جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


آژانسهای مسافرتی؛ نیازمند حمایتهای بیشتر


آژانسهای مسافرتی؛ نیازمند حمایتهای بیشتر
آژانسهای مسافرتی یکی از مهمترین ارکان صنعت گردشگری در هر کشور است و این اهمیت در کشور ما به خاطر بعضی مسائل دوچندان شده است. نقطه نظرات مدیران و دست اندرکاران آژانسهای مسافرتی که ارتباط نزدیکی با مسافران از یک سو و اماکن اقامتی و خدمات گردشگری از سوی دیگر دارند می تواند حائز اهمیت باشد. در این قسمت نقطه نظرات چند تن از مدیران که در تهران فعالیت می کنند تقدیم خوانندگان می شود. لطفا مطالعه فرمایید.
●فرناز عبادی- مدیر آژانس آرسام سیر
عبادی وضعیت تورهای خروجی را از منظری دیگر نگاه می‌كند. وی كه عمده‌ی فعالیت خود را در تورهای خروجی متمركز كرده است مشكلاتی را مطرح می‌كند كه دیگران كمتر به آن پرداخته اند. عبادی یكی از مشكلات عمده را، عدم اطلاع‌رسانی كافی كارمندان بخش فروش می‌داند و می‌گوید متاسفانه كسانی به كار گمارده می‌شوند كه اطلاعات كمی از كشورهای مقصد دارند و همین نكته باعث می‌شود كه برای پوشاندن عدم آگاهی خود، اطلاعات نادرست به مسافر بدهند و این اطلاعات غلط باعث به وجود آمدن مشكلات بیشماری برای مسافران خروجی می‌شود، متاسفانه بعضی از لیدر تورها و كارمندان فروش از قیمت‌های كشورهای مقصد نیز بی‌اطلاع هستند كه این امر تاكنون مسایلی را برای مسافران به وجود آورده است. وی بی‌تفاوتی مسوولین مربوطه را نسبت به نحوه‌ی اجرای تور نیز، مزید بر علت می‌داند تا عمده‌ی مسافران خروجی ناراضی به كشور مراجعت كنند.
فرناز عبادی یكی دیگر از مشكلات این بخش را به نحوه‌ی فروش هتل‌ها در خارج از كشور مرتبط می‌داند و همچنین وجود واسطه‌های مختلف را دلیل مهمی برای افزایش قیمت و كاهش كیفیت مراكز اقامتی می‌داند. وی می‌گوید حتی در بخش فروش بلیت نیز در حق مسافران اجحاف می‌شود چرا كه شركت‌های چارتر كننده ی پروازها در رقابتی ناسالم و برخلاف نرخ‌های بین‌المللی فقط به فكر منافع كوتاه‌مدت خود هستند و اینجا است كه «های سیزون» و «لوسیزون» دیگر هیچ معنایی نمی‌دهد.
عبادی در پایان گفتگو از مسوولین می‌خواهد كه نسبت به وضعیت آژانس‌ها دقت بیشتری مبذول كنند وضعیت توریسم را به عنوان یك صنعت درآمدزا برای كشور در نظر بگیرند و همچنین مسافران خروجی را با نگاه سفیران فرهنگی این كشور مد نظر قرار دهند. متاسفانه ما شاهدیم كه در بعضی از كشورها مثل سوریه و تركیه بدون در نظر گرفتن شان ایرانیان، بدترین هتلها در اختیار آنها قرار می‌گیرد كه این امر، لازمه‌ی یك نظارت دقیق را بیشتر نمایان می‌كند.
●فرخنده باغبانها- مدیرعامل آژانس مسافرتی مرجان سیر
وضعیت مسافران ورودی خارجی به ایران در انحصار افرادی خاص و آژانسهایی خاص‌تر قرار دارد و تمامی آژانسها قادر به ورود مسافران خارجی نیستند و در خصوص مسافران خروجی شرایط صدور روادید به بسیاری از نقاط از جمله اروپا در بسیاری از موارد با مشكل روبروست و مسافران خارجی با توجه به جاذبه‌های توریستی بسیاری كه در ایران عزیز ما وجود دارد به خاطر بسیاری از مسایل كه ناشی از تبلیغات نادرست رسانه‌های خارجی در مورد ایران می‌باشد تمایل به سفر به ایران را ندارند به عنوان مثال در سالهای نه چندان دور برای استقبال از مسافری در فرودگاه مهرآباد بودم در اثر همین تبلیغات نادرست توریستهایی كه از كشور چین وارد ایران شده بودند همه آنها از زن و مرد با روسری از هواپیما پیاده شدند كه ناشی از همین تبلیغات نادرست بوده است كه در مورد مسافران و توریستها وجود دارد و از نظر امكانات اقامتی هم در مكانهای زیبا مانند ماسوله، تخت جمشید، اصفهان شیراز و كاشان كه از جاذبه‌های توریستی به شمار می‌روند امكانات اقامتی بسیار محدود و در حد و شان توریستها نمی‌باشد برای ورود گردشگر خارجی اولین مسئله‌ای كه باید مورد توجه قرار گیرد امنیت مسافران می‌باشد كه از جانب تعدادی از افراد خاص مورد تعرض قرار نگیرند چنانچه در سالهای قبل شاهد جنایتی فجیع در مورد توریستهایی كه در اتوبوس مشغول استراحت بودند انجام شد. امكانات و خدمات موجود به هیچ عنوان رضایت بخش نیست مسئله بسیار مهمی كه باید به آن توجه خاصی مبذول شود این است كه دولتمردان حكومت اسلامی در برنامه‌های درازمدت خود باید ارز وارد شده توسط توریست را جایگزین صادرات نفت نمایند چنانچه در بسیاری از كشورها كه از نعمت نفت محروم هستند ارزآوری توریستها می‌تواند به اندوخته ملی آن كشور تبدیل گردد و از این راه ثروت سرشاری عاید كشور مربوطه می‌گردد.
درمورد همكاری هتلها باید از نیروهای متخصص و تحصیل كرده در زمینه هتلداری استفاده كرد تا توریست با تمامی آداب و سنن ایرانی آشنا شود و بتواند در هتل احساس راحتی داشته باشد و افراد شاغل در هتلها و اماكن اقامتی از نقطه نظر آداب معاشرت و زبان خارجی توریست كاملاً بتوانند با افراد شاغل در هتلها ارتباطی معقول برقرار سازند متاسفانه در كشور ما بازار رفاقت در بین آژانسها وجود ندارد آنچه می‌بینیم رقابت است و بس رقابتی برای پایداری و سركار ماندن در آژانس اگر به صورت ناسالم درآید امیدی در جهت بهبود كار آژانسها نمی‌توانیم داشته باشیم.
●حاتمی پورفرشی- مدیر عامل آژانس مسافرتی فلامینگو
۱- وضعیت تورهای ورودی به كشور بسیار ضعیف می‌باشد و وضعیت تورهای خروجی در صورت ارایه خدمات مناسب از طرف آژانس‌ها با استقبال و در غیر این صورت، افراد به صورت انفرادی اقدام به سفر می‌نمایند. نیاز بشر به تنوع و استراحت باعث رونق تورهای خروجی شده است.
برای تورهای ورودی برنامه‌های فراوان داشته و داریم ولی با بی‌میلی خارجیان مواجه هستیم اما كماكان حضور خود را در بازارهای دنیا تا حد توان (به علت پر هزینه بودن شركت در نمایشگاه‌ها و تبلیغات برون مرزی) حفظ نماییم.
۲- خیر، حمایت از بخش خصوصی جهت ایجاد زیرساخت‌ها اعم از هتل، هتل‌آپارتمان، رستوران‌ها، مراكز سلامتی، مراكز خرید و هرآنچه ملزومات درجه یك توریستی و برنامه گردشگری است می‌بایستی اعمال شود.
۳- همكاری را در سطح خوبی نمی‌بینیم همان طوری كه اشاره كردید باید تعامل بین آژانس‌ها و هتل‌ها به قدری قوی و نزدیك به هم باشد، تا بتوان راهكارهای عملی و با پشتوانه را برای تقویت و همچنین حل معضلات گردشگری یافت.
برای حصول این همكاری پیشنهاد می‌شود، جلسات مشتركی از نمایندگان دو طرف برای بررسی مسایل مهم بین دو صنف و راهكارهای مناسب، تشكیل شود.
۴- مشكلات مختلف از نظر قوانین موازی و عدم همكاری شركت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، نداشتن نظارت قوی و مستمر بر كیفیت خدمات گردشگری، صدور بی‌رویه مجوز فعالیت، رقابت ناسالم حاكم بر فضای بازار كار و تخلفات برخی از آژانس نماها از یك طرف ایجاد مشكلات فراوانی را نموده است، از طرف دیگر عدم وجود امكانات زیربنایی منطبق بر استاندارد جهانی، نظیر هتل‌های مناسب و ناوگان هوایی و زمینی و سرویس و خدمات استاندارد و نیروهای فعال آموزش دیده در این بخش، معضلات را دو چندان كرده است.
راه‌حلی كه به نظر عملی می‌آید اینست كه، از آژانس‌های خوب كه در زمینه‌ی دادن سرویس استاندارد و خدمات در خور توجه فعالیت دارند قدردانی و حمایت و با خاطیان، برخورد شود و در عین اینكه كار را به بخش خصوصی سالم و كارآمد واگذار كرد باید نظارت و كنترل صحیح را اعمال كرد تا صف سوء‌استفاده كنندگان و متخلفین، از خدمتگزاران و افراد متعهد جدا باشد.
۵- دوره فعالیت آقای مرعشی كوتاه بود اما در این مدت كوتاه ایشان روح تازه‌ای در كالبد این صنعت دمید و یكبار دیگر تداعی شد اگر در سطح كلان، مدیران كشور بخواهند می‌توانند كارهای ارزنده و چشمگیری را انجام دهند كه این ویژگی در دوره آقای مرعشی مشهود بود و تشویق بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاری را در سطوح مختلف گردشگری در پی داشت.
ضمن آرزوی توفیق برای مدیریت جدید سازمان جناب آقای رحیم مشایی امید داریم ایشان نیز با حمایت از بخش خصوصی راهكارهای توسعه و پیشرفت و همگام شدن با پیشرفت‌های جهانی گردشگری را ارایه نمایند تا بتوانیم سهم خود را از جذب گردشگران دنیا به حد قابل قبولی برسانیم.
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید