شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راههای مراقبت از کلیه ها در مبتلایان به دیابت


راههای مراقبت از کلیه ها در مبتلایان به دیابت
هر ساله تعداد زیادی از افراد جامعه به نارسایی كلیه مبتلا می شوند كه درصد قابل توجهی از آنها را مبتلایان به دیابت تشكیل می دهند.
مشكل كلیوی افراد دیابتی بیشتر به دلیل اختلال در كاركرد گلومرول ها كه در واقع محل تصفیه خون هستند ایجاد می گردد. در مراحل ابتدایی بیماری، پروتئین در ادرار ظاهر می شود كه با تشخیص زودرس در این مرحله می توان از بدتر شدن بیماری جلوگیری كرد.
در مرحله بعدی كلیه ها توان دفع مواد زائد (مانند كراتینین و اوره) از خون را از دست می دهند.
در بیشتر مبتلایان به دیابت نوع ۱، نشانه های گرفتاری كلیه ۱۵ تا ۲۰ سال بعد مشاهده می شود. شیوع نارسایی كلیه در دیابت نوع ۲ كمتر است ولی با سرعت بیشتر و معمولا در مدت ۱۰ سال بروز می كند.
باید به خاطر داشته باشید كه فشارخون بالا عامل اصلی در پیدایش بیماری های كلیوی در مبتلایان به دیابت است. هچنین سابقه خانوادگی فشار خون بالا در فرد دیابتی احتمال ابتلاء به بیماری های كلیوی را زیادتر می كند.
فشار خون بالا معمولا به فشار خون بالاتر از ۱۴۰-۹۰ میلی متر جیوه گفته می شود. در این رابطه اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا داروهای ضد فشار خون را طبق نظر پزشك معالج به طور مرتب مصرف كند، می تواند از ایجاد یا پیشرفت بیماری های كلیوی جلوگیری نماید. همچنین رعایت یك رژیم غذایی با پروتئین كم در دیابتی های مبتلا به مشكلات كلیوی مفید است.
بنابراین مشكلات كلیوی در دیابت نیز مانند دیگر عوارض مزمن آن، قابل پیشگیری یا حداقل به تأخیر انداختن است.
مهمترین نكته برای پیشگیری از پیدایش عوارض دیابت این است كه قند خون را در محدوده طبیعی (۱۱۰-۷۰ میلی گرم در دسی لیتر) نگه داشته و نكات زیر همواره به خاطر سپرده شود: اگر هر یك از علامت های كمردرد، سوزش ادرار، تكرر ادرار، ناتوانی در دفع ادرار علی رغم وجود احساس مربوطه و ادرار كدر یا خونی كه نشانه عفونت كلیه یا مثانه هستند در شما بروز كرد، به پزشك اطلاع داده شود. فشارخون مرتب كنترل شود و در صورت بالا بودن آن به پزشك مراجعه گردد.
اگر فشارخون بالاست برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی های كلیه نمك كم مصرف شود هنگام طبخ غذا نمك اضافه نشود، از مصرف غذاهای خیلی شور نظیر چیپس سیب زمینی، ترشی و ... پرهیز گردد. وزن در حد مطلوب نگه داشته شود، مصرف گوشت قرمز، ماهی، پنیر و دیگر غذاهای پروتئینی محدود شود، غلظت قند خون مرتب كنترل گردد، كشیدن سیگار باعث تشدید مشكلات كلیوی خواهد شد. همچنین در صورت امكان هموگلوبین قنددار شده (HbA۱C) اندازه گیری شود. شایان ذكر است این آزمایش وضعیت كنترل قند خون در ۱ تا ۳ ماه گذشته را نشان می دهد و نیز با برنامه غذایی صحیح، ورزش مداوم و مصرف منظم داروهای تجویز شده، به كنترل قند خون كمك گردد، سالانه برای بررسی كاركرد كلیه ها باید به پزشك مراجعه شود.
منبع : ایسنا
منبع : شبکه اپتومتری ایران


همچنین مشاهده کنید