جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سن و ازدواج


سن و ازدواج
در جامعه ما این موضوع اینك جنبه حیاتی و حتی اجتماعی یافته است زیرا طبق آمار اگر هر پسر مجرد با یك دختر مجرد ازدواج نماید رقمی قریب به یك میلیون و دویست هزار بدون شریك زندگی خواهند ماند . اما نكته ظریف در اینجاست كه این مساله به راحتی قابل رفع است اما چگونه ؟! مهم ترین نكته در این باب االگوی سنتی ازدواج در جامعه ایرانی ست كه پایین بودن ۳-۴ ساله سن دختر را از مرد توصیه میكند و معمولا این امر در دختران بیشتر اهمیت داده میشود .
طبق تجربه خودم كمتر دختری میتواند پسر كوچكتر از خودش را بپذیرد . پس نتیجه آن كه اگر در جامعه ما هر پسری با دختر همسن خود یا بالاتر از سن خود ازدواج كند این معضل بر طرف خواهد شد و سر كسی بی كلاه نخواهد ماند ! اما آیا این امر عوارض و مشكلاتی در بر خواهد داشت یا نه ؟ ! به قول قدیمیها گفتنی تا نباشد چیزكی مردم نگویند چیزها... به نظر من بزرگتر بودن زن از مرد از دو دیدگاه مشكل افرین است :
● از لحاظ روانی :
البته این مساله بیش از آن كه توجیه روانشناسی داشته باشد (كه دارد ) به اعتقاد من ناشی از نهادینه شدن و تلقین فرهنگ اجتماعی ست بدین معنا كه از آغاز دختران آموخته اند كه چنین پدیده ای امری نكوهیده و مذموم است. توجیه روانشناختی این مهم هم آن كه معمولا هنگامی كه سن مرد پایینتر باشد زن كمتر می تواند نقش مرد خود را به عنوان تكیه گاهی مستحكم برای خود تعریف كند . از سویی دیگر سن بلوغ اجتماعی دختران حدود ۳-۴ سال جلوتر از پسران است به نحوی كه یه دختر ۱۸ ساله راحت یك پسر ۲۱ ساله را درك می كند اما بالعكس آن نادر است و به اصطلاح پسرها دیر تر هوس بچگیو شیطونی از سر آنها میپرد .
پس این مساله یك وحی منزل نیست و بنا به خصوصیات شخصیتی طرفین گاه مشاهده شده كه پسری با سنین پایین !(مثل خودم !) بسیار راحت با خانمی با سن و سال بالا حتی ۳۰-۴۰ سال به راحتی صحبت میكند و زن هر گز احساس بچه بودن و ناپختگی مرد را در خود حس نمی كند . اتفاقا یك نكته جالب هم اینجا بگم خیلی از خوانندگان وقتی از بنده سن و سالم رو میپرسند خیلی تعجب می كنند و میفرمایند من تصور میكردم ۴۰-۵۰ سالته !! در حالی كه كوچیك شما ۲۰ و اندی بیش سن ندارم ! و در كل زندگی خود با هیچ یك از همسن و سالهای خود نه از نظر جسمانی و نه اخلاقی قابل مقایسه نبودم .
اینو نگفتم یه وقت حساب كنید از خود تعریف كردنه بلكه خواستم مثالی زده باشم برای مواردی كه استثنا یا سن اصلا معرف روحیات و میزان پختگی طرف مقابل نیست .
● از لحاظ جنسی :
این مورد قسمت عمده مشكل این گونه ازدواجهاست. اصولا تا تفاهم نباشد كمتر افراد به فكر ازدواج می افتند بنابرین معمولا از نظر روانی مشكلی ایجاد نمی گردد اما مشكل در اینجل بیشتر خودنمایی می كند كه معمولا خانمها بسیار سریعتر از مرد از لحاظ جنسی سرد میشوند ( به ویژه پدیده یایسگی ) و مردان معمولا تا سنین بالا توانایی جنسی بالایی دارند فقط ممكن است با افزایش سن احتملا ناتوانی جنسی در آنها بالا رود . در صورت بروز چنین حالتی یه قولی گفتنی مرد تازه دور گرفته و زن به نفس نفس افتاده است.
اینجاست كه شكست در روابط جنسی سر آغاز همه بهانه جوییها و آنچه زوجین در جلسات مشاوره یا دادگاههای خانواده ((عدم تفاهم !)) می نامند ولی در حقیقت شكل تحریف شده و ناخودآگاه سركوبی امیال جنسی ست می گردد. البته باز هم بسیاری افراد اصلا از لحاظ جنسی با سن تناسبی ندارند كه آن هم به خصوصیات ارثی و میزان رسیدگی زن به خود از لحاظ ورزش و تغذیه و از آن مهمتر دوست داشتن همسر و تلاش شوهر برای ایجاد احساس عشق كه زن آن را از اعماق وجود خود حس كند بستگی مطلق دارد .بر طبق امارهای اینجانب معمولا پسرها در ایران به خانومای بزرگتر از خودشان گرایش دارند و بنده دو علت را در بروز این امر كشف نموده ام :
۱- زنانی با سن بالاتر چون تاكنون كیسهای متععد را تجربه نموده اند به احساس و عوامل معنوی اهمیت بیشتری داده و تبعا بیشتر آن را درك كرده و جواب متقابل میدهند . به قول معروف شما نیاز به التماس و داستان چینی برای رفتن به یك جای خلوت برای اون ندارین و اون با اندك اشارات و حرفای شما تا تهشو میخونه !
۲- به علت تجربه ای كه ذكر كردم معمولا زنان سن بالا در سكس هم تبحر بیشتری دارند و در برخی از آنها به دلیل عدم وجود دغدغه بكارت پسرها هم به دلیل میل غریزی به فرو كردن بیشتر مورد پسند قرار میدهند .
در هر حال در این باب توصیه می كنم مطین باشید اگر فقط از سر ظواهر و مادیات ازدواج كنید ریسك بالایی دارد اما اگر مدت طولانی با هم بوده اید و مشكل جنسی و روانی حس نكرده اید احتمال شكست در رابطه كاهش می یاید . معمولا اگر در سن بالاتر باشد احتمال شكست كمتر است. مثلا احتمال شكست بین زوج ۴۰ و ۴۵ ساله به مراتب از یك زوج ۲۲-۲۷ ساله كمتر است . چرا كه این پسر وقتی ۳۰ سالش بشود زن او ۳۵ ساله شده و مرد تازه راه افتاده اما زن از هوس افتاده بازم بگم این یك اصل مطلق نیست و تبصره های زیادی دارد . برخی خانوما حتی با افزایش سن بسیار حشری تر میشوند .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید