جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تازه های اندیشه


تازه های اندیشه
●مطالعاتی در آثار جامعه شناسان كلاسیك
مطالعاتی در آثار جامعه شناسان كلاسیك‎/ جلد دوم/ریمون بودن / ترجمه باقر پرهام/نشر مركز / چاپ اول،اسفند ۱۳۸۴
جلد نخست این كتاب (با همین عنوان مطالعاتی در آثار جامعه شناسان كلاسیك) در اسفند ۱۳۸۳ منتشر شده است. ما در این كتاب دوجلدی، با جامعه شناسان بنامی كه نقش كلیدی در شكل گیری و تثبیت علم جامعه شناسی داشته اند آشنا می شویم. ریمون بودن، هدف خود را معرفی كل آثار جامعه شناسان كلاسیك نمی داند، بلكه می خواهد به جنبه ای خاص یا موضوع معینی كه در كل آثار هر یك از این متفكرین برجسته شده است بپردازد، و اهمیت آن را بررسی و تببین كند. جلد دوم كتاب «مطالعاتی در آثار جامعه شناسان كلاسیك» از ۸ فصل تشكیل شده است. فصل اول: آدام اسمیت: ناظر بی طرف و كنشگر هوادار / فصل دوم: امیل دوركیم: تبیین باورهای دینی/ فصل سوم: گئورگ زیمل: عوامل اجتماعی شناسایی‎/ فصل چهارم: ویلفرد و پارتو: عقلانیت و ناعقلانیت باورها/ فصل پنجم: ماكس وبر: عقلانیت ارزش شناختی و عقلانی كردن حیات اخلاقی/ فصل ششم: گابریل تارد: پیوند خرد- كلان/ فصل هفتم: ماكس شلر: مقید بودن ارزش ها به شرایط مشخص و عامیت ارزشها / فصل هشتم: تاریخ علوم اجتماعی را چگونه باید نوشت.
●تأملی در مدرنیته ایرانی
تأملی در مدرنیته ایرانی (بحثی درباره گفتمان های روشنفكری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران)/علی میرسپاسی/ ترجمه جلال توكلیان /طرح نو/ چاپ اول۱۳۸۴،.
علی میرسپاسی با كتاب «دموكراسی یا حقیقت» وارد فضای اندیشه در ایران شد.
او در این كتاب، به تبیین مدرنیته و دموكراسی پرداخته، و با نگاهی انتقادی، چگونگی درك و فهم آن را ازسوی متفكرین ایرانی را بررسی كرده است. در كتاب «تأملی در مدرنیته ایرانی» نیز به داستان مدرنیته در ایران و شرایطی كه با آن مواجه بوده پرداخته است. از منظر میرسپاسی مسئله ما ایرانیان رسیدن به نوعی تعادل روحی و فرهنگی میان هویت یگانه تاریخی مان و ارزشها و ساختارهای جهان جدید است. مدرنیته ایرانی، در واقع تاریخ تلاش برای رسیدن به این تعادل فرهنگی است.
كتاب «تاملی در مدرنیته ایرانی» ، از ۷ فصل تشكیل شده است: فصل اول: روایت های غربی مدرنیته/ فصل دوم: روشنفكری مشروطه: سازگاری با تمدن غرب/ فصل سوم: بحران سكولاریسم و خیزش اسلام سیاسی/ فصل چهارم: اسلام در مقام ایدئولوژی مدرن سازی: آل احمد و شریعتی/ فصل پنجم: متفكران آلمان و فرهنگ مدرنیته/ فصل ششم: تراژدی چپ در ایران/ فصل هفتم: مدرنیته های زمان ما.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید