پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


مرگ تدریجی


مرگ تدریجی
فیلم «The bell witch haunting» كه در سال ۲۰۰۴ اكران شد و یك كار از سینمای مستقل بود، از موضوع موسوم به بل ویچ نشات می گرفت. آن موضوع از نوادر در سیستم قضایی آمریكا محسوب می شود زیرا سبب گشت برای اولین بار براساس یك واقعه فرابشری و خارج از چارچوب های عادی انسانی حكم مرگ از سوی یك دادگاه صادر شود.
بنابراین جای تعجبی ندارد كه در فیلم «یك عذاب آمریكایی» تلاش در كشف و ارائه یك دلیل منطقی برای مرگ «جان بل»، یك كشاورز بزرگ و درشت اندام صورت گیرد. فرضیه مطرح شده این است كه بل بر اثر سمی كه یك كودك آزاردیده توسط وی به آرامی به او خورانده، جان باخته است. شاید هم لازم بود كه به سنن قبلی رجوع كند و آنها بازسازی شوند زیرا در سال های اخیر نشانه گرفتن كارهای ترسناك سینمای ژاپن و دوباره ساختن آنها در هالیوود با معیارهای آنجا باب شده است و با این كه پروسه پرفروشی بوده اما خسته كننده و تكراری شده است. صحنه های غیرمنتظره و سر و صداهای تند و زیاد در طول فیلم كم نیست و تو گویی دختران كوچك سرهای جدا شده خود را در دست گرفته اند.
به انتخاب سولومون حركت دوربین از روی پله ها و به سمت بالا و پایین صورت گرفته و باعث شده كه خواه ناخواه یك حالت تعلیق در فیلم و در متن قصه به وجود آید. شاید مقداری از تاثیرگذاری این صحنه و ترسناك بودن این فیلم به خاطر وجود راشل هردوود باشد كه با چهره فرشته آسایش نقش دختر كوچك در معرض تهدید و آزار را با هنرمندی ایفا كرده است. او را پیشتر به سال ۲۰۰۳ در «پیتر پن»هم دیده بودیم اما اینجا تقابل چهره بی گناه او با شیطان های دربرگیرنده وی كاملاً آشكار و تاثیرگذار است. او مركز ثقل فیلم است اما ما نمی دانیم با چه چیزی طرف هستیم. آیا بر اثر ظلم و تعدی صورت گرفته در حق وی یك روح شیطانی مستقل ایجاد شده و اطراف وی در حال پرواز است و یا موضوع چیز دیگری است. جواب این سئوال هرچه باشد، راشل هردوود باید مراقب آینده و به واقع جایگاهش در سینما باشد، زیرا امكان دارد كه در صورت تعدد و تكرار این نقش ها او تبدیل به نماد كاراكترهای شیطانی برای دهه جاری شود.
● خلاصه داستان
زمان، زمان حاضر و مكان ردریور در ایالت تنسی آمریكا است. یك دختر نوجوان از زمان پیدا كردن تعدادی نوشته های قدیمی در اتاق زیرشیروانی خانه شان دچار كابوس های منظم شبانه شده است. این نوشته ها یادگار مردی است به نام ریچارد پاول كه در سال های ۱۸۱۷ و ۱۸۱۸ در آن جا می زیسته است. در این اوراق شرح عذاب و مرگ یك خانواده در آن منطقه در ایام گذشته آمده است و ظاهراً شرحی بر رویارویی جان بل كه از كشاورزان شاخص منطقه بوده با یك زن ساحره به نام كیت باتس هم نقل شده است.
كار در دادگاه پایان می یابد اما نه لزوماً موافق با میل هیچكدام از آنها و پس از آن طلسم منفی ای كه باتس پیرامون بل و دختر كوچك او بتسی پراكنده است، استمرار می یابد و اسباب عذاب است (به مصداق عنوان فیلم). با چنین پیش زمینه ای بتسی یك روز توسط یك جن مورد تهاجم قرار می گیرد و از او سیلی می خورد! پاول ابتدا این ماجراها را جدی نمی گیرد اما اطرافیان او را قانع می كنند كه مسئله را باید جدی و حقیقی بینگارد و تاریخ نویسی او و نگارش ماجرا با دست های وی از این طریق آغاز می شود.لوسی همسر بل هم حضور ارواح را در دور و بر خود و همسر ش حس می كند و كار وقتی بالا می گیرد كه یك برده تحت انقیاد باتس روزی با پیراهن های خونین متعلق به شوهر و فرزند لوسی به نزد وی می رود و او مطمئن می شود كه بلایی بر سر آنان آمده است.
جان بل كه ترسیده است، كوتاه می آید و به باتس می گوید حاضر است جان خود را به او تقدیم كند به شرطی كه وی دست از سر خانواده او بردارد اما باتس می گوید كه هیچ كار بدی را انجام نداده و خانواده او را هم سحر و جادو نكرده است و به او تاكید می كند كه اگر هم اتفاق بدی افتاده مسئول خود وی است و باید دلایل را در كارهای خود بجوید. پاول به عنوان ناظر و راوی ماجرا پس از دیدن افزایش تنش ها سعی می كند خانواده بل را از منطقه بیرون براند اما در اطراف آن جا اتفاقات عجیب و بدی روی می دهد. در نهایت بر لوسی مشخص و روشن می شود كه تمام دردسرها و برخوردها زمانی شروع شده كه بل به فرزندشان حمله كرده و او را آزرده است. این چنین است كه خوراندن سم به جان بل و كشتن تدریجی وی شروع می شود.
● یك عذاب آمریكایی(An American haunting)
▪ محصول: آمریكا، كانادا و بریتانیا (۲۰۰۵)،كارگردان: كورتنی سولومون،بازیگران اصلی: دانلد ساترلند، سیسی اسپیسك و جیمز دارسی،طول مدت: ۹۰ دقیقه
كیم نیومن
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید