جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان های گناوه و دیلم


نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان های گناوه و دیلم
جاذبه های گردشگری شهرستانهای گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر كه در این فصل با فرشی از علفزارها وگلهای بهاری از دامنه‌كوههای زاگرس در شرق تا كرانه خلیج نیلگون فارس در غرب آراسته شده سیاحان را به سوی خود فرا می‌خواند.
طبیعت سحرانگیز شهرستانهای شمالی استان بوشهر در امتداد جلگه حاصلخیز خوزستان همه ساله برخلاف دیگر مناطق كشور درفصل زمستان پذیرای بهار است، به طوری كه هنوز نیمه دوم آخرین ماه زمستان فرا نرسیده دشتها مملو از گلهای رنگارنگ بهاری است، درختان شكوفه داده‌اند و نخیلات كه همچون كمربند سبزی بسیاری ازشهرها وروستاهای این منطقه را دربر گرفته‌اند، به‌ثمر نشسته‌اند.
سواحل ماسه‌ای خلیج فارس در شهرستانهای گناوه و دیلم كه مملو از صدفهای دریایی است و مرغان دریایی با صداهای عجیب و غریب خود برای یافتن طعمه‌ای در آن جولان می‌دهند، جاذبه دیگری از طبیعت زیبای این منطقه است.
قایقهای كوچك صیادی كه درامتداد ساحل سینه امواج را می‌شكافند تا تورهای ماهیگیری خود را درصیدگاهها بگسترانند و یا "گرگورها"(نوعی تور فلزی) را از اعماق دریا بیرون بكشند، هر گردشگری را برای ساعتی در ساحل محسور خود می‌كند.
بازارهای تجاری بنادر گناوه، دیلم و ریگ نیز كه مملو از كالاهای خارجی با قیمتهای ارزان و مناسب است جاذبه دیگری برای گردشگرانی است كه روزهای تعطیل خود بویژه در ایام نوروز به این منطقه از سرزمین پهناور ایران سفر می‌كنند.
در چند سال اخیر به علت رشد شتابان تجارت و عرضه ارزان اجناس خارجی در سایت‌های تجاری بندرهای گناوه ودیلم، بیشترین آمار گردشگران كشور را این بنادر به خود اختصاص داده‌اند و میزان درآمد حاصل از گردشگری دراین مناطق نیز به چندین برابر نسبت به گذشته رسیده است.
براساس آمارهای موثق، سال گذشته حدود یك میلیون گردشگر تنها از شهرستان گناوه دیدن كردند و شهرستان دیلم نیز میزبان حدود ‪ ۵۰۰‬هزار مسافر از اقصی نقاط كشور بود.
وجود آثار واماكن تاریخی ومذهبی كه با سبك اصیل ایرانی وباقدمتی دیرینه در این مناطق بجا مانده و كارگاههای صنایع دستی نظیر لنج‌سازی ، گرگوربافی و گبه‌بافی از دیگر جاذبه‌های این مناطق شمالی استان بوشهر است.
پهلوگیری شناورهای تجاری و ماهیگیری در لنگرگاهها و هیاهوی صیادان و ملوانانی كه آبزیان صید شده را از انبار شناورها تخلیه می‌كنند و بارهای تجاری را در گمرك پیاده می‌نمایند برای گردشگران توجه‌برانگیز ودیدنی است.
بنای مذهبی امام زاده "سلیمان بن علی" كه وی را از فرزندان حضرت امام سجاد(ع) می‌دانند و بی‌بی‌مریم، تل گوری وشاه صدرالدین نیزمهمترین امكان تاریخی و مذهبی شهرستان گناوه است كه در ایام نوروز پذیرای هزاران زایر و گردشگر از نقاط مختلف است.
بازدید از اماكن مذهبی و تفریحی "آقا ابوالحسن"، قدمگاه حضرت عباس و امیرالمومنین (ع) وهمچنین جنگلهای طبیعی ودست كاشت "چاهك" و "كلر وكمالی" در شهرستان گناوه و"عامری" در شهرستان دیلم از دیگر برنامه‌های گردشگرانی است كه در ایام نوروز به این مناطق جنوبی كشور سفر می‌كنند.
بندرریگ ازتوابع شهرستان گناوه كه شهرنشینی در آن چند قرن قدمت دارد و شخصیت بزرگی همچون "میرمهنا" از مبارزان جنوب در مقابل اشغالگران پرتغالی در آن زندگی كرده نیز اماكن تاریخی و تفریحی متعددی دارد.
جزیره‌های "مستر" و همچنین جزیره "میرمهنا" كه بتازگی توسط هیات دولت به عنوان مكان گردشگری استانی اعتبار قابل توجهی به آن اختصاص یافته، همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌كند.
همچنین برج "حسینیه خان" در این بندر كه به عنوان میراث فرهنگی ثبت و بتازگی ترمیم شده از مكان تاریخی این بندر به شمار می‌اید.
شهرستان دیلم نیز كه درشمالی‌ترین نقطه استان بوشهر قرار دارد و درمسیر چندین استان جنوبی كشور است پیشینه تاریخی زیادی دارد.
بندر"مهرویان" و "حماد" در منطقه امام حسن از جمله نقاط دیدنی شهرستان دیلم به شمار می‌اید.
شهرستانهای گناوه ودیلم كه از نقاط مهم نفت‌خیز كشور محسوب می‌شوند ودر مسیر عبور خطوط لوله صادرات بیش از ‪۸۰‬درصد نفت خام كشور قراردارند نیز بسیاری از تاسیسات نفت و گاز جنوب كشور را درخود جای داده‌اند كه چشم‌انداز آنها برای گردشگران تماشایی است.
نویسنده : مرتضی هادوی
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید