جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نظری به تحقیقات علمی جدید درباره خواص هویج


نظری به تحقیقات علمی جدید درباره خواص هویج
هیجان انگیزترین جنبه شفا بخش هویج تاثیر بسیار زیاد آن در كاهش خطرات برخی از شدید ترین و غیر قابل درمانترین انواع سرطان بخصوص سرطان ریه و سرطان لوزالمعده می باشد . تحقیقات زیادی نشان داده است كه حتی خوردن مقدار مختصری هویج و بخصوص خوردن ماده بتاكاروتن مووجود در هویج ، در كاهش سرعت رشد سرطان و در برخی موارد حتی در از هم گسیختن مكانیسمی كه منشا شروع بدخیم شدن سلولها می باشد تاثیر محسوسی دارد. در اغلب تحقیقات مربوط به مبارزه با سرطان ، هویج در صدر خوراكی های مورد برسی قرار دارد .
وارد كردن هویج در رژیم غذایی روزانه تقریبا احتمال ابتلای به سرطان لوزالمعده را به صفر می رساند. تحقیقات علمی كه نشان می دهند كه خوردن بتا كاروتن سبزیجات و میوه جات در كاهش ابتلای به سرطان ریه موثر است بسیار است. در سبزیجات و میوه جات دركاهش ابتلای به سرطان ریه موثر است . در ۱۲ – ۱۰ امارگیری های بین المللی ناشن داده شده است اشخاصی كه در رژیم غذایی انها كمتر هویج وارد شده است با احتمال بیشتری به سرطان ریه مبتلا می شودند. .
دكتر میریلین منكس كه از محققان معروف سرطان است در تحقیقات خود دریافته است كه افرادی كه مقدار بتا كاروتن در خون آنها كمتر است د رمقایسه با اشخاصی كه این ماده در خون انا زیاد است چهار برابر بیشتر احتمال داشته كه در سال بعد سلولهای فلسی شكل اغاز كننده تومورهای بدخیم در ریه آنها ظاهر شود . این نوع سرطان بیشتر در ریه معتادین به سیگار بروز می كند.
به همین ترتیب گروهی از محققاندر یكی از دانشگاه های ایالتی نیویورك در شهر بافلو در تحقیقات خود دریافتند مردانی كه بیشتر از خوراكی های حاوی مقدار زیادی كاروتن ، نظیر هویج استفاده می كنند تقریبا كمتر از ۵۰ درصد دیگران احتمال ابتلاء به این نوع سرطان دارند.
دكتر منكس معتقد است اگر تنها روزانه یك هویج متوسط بیشتر خورده شود ممكن است سالیانه از بروز حدود پانزده تا بیست هزار مورد مرگ در اثر سرطان ریه در امریكا پیش گیری شود.
تاثیر خوردن هویج در كسانی كه سالها اعتیاد به دخانیات داشته اند.
دكتر ریچارد شكل دانشمندی كه درباره تاثیر بتاكاروتن روی سرطان مطالعات وسیعی دارد در تحقیقی كه روی ۱۹۸۱ نفر نموده است نتایج جالبی به دست آورده است.
این محقق صبور و پیگیر درمورد رابطه بین انواع رژیمهای غذایی و خواكی هایی كه خورده می شود با خطر سرطان ریه روی حدود ۲۰۰۰ نفر در مدت ۱۹ سال مطالعه نموده و یافته های خوداز این تحقیقات را چنین گزارش میدهد بین مردان معتاد به دخانیات حتی آنهایی كه از ۳۰ سال قبل دوداستعمال می كرده اند، آن عده كه در غذای روزانه كمترین مقدار از خوراكی های دارای بتا كاروتن مصرف می كرده اند ، هشت بار بیشتر احتمال ابتلاء سرطان ریه داشته اند در مقایسه با عده ای كه در غذای روزانه از بیشترین مقدار خوراكی های دارای بتاكارتن می خورده اند . و چون مراحل ابتلا ء به سرطان نوعا ۴۰ – ۳۰ سال ممكن است به طول بیانجامد تاظاهر شود به نظر می رسد كه بتاكاروتن در اخرین مراحل توسعه سرطان در روند بیماری دخالت می نماید ، بنابراین همین كه شخصی سیگار كشیدن را ترك كند با احتال زیاد استفاده از رژیم هویج و خوراكی های دارای بتاكارتن ممكن است روند گسترش و پیشرفت سرطان و وارد شدن آسیب به سلولها را متوقف سازد.
در تحقیق جدیدی كه رجینا زیگلر دانشمند نسج شناس در موسسه ملی سرطان ریه روی مردان ساكن نیوجرسی امریكا به عمل اورده ، سه نوع خوراكی گیاهی شامل هویج ، سیب زمینی شیرین و كدو حلواییزرد تیره در پیش گیری سرطان ریه ، مقام اول ار احراز كرده اند . دكتر زیگلرمیگوید مردانی كه با غذای روزانه خود حتی نصف پیمانه هویج یا سیب زمینی شیرین یا كدو حلوایی می خورده اند ۵۰ درصد كمتر احتمل ابتلاء به سرطان ریه داشته اند در مقایسه با كسانی كه هیچ نمی خورده اند . و مردانی كه از ده سال قبل استعمال دخانیات را ترك كرده و رژیم هویج خواری را شروع كرده اند احتمال ابتلاء به سرطان ریه درمورد انها خیلی كمتر بوده است. به علاوه مطالعات نسج شناسی نشان داده است كه خوردن خواركی های دارای مقدار زیادی بتاكاروتن نظیر هویج و سیب زمینی شیرین و كدو حلوایی در كاهش ابتلا به سرطان حنجره و نای و پروستات اثر محسوسی دارد و مطالعات دیگری نشان داده است كه مصرف این گونه خواركی ها در مورد اشخاص مسن برای كاهش سایر انواع سرطان نیز موثر است.
در یك تحقیق دیگر آزمایشگاهی روشن شده است كه خوراندن هویج به موشهای ازمایشگاهی مووجب متوقف شدن رشد تومور در كبد جانور می شود.
● هویج به عنوان خوراك مفید برای قلب
هویج خام به طور مسلم در كاهش كلسترول خون موثر است. در یك تحقیق كلسترول خون شخصی كه روزانه ۲۰۰ گرم هویج خام با صبحانه می خورده حدود ۱۱ درصد كاهش یافته است. ضمنا هویج مقدار وزن مدفوع را نیز ۲۰ درصد افزایش داده است كه این امر در تامین سلامت كولون بسیار موثر است.
● هویج برا ی پیش گیری یبوست
محققان و كارشناسان بیماری های معدی وجهاز هاضمه عموما معتقدند كه خوردن هویج به سبب تاثییر كه در تسهیل و تكمیل تخلیه دارد برای سلامت كولون و رفع یبوست بسیار مفید است. گروهی از كارشناسان ومحققان انگلیسی كه درباره آثار الیاف گیاهی هویج وسبوس گندم وسیب با پوست و كلم ودر سال ۱۹۷۸ روی ۱۹ نفر داوطلب مرد مطالعه نموده اند گزارش می نمایند كه الیاف گیاهی هویج از نظر افزایش حجم مدفوع كه نشانه قطعی سلامت كولون است در ردیف كلم می باشد . ولی در مقایسه با سبوس گندم اثر كمتری داردودرحدود نصف خاصیت آن را دارا می باشد....
تحقیقات علمی ناشن میدهد كه اگر ۵/۴ پیمانه هویج پخته خورده شود حجم مدفوع دو برابر میشود در صورتی كه فقط خوردن ۳۴ پیمانه سبوس گندم چنین اثری دارد . افزایش مدفوع و تخلیه كامل موجب كاهش احتمال ابتلای به سرطان كولون است. تذكرات لازم – به توصیه های زیر توجه شود.
۱) برای ایكه از حداكثر خاصیت حیاتی ضد سرطان هویج استفاده شود همیشه مقداری از هویج مصرف روزانه به صورت پخته خورده وشد. زیرا پختن موجب آزاد شدن كاروتنها میشود . كاروتنها همان موادی هستند كه قاطبه محققان به اثار ضد سرطانی آنها اعتراف دارند . اگر هویج پخته شود ۵ – ۴ برابر بیشتر كاروتنهای ان جذب می شود تا این كه خام خورده شود. توجه شود منظور از پختن هویج زیاد پختن و له شدن نیست بله در پختن هویج باید از بخار استفاده شود و منظور بخار پزاست ان هم فقط در مدت كوتاه ۱۵ دقیقه حرارت بخار داده شود . له شدن هویج موجب از دست رفتن بتاكاروتن می شود.
۲) این تصور كه اگر هویج بخورید دیگر میتوانید سیگار را ترك نكنید تصور باطلی است. هویج جانشینی برای ترك سیگار نیست زیرا اگر مثلا هویج ۵ برابر خطر ابتلاء به سرطان ریه را كاهش می دهد ولی ادامه سیگرا كشیدن و استعمال دخانیات ده برابر این خطر افزایش میدهد.
۳) اشخاصی كه سابقا معتاد به دخانیات بوده اند بخصوصان عده كه تازه ترك كرده اند باید به طور منظم و مداوم هویج بخورند تا شاید سرطانی كه احتمالا در راه تشكیل است سركو ب شود و اشخاصی كه سیگار ودخانیات را ترك نمی كنندو شدیدا دودی هستند هر قدر هم زیاد هویج بخورند اثر در رفع خطر نخواهد داشت.
استاد میرحیدر
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید