پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بیماریهای پریودنتال با بیماریهای قلبی


ارتباط بیماریهای پریودنتال با بیماریهای قلبی
اگر در مورد بیماری قلبی نگرانید ، شما می توانید هر ساله به آسانی هزاران دلار صرف کنید و سعی کنید از بیماری قلبی پیشگیری کنید . حتماً یک کتاب رژیم غذایی در کتابخانه منزل داشته باشید و در منزل حتماً وسیله ورزشی داشته باشید و عضو یک باشگاه ورزشی شوید و اما یک شرط بهتر برای پیشگیری از بیماری قلبی با هزینه کمتر ( کمتر از دو دلار ) وجود دارد و آن استفاده از مسواک و نخ دندان بطورمرتب است .تعدادی از مطالعات نشانگر وجود ارتباط بیماری قلبی با سلامت دهان بیماریهای لثه می باشد.
▪ سئوال مطرح این است که آیا می توان از بیماری پریودنتال ( بیماری لثه ها و استخوان اطراف دندان ) که منجر به بیماری قلبی می شود توسط مسواک زدن جلوگیری کرد ؟
البته مدرک واضحی نداریم . بر طبق نظر انجمن پریودنتیستهای امریکا افرادیکه دارای بیماری پریودنتال هستند ۲ برابر افراد سالم دچار بیماری قلبی می شوند و یکی از مطالعات مشخص کرده است که مشکلات متداول دهان که شامل التهاب لثه ( gingivitis ) ، پوسیدگی ها و از دست دادن دندانها می باشد احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد .
▪ مدارک و مقالات مرتبط بیماری پریودنتال با بیماری قلبی :
بر طبق مقاله ای که انجمن قلب آمریکا ارائه کرده است ۶۷۵ نفر از مردم حتی نمی دانستند دارای بیماری قلبی هستند و افرادی که دارای فشارخون بالا هستند سطح باکتریها در داخل دهانشان بالاتر است و اینها بیشتر دچار آترواسکلروزیس می شوند .
در مواقعی که چربی خون بالا رفته و ایجاد پلاک در داخل عروق می کند ، فرد دچار حمله قلبی و سکته می شود و این پلاک با پلاک دندانی هیچ ارتباطی ندارد .
۱ - متخصصین میکروبیولوژی ( ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۲ در کشور سانتیاگو ) می گویند مسواک زدن مناسب و نخ کشیدن دندان بیشتر از آنکه لبخند بر لبهای شما بنشاند از بیماریهای قلبی پیشگیری می نماید .
۲ - محققین از دانشکده پزشکی بوستون می گویند : عفونتهای میکروبی علت بیماریهای پریودونتال است که این توسط باکتری به نام prophy romanos gingios که شایعترین باکتری در سنین بالای چهل سال می باشد . تجمع این باکتری در داخل دهان از سنین ۱۲ الی ۱۳ ساله است .همچنین بعضی از مطالعات ارتباط بین بیماریهای پریودونتال و بیماریهای بیماریهای قلبی - عروقی ، دیابت و چاقی را نشان میدهد .
▪ بیماریهای پریودونتال و بیماریهای قلبی به چه صورت عمل می کنند ؟
ممکن است سخت شدن عروق منجر به التهاب لثه و Gingivitis شود .
متخصصین می دانند که باکتری از داخل دهان به سیستم گردش خونی که در میان بافت لثه است می رود . این باکتریها مانند باکتریهایی است که در پلاکهای داخل عروقی است . باکتریهای دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می چسبند و در شکل گیری پلاکهای داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می نمایند .
▪ آیا بیماریهای پریودونتال دلیلی برای حمله قلبی است ؟
این سئوال مطرح است که آیا بیماریهای پریودونتال ،‌التهابات لثه یا دیگر مشکلات دندانی مثل پریکورنیت ( وقتی بافت لثه اطراف دندانهای آسیا عفونی و متورم می شود )‌ علت حمله های قلبی است؟ محققین می گویند : ارتباط دقیقی بین بیماریهای بیماریهای قلبی و عروقی و بیماری پریودونتال وجود دارد اما واضح نیست . بیماریهای پریودونتال طبیعتاً دلیل بیماری قلبی نیست اما ارتباط این دو بیماری هنوز هم مهم است .
مطالعات نشان داده ۲۵٪ افرادی که بیماری لثه دارند بیماری قلبی هم دارند و این مسئله بیشتر در مردان زیر ۵۰ سال شایع است .
▪ چه راهکارهایی برای بیماریهای پریودونتال و بیماریهای قلبی باید انجام داد :
محققین می گویند : افرادی که نگران بیماری قلبی هستند باید توجه بیشتری به ریسک فاکتورها نمایند ( عواملی که فرد را بیشتر مستعد ابتلا می کند ) یعنی فقط مسواک زدن برای پیشگیری از بیماریهای پریودونتال و قلبی کافی نیست بلکه باید از سیگار کشیدن و خوردن غذاهای خیلی چرب صرفه نظر نمود .
▪ برای پیشگیری از بیماریهای قلبی :
اگر اضافه وزن دارید باید وزنتان را کاهش دهید .
خوردن غذاهای سالم ، داشتن رژیم غذایی مناسب .
بیشتر روزهای هفته را به ورزش اختصاص دهید .
عوامل مؤثر بر بیماری مانند : دیابت ، کلسترول بالا ، فشار خون بالا را کنترل نمائید .
افرادی که بیماریهای پریودونتال در آنها پیشرفت کرده است ممکن است احتیاج به مشاوره با یک دندان پزشک داشته باشند تا روش خوب مسواک زدن را آموزش ببینند و ممکن است احتیاج به جرم گیری لثه و حتی جراحی لثه داشته باشند .
به گفته محققین : افرادی که ناراحتی قلبی دارند یا جراحی قلب کرده اند باید قبل از کارهای سخت دندانپزشکی ( مانند : کشیدن ، جراحی و... ) حتماً آنتی بیوتیک مصرف کنند و در نهایت این نکته ضروری است که پیشگیری کردن بهتر از درمان است ولی ما عادت کرده ایم هر موقع بیمار می شویم به فکر درمان می افتیم ولی به نظر می رسد استفاده کردن صحیح از مسواک و نخ دندان و خمیردندانهای حاوی فلوراید ممکن است به پیشگیری از مشکلات شدید دندانی کمک نماید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید