پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


افزایش‌ نرخ‌ تورم‌ بر ساکنان‌ خط‌ فقر می‌ افزاید


افزایش‌ نرخ‌ تورم‌ بر ساکنان‌ خط‌ فقر می‌ افزاید
مهار تورم‌ در جامعه‌ و تسهیل‌ روند صعودی‌ آن‌، خواست‌ عمومی‌ ملت‌ ایران‌ تحت‌ هر شرایطی‌ مورد انتظار است‌. در بسیاری‌ از كشورهای‌ توسعه‌یافته‌ و دارای‌ رونق‌ اقتصادی‌، دست‌اندركاران‌ و متولیان‌ امور اقتصادی‌ با تدبیر و دوراندیشی‌ و سیاست‌های‌ راهبردی‌ منطقه‌یی‌ و جهانی‌، سعی‌ وافر در كنترل‌ قیمت‌ها و مهار تورم‌ از جهات‌ مختلف‌ دارند كه‌ این‌ موضوع‌ جایگاه‌ و نقش‌ اساسی‌ در ایجاد آرامش‌ روحی‌ و روانی‌ و تضمین‌كننده‌ مقدمات‌ توسعه‌ اقتصادی‌ و ایجاد زمینه‌های‌ لازم‌ و بستر مناسب‌ برای‌ افزایش‌ بهره‌وری‌ می‌باشد.
نگاه‌ دست‌اندركاران‌ به‌ روند صعودی‌ تورم‌ حاكم‌ بر جامعه‌، نگاهی‌ متفكرانه‌ و دوراندیشانه‌ و در راستای‌ ارایه‌ تدابیر اقتصادی‌ و پیشبرد برنامه‌های‌ قانون‌ چهارم‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و... در رسیدن‌ به‌ چشم‌انداز بیست‌ ساله‌ كشور می‌باشد و این‌ امر در صورت‌ تحقق‌ موجبات‌ توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ و رفع‌ بسیاری‌ از نگرانی‌های‌ ملت‌ شریف‌ را در پی‌ خواهد داشت‌.
نگاهی‌ گذرا به‌ وضعیت‌ موجود در جامعه‌، نشان‌ از تورم‌ نامطلوب‌ و بسیاری‌ از ناهنجاری‌ها و بایدها و نبایدها در عرصه‌ اقتصادی‌ و عدم‌ ارایه‌ راهكارهای‌ متقن‌ و برنامه‌ریزی‌ شده‌ از سوی‌ دولتمردان‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ زندگی‌ مطلوب‌ و عدالت‌خواهانه‌ می‌باشد كه‌ وضع‌ موجود با هیچ‌ بیان‌ و تفكری‌ قابل‌ اثبات‌ و توجیه‌ در افكار عمومی‌ نبوده‌ و داد بسیاری‌ از طبقات‌ پایین‌ جامعه‌ را درآوره‌ و حتی‌ راه‌ زندگی‌ را بر بسیاری‌ از شهروندان‌ مسدود و توان‌ مقابله‌ با تورم‌ سایه‌ افكنده‌ بر جامعه‌ را از شهروندان‌ سلب‌ كرده‌ است‌.
در زمان‌ حیات‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره) و تهاجم‌ غیر منتظره‌ عراق‌ علیه‌ ایران‌ و در سخت‌ترین‌ شرایط‌ اقتصادی‌ و سیاسی‌ مردم‌ كوچك‌ترین‌ طعم‌ تلخ‌ تورم‌ را احساس‌ نكرده‌ و بسیاری‌ از مایحتاج‌ ملت‌ با بالاترین‌ كیفیت‌ و كمترین‌ قیمت‌ مناسب‌ در دسترس‌ مردم‌ قرار داشته‌ و هرگز قابل‌ مقایسه‌ با وضع‌ موجود در سال‌ دستیابی‌ به‌ انرژی‌ هسته‌یی‌ كه‌ از بسیاری‌ جهات‌ كشور ما را در مناسبات‌ سیاسی‌ و بین‌المللی‌ قدرت‌ جهانی‌ بخشیده‌، نبوده‌ و سیاست‌ اقتصادی‌ حاكم‌ بر جامعه‌ نتوانسته‌ است‌ سیر صعودی‌ روند موجود را تغییر و ترمیم‌ نماید.
بر اساس‌ گزارش‌ سازمان‌ بهزیستی‌ و سازمان‌های‌ مرتبط‌، حدود ۱۳ میلیون‌ نفر از شهروندان‌ در زیر خط‌ فقرگذران‌ معیشت‌ دارند و چشم‌ امید به‌ دولت‌ محترم‌ یعنی‌ دولت‌ خدمتگزار و عدالت‌ محور جناب‌ آقای‌ دكتر احمدی‌نژاد دوخته‌اند و راه‌ سعادت‌ و خوشبختی‌ را در سایه‌ عزت‌ و عظمت‌ سال‌ پیامبر اعظم‌(ص‌) و با تدابیر دولتمردان‌ و چالش‌ اساسی‌ مسئولان‌ اقتصادی‌ كشور انتظار دارند.
از زمان‌ روی‌ كار آمدن‌ «دولت‌ نهم‌» در جامعه‌ تحولات‌ بزرگی‌ رخ‌ داده‌ كه‌ در جای‌ خود قابل‌ تقدیر و مورد توجه‌ همگان‌ در كشور می‌باشد كه‌ به‌نوعی‌ قدم‌های‌ موثر برداشته‌ شده‌ و آثار و بركات‌ آن‌ در جهت‌ رفع‌ محرومیت‌زدایی‌ و اجرای‌ واقعی‌ عدالت‌ در جامعه‌ استشمام‌ می‌شود. لذا راهكارهای‌ پیشنهادی‌ نگارنده‌ در مسیر رسیدن‌ به‌ توسعه‌ اقتصادی‌ و تعدیل‌ تورم‌ در جامعه‌ كه‌ مورد توجه‌ دولت‌ محترم‌ بوده‌ و می‌باشد:
الف‌: یكی‌ از راهكارها، تشویق‌ و ترغیب‌ دولت‌ محترم‌ برای‌ سرمایه‌گذاری‌ در بسیاری‌ از بخش‌های‌ مهم‌ اقتصادی‌ در اقصی‌ نقاط‌ كشور می‌باشد كه‌ می‌بایست‌ در راس‌ امور و سیاست‌های‌ دولت‌ به‌ آن‌ پرداخته‌ شود تا موتور اقتصادی‌ كشور را به‌ تحركی‌ جدی‌ سوق‌ دهد.
ب‌: دومین‌ راهكار در این‌ راستا، اقدام‌ دولت‌ برای‌ واردات‌ بسیاری‌ از كالاهای‌ مورد نیاز و ضروری‌ می‌باشد كه‌ شاید تولیدات‌ داخلی‌ جوابگوی‌ نیازهای‌ مردم‌ نخواهد بود و انتظار است‌ دولت‌ محترم‌ گام‌های‌ اساسی‌ و تكان‌دهنده‌ برای‌ رفع‌ محرومیت‌ و ارایه‌ تسهیلات‌ لازم‌ برای‌ شهروندان‌ با اتخاذ یارانه‌های‌ مورد نیاز كه‌ مشمول‌ طبقات‌ مختلف‌ جامعه‌ خواهد بود، بردارد.
نجف‌ محمودی‌
دانشجوی‌ دكترای‌ مدیریت
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید