سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


ابوظبی، تور دیگر امارات برای صید گردشگر


ابوظبی، تور دیگر امارات برای صید گردشگر
هنگامی كه مناطق توریستی جهان را بررسی می‌كنیم به سادگی درمی‌یابیم امارات متحده یكی از قطب‌های پرقدرت صنعت گردشگری جهان است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های كلان بخش توریسم امارات و ایجاد محیطی شاد، همراه با زیرساخت‌های قوی گردشگری، تقاضا برای سفر به این نقطه، در سراسر جهان بسیار بالا است به طوری كه امروزه خطوط هوایی دبی برای بسیاری از كشورهای اروپایی پرواز مستقیم ایجاد كرده‌اند. با بهره‌برداری پروژه‌هایی مانند جزیره‌های مصنوعی دبی (نخل ۱، ۲ و ۳) و جزیره‌ی مصنوعی كه به شكل نقشه‌ی كره زمین است، شهر فستیوال دبی تفرجگاه‌های مجهز ساحلی و هتل‌های جدید در دبی و سایر نقاط امارات متحده عربی پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران این منطقه افزایش قابل توجهی داشته باشد.
WTTC، انجمن جهانی گردشگری براساس سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در امارات متحده، آینده امارات را در ۱۰ سال آینده بسیار روشن پیش‌بینی می‌كند. براساس گزارش‌های WTTC تقاضا و رشد در تمامی مؤلفه‌های گردشگری اعم از سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، صادرات توریسم و … به طور كلی ۲/۱ درصد رشد خواهد كرد و در سال جاری درآمدی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار عاید امارات متحده عربی خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود صنعت گردشگری در ۱۰ سال آینده سالانه ۲/۳ درصد رشد داشته باشد.
صادرات بخش توریست نیز یكی دیگر از مؤلفه‌های درآمدزا در صنعت گردشگری است. صادرات در این بخش ۴/۶ میلیارد درهم یا به عبارتی، یك میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۵ برای امارات متحده ارزآوری خواهد داشت. می‌توان گفت مبلغ صادرات بخش گردشگری در امارات ۲/۲ درصد از كل صادرات را در برمی‌گیرد. به علاوه در یك دهه بعدی نیز بخش صادرات توریستی امارات سالانه با ۲/۷ درصد رشد در مجموع ۳/۴ میلیارد دلار ارزآوری خواهد داشت.
با توجه به سرمایه‌گذاری‌های اخیر امارات در بخش توریسم، انتظار می‌رود بازتاب سرمایه‌گذاری‌های اخیر تاثیر واضحی در افزایش تولید ناخالص ملی در بخش گردشگری داشته باشد.
امروزه درآمد بخش گردشگری ۲/۱ درصد از اعتبار تولید و درآمد ناخالص ملی امارات را تشكیل می‌دهد و در سال‌های آینده این رقم تا سه درصد افزایش خواهد داشت.
همچنین به گزارش WTTC، ۲۳ هزار و ۹۰۰ شغل در امارات به طور مستقیم مربوط به صنعت گردشگری است كه ۶/۱ درصد از كل مشاغل را در بردارد و همچنین ۱۷۴ هزار و ۵۰۰ شغل نیز به طور كلی و مستقیم و غیر مستقیم به این صنعت مرتبط است و می‌توان گفت: ۸/۱۱ درصد از كل مشاغل امارات مربوط به این بخش است.
WTTC با توجه به سوابق سالهای گذشته امارات، وضعیت گردشگری امارات در ۱۰ سال آینده را پیش‌بینی كرده بود، اما بعد از سرمایه‌گذاری‌ها و گسترش زیرساخت گردشگری در امارات WTTC چشم‌انداز تازه‌ای را برای امارات نوید داده است كه نسبت به آمار قبلی از نوسانات عمده‌ای برخوردار است. به عنوان مثال، در بررسی‌های گذشته تعداد گردشگران را ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده بودند، اما با در نظر گرفتن پتانسیل‌های تازه در این منطقه، انتظار می‌رود این رقم به ۱۴ میلیون برسد كه البته هنوز تفاوت قابل توجهی با اهداف دولت امارات دارد. زیرا دولت تصمیم دارد تعداد گردشگران را تا پنج سال آینده به ۱۵ میلیون نفر برساند.
تولید و درآمد ناخالص داخلی نیز ۴/۶۸ میلیارد درهم پیش‌بینی شده بود كه در بررسی‌های جدید این رقم به ۹/۶۹ میلیارد درهم رسید. همچنین رشد این رقم سالانه ۳/۲ درصد اعلام شده بود كه به ۹/۲ درصد تغییر یافت.
در هر حال تمامی این مؤلفه‌ها به بخش اشتغال‌زایی در این صنعت مربوط هستند. تعداد مشاغل گردشگری با توجه به آمار اعلام شده در سال‌های آینده ۲۱۶ هزار و ۸۰۰ شغل خواهد بود.
امارات در سال جاری اقدام به گسترش زیرساخت‌های گردشگری در مناطقی غیر از دبی داشته است تا بتواند گردشگران بیشتری را به سایر قسمت‌های امارات مانند ابوظبی جذب كند. بنابراین، پروژه بازسازی و گسترش فرودگاه ابوظبی را آغاز كرد و تصمیم دارد ۱۰ هتل چهار و پنج ستاره جدید در ابوظبی احداث كند كه قرار است این هتل‌ها تا سال ۲۰۱۰ میلادی به بهره‌برداری برسند. این هتل‌ها مجموعاً ۱۷۰ هزار اتاق به هتل‌های ابوظبی اضافه خواهند كرد.
از آنجا كه در سالهای گذشته توجه كمتری به توریسم ابوظبی شده بود. این منطقه در انزوای نسبی فرو رفته بود اما دولت امارات سعی دارد تا صنعت گردشگری ابوظبی را درمان كند. بنابراین انتظار می‌رود تعداد گردشگران ابوظبی كه هم اكنون ۸۲۵ هزار نفر است در سالهای آتی رشد شایانی داشته باشد و ۳/۳ میلیون گردشگر را پذیرا باشد. در هر حال، آینده‌ی ابوظبی چیزی شبیه و یا حتی فراتر از دبی پیش‌بینی می‌شود.
مریم ستاری
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید