جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


قصه گویی به شیوه نقالی


قصه گویی به شیوه نقالی
● مجموعه قصه های امشب نوشته محمد میركیانی
قصه گویی هنری است دیرپا كه گذر زمان و تغیر مكان و وسایل ارتباط جمعی هنوز مجال كنار زدن آن را نیافته اند. امروزه با وجود پیشرفت علم و با وجود فیلم ها و كارتون های متنوع و رایانه هنوز هم قصه گویی حرفه ای است كه می تواند بسیاری از كودكان را به قصه و قصه خوانی طلب كند اما نمی توان تاثیر و كاربرد نادرست تكنولوژی را نادیده گرفت.
قصه گویی هنری است كه ارتباط مستقیم با داستان دارد و گاه برجسته ترین قصه گوهای حرفه ای هم قادر به گفتن هر قصه ای نیستند. یافتن داستان مناسب مستلزم زمان است و قصه گو نیازمند مطالعات خاص و دامنه اطلاعات كلامی و واژگانی قوی است و بیش از هر چیز باید بتواند مجموعه ای از قصه ها را در اختیار داشته باشد.«قصه های شیرین» مجموعه ۱۱۰ قصه ای است كه برای كمك به قصه گویان و والدین در نظر گرفته شده .
متن كتاب به گونه ای نوشته شده تا كسانی كه اطلاعات كمی هم از قصه گویی دارند بتوانند به راحتی با خواندن متن كار قصه گویی را انجام دهند تا بتوانند صمیمت میان قصه گو و كودك را با شركت در یك برنامه جمعی ایجاد نمایند.زبان داستان های مجموعه شب های شیرین به زبان گفتاری بسیار نزدیك است و در حقیقت زبان روایی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در زمان قصه گویی است و بسیاری از ما هنوز كلام مادربزرگ هایمان را به خاطر داریم و مقدمه و موخره هایی را كه برای داستان به كار می گرفتند: «یكی بود یكی نبود غیر از خدا هیچ كس نبود» و ما غرق در دنیای داستان می شدیم و گاه جای یكی از شخصیت ها قرار می گرفتیم. محمد میركیانی نویسنده شب های شیرین تمام تلاش خود را در نوشتن داستان های این مجموعه به گونه ای به كار بسته تا این ارتباط در مخاطبان حفظ شود.
در حقیقت این مجموعه با ساختار نقالی و افسانه گون و با توجه به مفاهیم خاص گروه سنی پیش دبستان نوشته شده است. مجموعه با داستان های ساده تر آغاز می شود تا خردسالان و كودكان به صورت تدریجی با پیام ها و مفاهیم قصه ها آشنا شوند.قصه ها به گونه ای است كه در تمام ساعات روز قابل قصه گویی باشد و در كتاب هم ذكر شده: «اگر در ساعاتی به غیر از ساعت خواب كودك خوانده می شود جمله پایانی: بالا كه بود برف بود، پایین كه آمد آب شد، دیگر وقت خواب شد و خواب های خوب ببینی را از قصه گویی تان حذف كنید. به جای این جمله ها می توانید بگویید: بالا رفتیم هوا بود، پایین آمدیم زمین بود، قصه ما همین بود.»
در حقیقت میركیانی سعی كرده تا به شیوه هایی عملی و كاربردی راهنمایی هایی را برای قصه گو در قصه ها در نظر بگیرد تا قصه گویان كم تجربه هم به تجربه لذت بخشی در قصه گویی دست یابند. از دیگر نقاط قوت كتاب پایان خوش داستان ها است به گونه ای كه خشونت و كشمكش در هیچ قصه ای وجود ندارد. به ویژه پایان همه قصه ها امیدبخش و شادی آفرین است تا كودكان پیش از خواب و پس از شنیدن قصه، شبی شیرین را به دور از نگرانی های القا شده سپری كنند.
در حقیقت در امر قصه گویی یكی از نكات مهم، پایان خوش قصه ها است كه این امر به خوبی در داستان های این مجموعه رعایت شده است.
زبان قصه ها و واژه های به كار گرفته شده و لحن قصه گو همه و همه مواردی است كه لذت قصه گفتن و قصه شنیدن را دوچندان می كند.در مجموعه شب های شیرین نویسنده با دقت و ارائه نمونه های عملی، قصه گویان و والدین را راهنمایی می كند و در اولین قصه این مجموعه با نام «سلام بزغاله» هر دو شكل روایی سالم و شكسته تنظیم شده است تا مربیان با خواندن این داستان متوجه اتفاقات و تفاوت ها در متن محاوره و نثر باشند.
در حقیقت این قصه به زبان نقالی شكسته تنظیم شده. این مجموعه به گونه ای در نظر گرفته شده كه قصه گویان با لهجه های گوناگون بتوانند آن طور كه دوست دارند قصه ها را بخوانند و لحن و لهجه خاص خود قصه گویی را انجام دهند.نویسنده با بهره گیری از زبان نقالی سالم این امكان را پدید آورده تا كودكان با خواندن این كتاب به همراه شنیدن آن لذت ببرند و با بهره گیری از همین زبان نقالی قصه گویان با بهره گیری از هنر قصه گویی می توانند توانمندی خود را افزایش دهند و مجموعه ای از قصه ها را در اختیار داشته باشند. در عین حال به این وسیله زبان قصه گویی به زبان قصه گویان كهن نزدیك تر خواهد شد. در حقیقت مخاطب اصلی این كتاب قصه گویان و والدین هستند تا بتوانند به این وسیله ارتباط بهتری با كودكان برقرار كنند.
محمد میركیانی
موسسه فرهنگ
منادی تربیت
تعداد:۵۰۰۰ نسخه
نلی محجوب
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید