جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فلفل سبز


فلفل سبز
فلفل سبزها گونه های مختلف از جنس Capsicum هستند كه به طور كلی به دو صورت در بازار عرضه می شوند : قسم اول فلفل سبز تند یا فلفل قرمز كه قرمز شده ان را « فلفل فرنگی » نیز می گویند . در كتب طب سنتی با نام « فلفل احمر » ، « فلفل هندی » نامبرده شده است . به فرانسوی Piment و Piment rouge و به انگلیسی : Cayenne pepper و Bird chilli گفته می شود . گیاهی است از خانواده Solanaceae كه نام علمی آن Capsicum frutescens L . و مترادفهای ان Capsicum minimum Roxb و C. fastigiatum است . و گونه های دیگری نیز دارد كه از نظر خواص كم و بیش شبیه به این گونه هستند.
● مشخصات
فلفل سبز تند گیاهی است چند ساله كه ارتفاع ساقه آن تا ۲ متر هم می رسد دارای شاخه های منشعب برگهای آن بیضی نوك تیز شبیه برگ ریحان ولی صاف و كمی مومی . گلهای آن به رنگ سبز مایل به سفید كه در محل اتصال دمبرگ به ساقه ظاهر می شود و معمولا از هر نقطه دو گل خارج می شود . ساقه های آن چوبی و ضخیمتر از ساقه فلفل سبز شیرین . میوه آن كمی گوشتی طول آن معمولا ۵/۳ – ۵/۲ سانتی متر و قطر آن ۵/۱ – ۵/۰ سانتی متر . خیلی تند است ، رنگ آن ابتدا سبز كه اگر در آن حالت چیده شود به نام فلفل سبز مصرف می شود ولی پس از آن كه كاملا رسید رنگ آن قرمز می شود و طعم آن نیز خیلی تند تر می گردد كه از گرد خشك آن فلفل قرمز یا Ciill pepper برای مصرف در غذاها تهیه می گردد. در وسط میوه محور سفیدگوشتی اسفنجی وجود دارد كه تخمها در اطراف این محور قرار گرفته اند. این فلفلها معمولا در مناطق حاره و نواحی گرم سایر مناطق خوب رشد می كنند. ویلی در مناطق معتدله نیز كاشه می شوند . از گیاهان بومی مكزیك و جنوب امریكای شمالی است.
● قسم دوم فلفل سبز شیرین
به فارسی « فلفل دلمه ای » و « فلفل شیرین » به فرانسوی Poivre de Guince و به انگلیسی Guivea Pepper و Paprika گفته می شود ، گیاهی است از خانواده Solanaceae نام علمی ان Capsicum Annuum L. گفته می شود.
فلفل سبز شیرین نیز دارای انواع معتددی است كه از نظر رنگ و اندازه و طعم كمی با هم تفاوت دارند .
● مشخصات
فلفل سبز شیرین گیاهی است یكساله كه ارتفاع آن از ۱ – ۳۰/۰ متر یا كمی بیشتر ، برگهای آن سبز ، بیضی و نوك تیز است . گلهای آن به رنگ سفید و منفرد معین یاز محل اتصال دم برگ به ساقه فقط یك گل خارج می شود . میوه آن ستته باغلافی گوشتی كه نسبتا بزرگ می شود ، طول آن به طور متوسط ۱۵ – ۱۰ سانتی متر هم می رسد . رنگ نارس آن سبز ولی پس از رسیدن كامل به رنگهای زرد قرمز و یا قهوه ای و ارغوانی بیرون می آید . در وسط آن محوری است اسفنجی گوشی سفید كه تخمهای میوه در اطراف آن محور قرار گرفته اند . بعضی میوه ها دراز و ناز ك است و برخی كوچكتر و گرد و بالاخره تعدادی گوشتی و مخروطی شكل می باشند . در مناطق معتدله و سرد میوه ها معمولا شیرینتر و تند یا آن كم است كه به طور خام با سالاد و یا پخته آن به صورتهای مختلف مصرف می شود.
● تركیبات شیمیایی
از نظر تركیبات شیمیایی و مواد عامله فلفل سبزها اولا منبع بسیار غنی ویتامین C می باشند ومقدار ویتامینC آنها به مراتب بیشتر از ویتامین C موجود در مركبات است و مقدار ان به طور متوسط به شرح زیر می باشد.
۱) فلفل سبز تند كه در حالت سبزی چیده شده باشد : گوشت غلاف تازه آن كه تخم ان خارج شده باشد ( به طور خام ) دارای ۲۳۵ میلی گرم و یتامین C در هر ۱۰۰ گرم است .
۲) فلفل سبز تند كه در حالت كاملا رسیده و قرمز باشد. گوشت غلاف تازه آن با تخم یابی تخم ( خام ) دارای ۳۶۹ میلی گرم ویتامین C در هر صد گرم است .
فلفل دلمه ای شیرین خام تازه چیده شده دارای ۱۲۸ میلی گرم و یتامین C در هر صد گرم است.
به علاوه دارای اسانس روغنی فرار است و اضافه بر آن تمام فلفل سبزها ماده ای به نام كاپسائی سین دارند كه تندی فلفل از این ماده منشا می گیرد . مقدار آن در فلفهای شیرین خیلی كم است ولی در فلفلهای تند مقدار آن زیاد و از ۱ – ۲/۰ درصد می باشد . این ماده بیشتر در محور اسفنجی سفید رنگی كه در مركز میوه تخمها روی ان قرار دارند ، متمركز می باشد . بررسیهای دیگری نشان میدهد كه درمیوه فلفل سبزها علاوه بر ماده كاپسائی سین مواد دیگری از جمله سولانین و كپسی سین ، كاپسانتین ، كاپسوروبین ، كاروتن و كاروتنوئید وجود دارد و در تخمهای آن نیز روغن ثابت و ویتامینهای A,B,C مشخص شده است. . كمپانی كوشیما ماده ای به نام آن میگیرد كه یك ماده ضد استفراغ و ارام كننده است و برای زنان باردار كه از ویار و قی و حال به هم خوردگی رنج می برند و همچنین در موارد دریا گرفتگی تجویز می شود .و در فلفل سبزهای تند علاوه بر مواد فوق بررسی ها نشان می دهد كه سیتریك اسید و پالمی تیك اسید و پنتوزان و پكتین نیز وجود دارد . در هز یك صد گرم قسمت قابل خوردن فلفل سبز تند ( غلاف سبز نارس – خام بدون تخم ) مواد زیر وجود دارد. :
آب ۸۸ گرم ، پروتئین ۳/۱ گرم ، مواد چرب ۲/۰ گرم ، هیدراتهای كربن ۹ گرم ، خاكستر ۶/۰ گرم ، كلسیم ۱۰ میلی گرم ، فسفر ۲۵ میلی گرم ، آهن ۷/۰ میلی گگرم ، ویتامین A ۷۷ واحد بین المللی ، تیامین ۰۹/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۰۶/۰ میلیگرم ، نیاسین ۷/۱ میلیگرم و ویتامین C ۲۳۵ میلی گرم .در هریك صدم قسمت قابل خورن فلفل تند ( غلاف قرمز شده رسیده خام با تخم )
آب ۷۴ گرم ، پروتئین ۷/۳ گرم ، مواد چرب ۳/۲ گرم ، هیدراتهای كربن ۱۸ گرم ، خاكستر ۶/۱ گرم ، كلسیم ۲۹ میلی گرم ، فسفر ۷۸ میلیگرم ، آهن ۲/۱ میلی گرم ، ویتامین A۲۱۶۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۲۲/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۳۶/۰ میلیگرم ، نیاسین ۴/۴ میلیگرم و ویتامین C ۳۶۹ میلی گرم . در هر یك صدم قسمت قابل خوردن فلفل تند ( غلاف قرمز شده رسیده خام بدون تخم )
آب ۸۰ گرم ، پروتئین ۳/۲ گرك ، مواد چرب ۴/۰ گرم ، هیدراتهایكربن ۱۵ گرم ، خاكستر ۲/۱ گرم ، كلسیم ۱۶ میی گرم ، فسفر ۴۹ میلی گرم ، آهن ۴/۱ میلی گرم ، سدیم ۲۵ میلیگرم ، پتاسیم ۵۶۴ مییلی گرم ، ویتامین A۲۱۶۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۲/۰ میلی گرم ، نیاسین ۹/۲ میلی گرم و ویتامین C ۳۶۹ میلی گرم . در هر یك صدگرم قسمت قابل خوردن فلفل سبز شیرین یا دلمه ای ( نارس –سبز – خام )
آب ۹۳ گرم ، پروتئین ۲/۱ گرم ، مواد چرب ۲/۰ گرم ، هیدراتهای كربن۸/۴ گرم ، خاكستر ۴/۰ گرم ، كلسیم ۹ میلی گرم ، فسفر ۲۲ میلی گرم ، آهن ۷/۰ میلی گرم ، پتاسیم ۲۱۳ میلی گرم ، ویتامین A۴۲۰ واحد بین المللی ، تیامین ۰۸/۰ میلیگرم ، نیاسین ۵/۰ میلی گرم ، و ینتامی C ۱۲۸ میلیگرم . در هر یك صد گرم قسمت قابل خوردن فلفل سبز شیرین یا دلمه ای ( رسیده – قرمز شده خام )
آب ۹۰ گرم ، مواد چرب ۳/۰ گرم ، پروتئین ۴/۱ گرم ، هیدراتهای كربن ۱/۷ گرم ، خاكستر ۵/۰ گرم ، كلسیم ۱۳ میلی گرم ، فسفر ۳۰ می لی گرم ، آهن ۶/۰ میلی گرم ، ویتامین A ۴۴۵۰ واحد بین المللی ، تیامین ۰۸/۰ میلی گرم ، نیاسین ۵/۰ میلی گرم ، ویتامین C۲۰۴ میلیگرم ، رایبوفلاوین ۰۸/۰ میلی گرم .
تكثیر فلفلهای سبز از طریق كاشت بذر است كه در اسفند و فروردین در خزانه در هوای با درجه حرارت مناسب كاشته می شود ، وقتی كه گیاه دارای ۵ – ۴ برگ شد یا بلندی آن به حدود ۱۰ سانتی متر رسید آنها را در محل دیگری با فاصله بیشتر نشا و منتقل می كنند و بعد ا در اردیبهشت ماه كه بوته ها به قدر كافی بزرگ شدند این بوته ها را با قسمتی از خاك كه ریشه آن را پوشانیده به محل اصلی منتقل می كننند ، محل كاشت باید رو به آفتاب باشد و خاك غنی و خوب شخم خورده باشد .
● خواص – كاربرد
فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حكمای طب سنتی گرم و خشك است از نظر خواص معتقدند كه بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میكند و اگر با عسل خورده شود محرك نیروی جنسی است. درد دندان را تسكین می هد . برای حلق مضر است. از این نظر باید با عناب خورده شود مقدار خوراك از گوشت غلاف آن تا ۷ گرم است و تخم ان خیلی گرمتر از گوشت ان است . اگر ماهی را با آن بپزند ضررهای ماهی را رفع می كند . اشخاص گرم مزاج آن را نباید بخورند . زیرا عكس العمل شدید دارد و آب چشم و سوزش چشم و ورم چشم می آورد در مورد اشخاص سرد مزاج فلفل به عنوان دارو و برای سوء هاضمه و فلج و نقرس مفید است و در برخی مناطق عربی ان رابه عنوان عوامل مقوی نیروی جنس یو و دافع اسهال خونی مخلوط با سایر داروهای مربوطه مصرف میكنند . بررسی حكما نشان داده است اشخاصی كه معمولا فلفل هندی یا فلفل دلمه ای زیا دمی خورند بندرت مبتلا به بواسیر می شوند و به همین دلیل از عوامل ضد بواسیر محسوب می شد . بهترین وع مصرف آن عصاره آب آن است و بعد هم گرد آن كه به شكل حب مصرف می شود. مقدار خوراك از عصاره آبی ان ۶۰ – ۵۰ سانتی گرم و مقدار خورا ك از گرد آن ۱ – ۷۵/۰ گرم است كه نصف صبح و نصف عصر خورده شود .
در چین و هند و چین از برگ فلفل دلمه ای شیرین برای تسكین درد دندان استفاده می نمایند و از میوه آن برای تقویت معده كه جریان خون را در معده تسریع می كند استفاده می شود و. در استعمال خاراجی به عنوان ضماد باری ورمهای روماتیسمی و ورمهای حاصل از سرمازدگی و رطوبت زدگی و همچنین در موارد نیش گزندگان سمی و گاز جانوران به عنوان تریاق و سم به كار می رود . در شبه جزیره مالالیا برای شفای سو ء هاضمه و وبا و مالریا و تب مخملك به كار می رود . از ریشه آن به عنوان یكی از اجزای داروی ضد سوزاك استفاده می شود . در اندونزی شیره برگهای خام فلفل سبز برای تحریك و تسریع تولد بچه خورانیده می شود .
در مورد فلفل سبز تندمعمولا میوه آن در استعمال خارج در هند و چین به عنوان قرمز كننده پوست و در استعمال داخلی به صورت ادویه است و برای تقویت معده و به عنوان معرق و معالجه ناراحتی های هاضمه و یرقان و ناحتی های كبد توام با ستساء مفید استو به علاوه محرك وبزاق آور وتونیك است طبق نظر { جورد انوف } عصاره این فلفل برای از بین بردن باسیل تیفوس موثر است . در شبه جزیره ملالیا از گرد پوست این فلفل برای معالجه تهوع ، سوء هاضمه ، اسهال و وبا استفاده میشود . در فیلیپین برگهای له شده این فلفل را با آهك مخلوط كرده روی ورمها و قسمتهای متورم بدن می اندازند و از قسمت تند فلفل و برگهای آن ضمادی درست می كنند كه برای التیام زخم و رفع سردرد به كار می برند.
● تهیه گرد فلفل قرمز تند
فلفل فرنگی را به مقدار مورد نظر گرفته و در گرمخانه با درجه حرارت ۲۵ درجه سانتی گراد خشكانیده نرم كویبیده از الك بیرون می كنند این گرد به عنوان عامل محرك معدی مصرف می شود و مقدار خوراك آن ۱ ـ ۷۵/۰ گرم است كه در دو بار صبح وعصر خورده شود . بدیهی است اشخاص گرم مزاج نباید مصرف كنند .
● حب فلفل فرنگی
گرد فلفل فرنگی ۲ گرم با عسل و همچنین مغز رشیه شیرین بیان ساییده هر كدام به مقدر كافی مخلوط نمایند واز ان ۲۰ حب بسازند . این حبها را در عرض روز نصف تعداد صبح عصر بخوررندبرای رفع بواسیر درد ناك و هیجانزا بسیار نافع است. نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی فلفل قرمز تند .
طبق نظر كارشناسان طبیعت درمانی : فلفل قرمز یكی از گیاهان بسیرا مفید درمانی است . فلفل قرمز را نباید با فلفل سایه یا سركه و یا خرد ل كه هر یك به نوعی در ردیف چاشنی های تند هستند اشتباه كرد ، زیرا اینها محرك هستند ر صورتی كه فلفل قرمز ارامبخش و مسكن است . مثلا گرد فلفل قرمز را براحتی می توان روی زخمهای باز یا كهنه گذارد و بسیار شفا بخش است و هیچ گونه تحریكی نمی كند . ولی فلفل سیاه و خردل و سركه اگر روی زخم گذارده شد تحریك می كنند و خاصیت التیام زخم ندارند. ضماد آن برای روماتیسم و التهابها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجی و در برخی موارد حتی به صورت مصرف داخلی بسیار كمك می كمند . در مصرف داخلی درعین حال كه نیرو بخش است ضد اسپاسم نیز می باشد . برای كلیه طحال و لوزالمعده مفید است در موارد قفل شدن فك ها كه در برخی موارد رخ میدهد اثر مفید دارد .
در مورد یبوست گرد فلفل قرمز مفید است زیرا حركت دودی كشل روده ها را تحریك می كند . برای حصول این منظور هر روز به مقدار كم باید با غذا مصرف شود . در سرماخوردگی ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع دارد . منظور از دروز بالا در حدو ۶۰۰ میلی گرم تا یك گرم است. بدیهی است دوز بالابرای اشخاص مختلف فرق می كند برخی بیشتر از دیگران احتیا ج دارند . برای تسكین سرفه های شدید بخصوص در مواردی كه اخلاط زایدی در بیماری تنفسی هست فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار كمك می كند و در نتیجه سرفه رفع می شود فلفل قرمز در موارد حمله های خفگی مبتلایا ن به اسم اثر مفید دارد . ( البته اگر الرژی نداشته باشند. )
فلفل قرمز یك ماده ضد عفونی كننده است بنابر این به صورت غرغره برای ضر عفونی حلق توصیه می شود . در موارد خونریزی های رحمی ، مخلوط با گل و برگ و پوست گیاه ( درخت موم ) برای قطع خونریزی بسیار موثر است.
به صورت مشمع طبی فلفل قرمز برای رفع احتقانهای حاد در موارد بیماری های ذات الریه و ذات الجنب و سایر موارد مشابه اثر مفید دارد .
فلفل قرمز بهترین محرك مفید و شفا بخش در موارد اصهال ساده و اسهال خونی می باشد . باری رفع گرفتگی عضلات كه به دراج شدن معروف است فلفل قرمز بسیار مفید است.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید