سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

قابلیت‌های ذهن سالم


قابلیت‌های ذهن سالم
۱. توان دوست داشتن و دوست داشته شدن: فقدان این توانایی و عدم دوست داشته شدن از سوی سایرین می‌تواند در رشد و سلامت روحی انسان اختلال ایجاد كند.
۲. توان پذیرش تغییر: داشتن یك روحیه مثبت گرا با كمك گرفتن از عقل و منطق به انسان كمك می كند تا بتواند با تغییرات كنار آمده و حتی شرایط بد را نیز تحمل كند.
۳. توان رویارویی با خطر یا به اصطلاح ریسك كردن در راستای رسیدن به اهداف زندگی‌: البته در این ریسك كردن نباید مدام منتظر وقوع پیامدهای ناگوار باشید.
۴. نشان دادن احساسات: همان طور كه هر چیزی را حس می كنید می توانید احساستان را به شكل یك نمود خارجی نشان دهید.حتی نشان دادن احساسات منفی مانند خشم .
۵.دیدن واقعیات به اندازه لازم: خوش بینی و بدبینی بیش از حد هر دو به روحیه انسان آسیب می رساند.اما امید، ایمان و احساس حمایت شدن از غیب همگی در تطابق با شرایط سخت به حفظ سلامت روح انسان كمك می كنند.
۶. داشتن قدرت تخیل و آزاد گذاشتن این قوه برای تولیدات ذهنی یعنی همان روندی كه به خلاقیت می انجامد.
۷. آگاهی از توان خود: داشتن شناخت صحیح از توانایی های مان به ما كمك می كند بتوانیم با مشكلات درست روبرو شویم .
۸. قدرت اعتراف به اشتباه: این عنصر یكی از ظریف ترین فاكتورهای سلامت روان است كه به انتقاد از خود و آموختن از تجربیات گذشته خود نیز مربوط می‌شود. برخلاف آنچه در وهله اول به ذهن می آید دستیابی به سلامت روان در این بعد كار ساده ای نسیت.
۹. قایل بودن احترام و شخصیت برای خود.
۱۰. توان همراهی و بر آورده كردن انتظارات جمع همزیست (مانند خانواده، همكاران یا همسایگان:) البته برای این همراهی و همدردی باید به خود اجازه انتخاب بدهید.
به این ترتیب درصورتی كه تصمیم به عدم همكاری بگیرید می‌توانید این كار را انجام ندهید.
۱۱.احساس آزادی در نشان دادن افكار و عقاید خود و به اصطلاح ابراز خود: این ابراز كردن می تواند از طریق رفتار،كلام،نوع لباس و پیام های غیر كلامی باشد.
۱۲. توان نشان دادن شادی و هیجان و تعجب واقعی: البته متاسفانه در برخی فرهنگ ها این ابراز شادی و هیجان در اجتماع شایسته شمرده نمی شود.
۱۳. توان پاسخگویی به نیازهای منطقی خود و دیگران به شیوه‌ای متعارف.
۱۴. داشتن روحیه شوخ‌طبعی و بذله گویی: اصولا توان دیدن روی خنده دار حوادث ودر نظر گرفتن آنها خصوصا در مواقعی كه با مشكل مواجه می‌شویم، یكی از قابلیت‌های بسیار كمك‌كننده ذهن سالم به ماست.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید