جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بدبینی، آفت سلامت خانواده


بدبینی، آفت سلامت خانواده
یكی از اختلافات مهم بین زن و شوهر وجود بدبینی افراطی شوهران نسبت به همسرانشان است. بدبینی یا سوء ظن، نوعی بیماری است و مردی كه بدان مبتلاست نه تنها خود نمی داند كه بیمار است بلكه سرسختانه بر تفكر موهومش پای می فشارد و حاضر نیست كلمه ای خلاف معیارهایش بشنود.
فرد بدبین خیال می كند كه اطرافیان برای او ارزش قایل نیستند، بنابراین به كسی اعتماد ندارد. او در حالیكه به شدت محتاج توجه همسرش می باشد، وقتی همسرش به او محبت می كند آن را پس زده و مهر و محبت همسر را به پای ریاكاریش می گذارد. فرد بدبین كم نیرو است، زیرا دایماً نگران همه چیز است و نیرویش را صرف مقابله با تفكرات منفی و موهومش می كند و به قول "فلینگمن" آدم بدبین نظام دفاعی بدنش را روز به روز ضعیف تر می كند.
دكتر اصغر كیهان نیا، مشاور خانواده، در این زمینه معتقد است: آدم بدبین و منفی نگر در هر رویدادی همیشه بدترین وضعیت را پیش بینی می كند. بنابراین تأخیر همسر برای آمدن به خانه را به پای گریز پایی او می گذارد. فرد بدبین به خاطر اینكه به هیچكس اعتماد ندارد از معاشرت با دوستان و فامیل گریزان است و در نتیجه تدریجاً منزوی می شود و همین مسأله بدبینی اش را زیادتر می كند، زیرا تفكر بدبینانه در محیط بسته رشد می كند و تمام وجود فرد را در بر می گیرد.
مردی كه به دلایل واهی به همسرش مظنون است زندگی را بر خود و اطرافیانش تلخ می كند. وقتی قرار باشد پایه یك زندگی براساس عدم اعتماد بنا شود، قطعاً این زندگی نیست، بلكه شكنجه گاهی است كه شكنجه دهنده و شكنجه شونده هر دو در دوزخی سهمگین به سر می برند. وقتی یكی دایماً در حال مؤاخذه و چون و چراست و دیگری پیوسته در حال توضیح و دفاع از خود، چطور ممكن است آنان لحظات خوشی را لمس نمایند؟
دكتر كیهان نیا با اشاره به دو مورد مشاوره ای در همین زمینه می گوید: مردی ۴۲ ساله صادقانه برایم تعریف می كرد، "چون نمی توانم جلوی بدبینی های خودم را بگیرم دایماً با همسرم بگو مگو دارم، به همین جهت چون به او مشكوك هستم غالباً بدون اطلاع قبلی كارم را رها می كنم و به خانه می آیم تا مچ او را بگیرم ولی وقتی او را مشغول پختن غذا برای ناهارم می بینم از خودم شرمنده می شوم و دوباره به سر كار بر می گردم. هنوز یكی دو ساعت در محل كارم نمانده ام كه دوباره سوء ظن به سراغم می آید و بیتابم می كند.
مرد دیگری كه از او می پرسم چه دلایلی داری كه همسرت به تو خیانت می كند، گفت: "با همكارانش خودمانی صحبت می كند. هر وقت از خانه بیرون می روم پرده را نشان می كنم.
وقتی بر می گردم می بینم پرده جا به جا شده، پس حتماً می خواسته یا یا سرك بكشد كه در ساختمان روبرویی چه خبر است! وقتی كیف و كشوی میز توالتش را وارسی می كنم می بینم همه چیز سر جای خودش است! وقتی سر از كارهایش در می آورم و او را به محاكمه می كشم، می گوید: این حرفها را تكرار نكن. بالاخره مرا مجبور می كنی كه گناهی مرتكب شوم .
همسر من حق ندارد دایی و عموهایش را ببوسد.
كیهان نیا تصریح می كند: كه این حرفها نمونه طرز تفكر دو مردی بود كه اخیراً با آنها مشاوره داشتم. وقتی پای صحبت همسر آنها نشستم، اولی می گفت: "شوهرم آنقدر به من ناسزا می گوید و تهمت ناروا به من می زند كه تا به حال دو بار دست به خودكشی زده ام؛ به او گفتم، "خودكشی چرا؟" در جوابم گفت: " دایماً مرا كنترل می كند. دایماً مرا سین جیم می كند. دایماً باید بازخواستهای بی پایانش را پاسخگو باشم و اگر خدای ناكرده كوچكترین اشتباهی در پاسخ بكنم همان را دایماً بر سرم می كوبد.
همسر مرد دیگر می گفت:" من نه تنها حق ندارم دایی و عموهایم را ببوسم بلكه اجازه نمی دهد فرزند ۱۴ ساله پسرم را در آغوش بگیرم. با پسر خاله هایم كه اگر حرف بزنم روزگارم سیاه است. شوهرم می گوید كه به من الهام شده كه تو خطاكار هستی و از من می پرسد اگر اینها نشانه بیماری شوهرم نیست، پس چه نشانه هایی است؟"
همین مشاور خانواده می گوید: اینها مختصر صحبتهایی بود كه با دو خانواده ای داشتم كه اخیراً به من مراجعه كرده بودند.
وی می افزاید: زندگی سیر طبیعی خود را طی می كند، آثار بدیها و خوبیها سالها بر جا می ماند. امید است همگی كمی هم به فكر تغییر تفكرات ناخوشایند خود باشیم.
تفكراتی كه اگر به طرف مثبت اندیشی تغییر كند، قطعاً زندگی را مملو از شادی و شادمانی خواهد كرد.
● كلام آخر
در پایان به تمام مردان بدبین و شكاك یادآور می شویم، زنان به خاطر حفظ آبرو و ترس از این و آن نیست كه دست از پا خطا نمی كنند، بلكه به خاطر احترامی كه به خود قایل اند حرمت خانوادگی را پاس می دارند. پس چه بهتر كه مردان ما هم زنانشان را بهتر درك كنند و آنانكه دچار افكار مسمومی هستند در طرز تفكر خود تجدیدنظر كنند.
اعظم طیرانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید