جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طلسم گلزنی و تکرار سرنوشت ۲۰۰۲


طلسم گلزنی و تکرار سرنوشت ۲۰۰۲
● فرانسه - کره‌جنوبی، نبرد برای صعود
به هر حال و با وجود بازی نه چندان قانع‌کننده فرانسه مقابل سوئیس، در صورت بهره‌گیری درست دومه‌نش از مهره‌های موجود، به‌ویژه در کناره‌های زمین که به تبع آن چگونگی ترکیب خط حمله را هم مشخص می‌کند، برای تیم ملی این کشور پیروزی در دیدار امروز کاری شدنی خواهد بود.
بازی نه چندان قانع‌کننده فرانسه مقابل سوئیس و ناکارآمدی شیوه تهاجمی این تیم هنگامی بیشتر مشخص شد که دومه‌نش با توجه به غیبت مالودا، هنگام گره خوردن تفکراتش، پس از تعویض ریبری و ویلتورد، کمبود بازیکنان مناسب یعنی ژولی و میکود را احساس کرد.
هنگامی‌که امانوئل‌پتی، در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ گل سوم فرانسه را به ثمر رساند، هیچ کس تصور نمی‌کرد از آن پس تا امروز که قرار است تیم ملی فرانسه مقابل کره‌جنوبی بازی کند، ملی‌پوشان این کشور نتواند گلی را در جام جهانی به ثمر برسانند! اما واقعیت این است که فرانسه پس از ناکامی در جام جهانی ۲۰۰۲ که به حذف این کشور در دوره اول بدون حتی یک گل زده منجر شد، در نخستین دیدار خود در آلمان مقابل سوئیس نیز با تساوی بدون گل از میدان خارج شد!
● میانه زمین مشکلی که حل نشد
با توجه به دیدارهای تدارکاتی فرانسه قبل از حضور در آلمان، مشخص شد که تیم ملی این کشور هر اندازه از منظر دفاعی از توان بالقوه بالائی برخوردار باشد، در ارتباط با شیوه‌های هجومی به‌ویژه در میانه زمین مشکل و ناکارآمدی دارد.
در این رهگذر و همچنان که در یکی، دو نوشته قبلی نیز اشاره شد، به‌ویژه با توجه به عدم حضور بازیکنانی چون ژولی و میکود؛ دومه‌نش در چیدمان خط میانی و به تبع آن گزینش مهاجمین با دشواری روبرو خواهد شد. در واقع حضور همزمان ماکلله و ویه‌را، در ترکیب ۴ نفره خط میانی همراه با زیدان و یک هافبک کناری به‌طور مثال مالودا که به تبع آن مشارکت ۲ مهاجم را می‌طلبد، هرگز از نظر دفاعی و هجومی، به‌ویژه با بازی ویه‌را به‌عنوان هافبک راست، نمی‌توانست و نمی‌تواند برای فرانسه سودآور باشد. از طرف دیگر و همان‌طور که در دیدار سوئیس دیدیم، چیدمان ۱-۳-۲-۴ که بر اساس آن به ماکلله و ویه‌را جلوی خط دفاع و پشت سر خط میانی ۳ نفره - زیدان در وسط، ریبری و ویلتورد در چپ و راست زمین - بازی می‌کردند، اگرچه به نسبت ۲-۴-۴ می‌توانست سیستم مؤثرتری جلوه نماید، اما در بازی نخست تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۲۰۰۶ که آنری به‌عنوان تنها مهاجم به میدان آمده بود، باز هم شیوه هجومی مورد نظر دومه‌نش راه به‌جائی نبرد.
در این رهگذر و جدا از ناهماهنگی‌های تاکتیکی و دور بودن بازیکنانی چون ویلتورد، آنری و ویه‌را از شرایط آرمانی در کناره‌های زمین، جائی‌که باید آبیدال و ریبری از چپ و سانیول و ویلتورد از راست در نقشه‌های هجومی و ارسال توپ‌های مناسب در محوطه جریمه سوئیس به‌طور مداوم با انسجام تاکتیکی مشارکت می‌کردند نیز، کار به‌درستی پیش نمی‌رفت.
در دیدار با سوئیس اگرچه خط دفاع فرانسه و همچنین دفاع عمومی این تیم - بیشتر به خاطر بازی همیشه عالی ماکلله - خوب عمل کرد و یکی، دو بار نیز واکنش‌های عالی بارتز و تیر دروازه کارساز شد، اما ۲ مدافع کناری؛ سانویل و به‌ویژه آبیدال به مانند همیشه ظاهر نشدند که در این میان و از نیمه دوم، آمدن سیلوستره به‌جای آبیدال می‌توانست مفید به فایده باشد، ضمن اینکه ویلتورد هم بر خلاف بازی‌های خوبی که در لیون انجام می‌داد به‌عنوان یک هافبک و گوش راست، از نظر دفاع هجومی با سانیول هماهنگ نبود و در مجموع عملکرد چندان قابل قبولی بر جای نگذاشت. در بازی با سوئیس جدا از زوج تورام - گالاس که خوب کار کردند، ماکلله و زیدان نیز نمره قبولی دریافت کردند، ضمن اینکه ریبری در اولین حضور خود به‌عنوان بازیکن ثابت در ترکیب تیم‌ ملی فرانسه با وجود تحرک بسیار و انگیزه بالائی که داشت، پس از ۷۰ دقیقه تعویض شد تا مشخص شود پدیده تازه فوتبال فرانسه اگر در قالب یک چیدمان کامل و مناسب قرار نگیرد، او نیز نمی‌تواند به تنهائی طلسم گل نزدن را در هم بشکند!
● یک مساوی دیگر
در دیدار با سوئیس که مالودا و ترزگه غایب بودند، پس از خروج ریبری و ویلتورد، با آمدن ساها و دوراسو، چیدمان تیم ملی فرانسه به ۲-۳-۱-۴ تبدیل شد. در این رهگذر ساها در نوک حمله کنار آنری و ماکلله جلوی خط دفاع و پشت سر خط میانی ۳ نفره متشکل از زیدان، ویه‌را و دوراسو به بازی گرفته شدند، شیوه‌ای که با وجود تحرک بیشتر و دارا بودن یک شانس بالقوه گل - شوت دوراسو با فاصله اندک از کنار دروازه گذر کرد - نتوانست فرانسه را از کسب یک نتیجه مساوی دیگر مقابل سوئیس نجات دهد.
● ترکیب مناسب در کناره‌ها راهگشای تاکتیک فرانسه
در ارتباط با دیدار امروز مقابل کره‌جنوبی گفتنی است در صورت حضور مالودا در طرف چپ زمین، در قیاس با ترکیب قبلی دومه‌نش برای گزینش خط میانی که زیدان و ماکلله از اعضاء گریزناپذیر آن هستند، در سمت راست زمین با تردید و دشواری روبه‌رو خواهد بود. در واقع با توجه به ناکارآمدی ویه‌را به‌عنوان هافبک راست از یک سو و جواب ندادن چیدمان اصلی مقابل سوئیس از طرف دیگر، در این بازی که نتیجه آن برای ادامه حضور فرانسه در جام جهانی ۲۰۰۶ بسیار مهم و تعیین‌کننده می‌نماید، جدا از کارآمدی کناره‌های زمین - در حمله و دفاع توأمان - مسئله استفاده از ۲ مهاجم - ”آنری - ترزگه“ یا ”آنری - ریبری“ - نیز در جای خود اهمیت دارد. نکته دیگر در این میان به حضور ”سیدنی گووو“ برمی‌گردد.
مهاجم و هافبک کناری لیون که پس از مصدومیت سیسه به آلمان فراخوانده شد، از توان بالائی برای بازی در قالب یک گوش کلاسیک برخوردار است که می‌تواند به‌عنوان یک گزینه جانشین، در راستای تحکیم یا تغییر تاکتیکی، مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال و با وجود بازی نه چندان قانع‌کننده فرانسه مقابل سوئیس، در صورت بهره‌گیری درست دومه‌نش از مهره‌های موجود به‌ویژه در کناره‌های زمین که به تبع آن چگونگی ترکیب خط حمله را هم مشخص می‌کند، برای تیم ملی این کشور پیروزی در دیدار امروز کاری شدنی خواهد بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید