقاد دارد سهام این صنعت یك سهام مطمئن و سودده برای سرمایه‏گذاران به حساب می‏آید با توجه به محصولات نهایی شركت‏های ایران خودرو، سایپا و زامیاد صاحبان سهام این شركت‏ها اطمینان خاطر بیشتری دارند. وی با اشاره به بازده ۴۰ درصدی سهام این گروه افزود: این یك نوید برای بورس و سهامداران به حساب می‏آید كه چنین سهامی در بازار وجود دارد كه علاوه بر ریسك پایین و اطمینان از آینده بازار بین شركت‏ها سود مناسبی هم بین سهامداران تقسیم می‏كند.
●فقط ایران خودرو و سایپا
اما خرازی مدیر سابق حراست بورس نظر متفاوتی دارد ومعتقد است ریسك صنعت خودرو در بورس تنهابه سهام ایران خودرو و سایپا و زیرمجموعه‏هایشان محدود می‏شود و سایر شركت‏های این صنعت حرف خاصی برای گفتن ندارند.
خرازی بر خلاف سایرین كه معتقد بودند ال ۹۰ می‏تواند به رشد صنعت خودرو در بورس كمك شایان كند گفت: بهره‏برداری از این پروژه و فروش محصولات آن در بازار داخلی به دلیل قیمت پایین محصولاتش، سبب آسیب رساندن به بازار فروش سایر شركت‏ها می‏شود ضمن این كه سایر شركت‏ها برای حضور فعال در بازار رقابتی مجبور به كاهش قیمت محصولات می‏شوند كه رابطه مستقیم با سودآوری شركت دارد.
خرازی با اشاره به كاهش پیوسته قیمت خودرو خاطرنشان می‏كند تنها در صورت افزایش حمایت دولت بر طرح خروج خودروهای فرسوده و افزایش صادرات می‏تواند یك صنعت قابل اطمینان به حساب آید.
به هر حال تمام مطالب گفته شده حكایت از اهمیت این سهم و اطمینان‏بخشی آن در بازار سرمایه دارد كه همچون سایر بخش‏های اقتصاد ارتباط تنگاتنگی با تصمیم مدیران ارشد كشور دارد اما جدای از این مطالب با توجه به پتانسیل‏های بالا سهم مطمئن و كم ریسك به حساب می‏آید و توصیه اكثر فعالان بازار به سهامداران تازه وارد ابتیاع این سهام است.
امیر آشتیانی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید