چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پوستی سالم و شاداب


پوستی سالم و شاداب
علیرغم اینكه سفر یكی از سرگرمی‌های مفرح و وقت گذرانی دلخواه و دلچسب است و اغلب افراد یا خانواده‌ها برای گذراندن اوقات فراغت به مسافرت می‌روند. باز هم در برخی سفرها وقت اضافی و عدم برنامه‌ریزی صحیح موجب می‌شود مسافران به اندازه كافی سرگرم نبوده و دچار بی‌حوصله‌گی شوند و برای پر كردن دقایق خالی و اوقات بیكاری به دنبال سرگرمی مناسب باشند. بر همین اساس گروهی حل كردن جدول و عده‌ای خواندن كتاب داستان و … بعضی‌ها (تعداد بیشتر) مطالعه روزنامه و مجله را انتخاب می‌كنند و بدین وسیله وقت اضافی خود را سپری می‌كنند. در این بین بعد از خبرها آنچه بیشتر جلب توجه می‌كند و مورد مطالعه قرار می‌گیرد مطالبی است كه به سلامت و بیماری مربوط می‌شود و رمز و راز تندرستی را بیان می‌كند، زیرا وقتی انسان سالم است زندگی و اطراف خود را زیباتر می‌بیند از طبیعت بیشتر لذت می‌برد، نسبت به محیط اطراف خود و دوستان و اطرافیان مهربانتر و صمیمی‌تر می‌شود و … بنابراین دوست دارد با افزایش آگاهی خود نسبت به عوامل خطر و آنچه سلامت و زندگی او را تهدید می‌كند شناخت بیشتری پیدا كند و با مقابله با عوامل بیماریزا یا خطرساز بدون درد و رنج و بیماری از زندگی بهره ببرد.
برای داشتن پوستی سالم و شاداب تغذیه مناسب داشته باشید، از استرس و بی‌خوابی بپرهیزید، با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C، A و E ویتامین مورد نیاز پوستتان را به بدن برسانید، بهداشت پوست را رعایت كنید. با مصرف مركبات، زرده تخم‌مرغ، جگر كباب شده، كره، هویج، كدو حلوایی، عدس، سبزیهای تازه، جوانه گندم، هلو، زردآلو و آب به سلامت پوست خود كمك كنید و با پیری زودرس مقابله نمایید. استفاده از ماسك‌های طبیعی با رعایت نكات بهداشتی پوست شما را تقویت كرده از خشكی و در نتیجه بروز چین و چروك جلوگیری خواهد كرد.
آنچه در این مقاله می‌خوانید «راز تندرستی» است كه شما را با انوع بیماریهای جسمی و روانی، عوامل بیماریزا، راههای پیشگیری، انتقال و مقابله با بیماریها آشنا می‌سازد و برخورداری از نشاط و شادابی، طول عمر همراه با سلامتی و جوانی ماندگار را به شمال ارمغان می‌دهد.
●با پوست شاداب همیشه جوان بمانید
یكی از شكایت‌های شایع و علت‌های مراجعه به مطب پزشكان متخصص پوست در فصل سرما خشكی بیش از حد پوست است. عضو حساسی كه در برابر سرما، تابش نور خورشید، قرار گرفتن در معرض مواد آرایشی، مواد شیمیایی، رنگها، مواد شوینده و حتی گردوخاك عكس‌العمل نشان داده و گاه دچار عوارض متعدد و وخیمی می‌شود كه شاید چندین ماه نیاز به درمان داشته باشید در سفر نیز به دلیل آب به آب شدن این مشكل بروز كرده و خشكی پوست شدت پیدا می‌كند اما چكار كنیم كه همیشه پوستی شاداب و با طراوت داشته باشیم و كمتر غصه چین و چروك یا بیماری و ناهمواری پوستمان را بخوریم؟
همانطور كه اشاره شد عوامل متعددی در بروز خشكی پوست دخالت دارند، شروع فصل سرما، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، شستشوی زیاده از حد پوست با صابون و یا استفاده از مواد شوینده و پاك كننده قوی و از همه مهمتر تغذیه نامناسب و عدم مصرف آب و مایعات كافی از جمله فاكتورهای موثر در بروز این عارضه «خشكی پوست» هستند. عوامل فوق با از بین بردن چربی سطح پوست موجب می‌شوند كه سلولهای پوست، آب خود را زودتر از دست بدهند و در نتیجه پوست خشك می‌شود. چنانچه خشكی پوست ادامه یابد احساس كشیدگی در پوست، پوسته پوسته شدن، حساس شدن پوست، ایجاد چین و چروك و حتی احساس خارش بروز كرده و موجب آزار فرد می‌گردد.
دكتر كاظم مستوفی استاد دانشگاه علوم پزشكی و متخصص پوست و مو معتقد است: ویتامین C از مهمترین مواد مغذی است كه در جلوگیری از بروز این مشكل موثر است. وی اعتقاد دارد: كمبود ویتامین C باعث می‌شود پروتئین‌های پوست به طور كامل ساخته نشود و پوست خشك شود زیرا بافت پروتئینی پوست آب زیادی را در خود نگه می‌دارد كه در اثر كمبود ویتامین C این بافت كاهش یافته و به دنبال آن آب نیز در سلولهای پوستی كاهش می‌یابد و در نتیجه پوست خشك می‌شود. به علاوه ویتامین C موجب افزایش جذب آهن و ویتامین E شده كه هركدام از این مواد مغذی نیز كاهش یابد خشكی پوست را به همراه دارد.
دكتر مستوفی توصیه می‌كند: در صورت بروز خشكی پوست خصوصاً در فصل سرما از آب مركبات (پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، گریپ‌فروت) به مقدار زیاد استفاده كنید تا هم آب كافی و هم ویتامین C مورد نیاز بدنتان تامین شود و هم پوستتان با جذب ویتامین C نرم و لطیف گردد.
این استاد دانشگاه كه یكی از پیش‌كسوتان علوم پزشكی و متخصصین پوست كشور می‌باشد می‌افزاید: ویتامین دیگری كه در نرمی پوست و جلوگیری از خشك شدن آن موثر است ویتامین A می‌باشد كه این ویتامین نیز به علت دخالت در ساخت سلولهای سطحی پوست و تاثیر در رشد و تكامل غشاهای مخاطی چنانچه به اندازه كافی به بدن نرسد موجب پوسته پوسته شدن، خشكی و حتی خارش پوست می‌گردد. از آنجایی كه ویتامین (A) محلول در چربی است، در صورت كاهش چربی پوست، میزان مورد نیاز این ویتامین نیز در پوست تامین نشده و فرد دچار عوارض مذكور می‌گردد، بنابراین مصرف منظم منابع غذایی حاوی این ویتامین (A) نظیر جگر كباب شده، كره، تخم‌مرغ (زرده)، هویج و كدو حلوایی ضروری است.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده یادآور می‌شود: كمبود ویتامین E نیز موجب خشكی پوست می‌گردد. این ویتامین نیز محلول در چربی است و با اثرات ضد پیری كه دارد امروزه توجه بسیاری را به خود جلب كرده است به علاوه وجود این ویتامین موجب حفظ ویتامین‌های A و C شده و از بافت چربی پوست محافظت می‌نماید. با حفظ بافت چربی، آب موجود در سلولها نیز حفظ شده و پوست مرطوب و نرم باقی می‌ماند. این ویتامین در مواد غذایی نظیر جوانه گندم و كلیه روغنهای مایع و یا دانه‌های روغنی به وفور یافت می‌شود كه با مصرف آنها در برنامه غذایی و یا استفاده به صورت ماسكهای طبیعی می‌توان به سلامت و شادابی پوست كمك كرد.
به اعتقاد این پزشك متخصص علاوه بر ویتامین‌های A، E و C، كمبود برخی از مواد مغذی نظیر آهن و روی نیز موجب كم آبی پوست شده و رفته رفته با خشكی پوست زمینه بروز چین و چروك‌های ریز و نهایتاً عمیق و بزرگ فراهم می‌گردد كه برای جلوگیری از كمبود آهن، مصرف جگر كباب شده، انواع گوشت‌ها، كنجد، كلم بروكلی، عدس و زرده تخم‌مرغ توصیه می‌شود. روی نیز در كلیه فرآورده‌های دریایی، انواع ماهی‌ها، میگو، نخود سبز و عدس به مقدار فراوان وجود دارد كه با مصرف آنها می‌توان به سلامت پوست كمك كرد.
دكتر مستوفی اضافه می‌كند: گندم و جوانه گندم از جمله موادی هستند كه مصرف آن برای رفع خشكی پوست و هم‌چنین جلوگیری از ایجاد چین و چروك در پوست توصیه می‌شود. هم‌چنین میوه‌هایی مثل زردآلو، هلو، انگور، مركبات، انواع سبزیهای تازه و به طور كلی غذاهای حاوی ویتامین B نیز برای نرمی و لطافت پوست توصیه می‌گردد.
این متخصص در پاسخ به این پرسش كه آیا استفاده از ماسك‌های مختلف (میوه و…) توصیه می‌شود یا خیر؟ می‌گوید: با استفاده از ماسك‌های طبیعی می‌توان موجبات سلامت و شادابی پوست را فراهم كرد به شرط آنكه رعایت بهداشت شود. چون اغلب میوه‌ها حالت اسیدی دارند و می‌توانند در شفافیت، پاك كردن پوست و ضدعفونی آن موثر باشند اما نباید با غفلت و بی‌توجهی باعث آلودگی و عفونت پوست شود.
●استفاده از ماسك‌های طبیعی
ماسك عسل از جمله ماسك‌هایی است كه در رفع خشكی، پوسته‌ریزی و خارش پوست بسیار موثر است.
مواد لازم و طریقه استفاده از ماسك عسل:
عسل ۲ قاشق غذاخوری
جوانه گندم ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ ۲ عدد
عدس پخته ۲ قاشق غذاخوری
شیر نصف لیوان
بروكلی له شده ۲ قاشق غذاخوری
تمام مواد را در مخلوط كن ریخته و آنها را با هم مخلوط كنید سپس مایع غلیظ حاصل را با قلم‌موی تمیز روی صورت خود مالیده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی سطح صاف به آرامی دراز بكشید، سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. این ماسك به دلیل مواد مغذی فراوانی كه دارد باعث سلامت و تقویت پوست شده و استفاده هر دو هفته یكبار از آن برای داشتن پوستی شاداب و با طراوت توصیه می‌شود.
●رفع چین و چروك با ماسك طبیعی
گندم و جوانه گندم نیز از جمله موادی هستند كه از قدیم برای رفع خشكی و چین و چروك مصرف می‌شده‌اند.
طرز تهیه و مواد لازم:
۶۰ گرم آرد جوانه گندم را با ۶۰ گرم شیر و ۱۰ گرم عسل مخلوط كنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم پاك نمائید از این ماسك می‌توانید هر هفته برای رفع چین و چروك و خشكی پوست استفاده كنید.
پروین محمدی


همچنین مشاهده کنید