شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آثار سیر در ناراحتی‌های مغزی


آثار سیر در ناراحتی‌های مغزی
روزی دكتر گاراگزی به مقالهای در یك مجله پزشكی چینی به نام Chicese Medical fournal برخورده در این مقاله دیده است كه پزشكان چینی در ایالت چانگشا به علت نداشتن امكانات و بودجه برای خرید و تدارك یك نوع آنتی بیوتیك به نام امفوتری سین ، از كاربرد یك روش قدیمی مرسوم در چین استفاده كرده و به جای امفوتری سین ، از كاربرد یك روش قدیمی مرسوم در چین استفاده كرده و به جای انتی بیوتیك مذكور ، برای معالجه بیماران مغزی دارای عفونت شدید، ناشی از مننژیت ، سیر به صورت خوراكی و تزریقی مصرف كرده اند.
از ۱۶ بیماری كه به این طریق مداوا شده اند و سیر به آنها داده شده بود ، یازده مورد جان سالم بدر برده وشفا یافتند . یعنی اثر شفابخشی سیر در این بیماری شدید حدود ۶۸ درصد بوده است.
خوب ، بد نیست و نتیجه خوبی به دست آمده بوده و با توجه به این كه این عفونت معمولا داخل نخاع و مغز ایجاد می شود و در این حالت حتی عده ای از قوی ترین انتی بیوتیكهانیز نمی توانند از سد خونی مغز عبور كرده و در آنجا به باكتر ی حمله نمایند ، نتیجه به دست آمده از مصرف سیر در انهدام باكتر ی بیماریزا بسیار جالب و امید بخش بوده است.
دكتر گارگزی كه تحت تاثیر این دست یافته های چینی ها در مورد مصرف سیر قرار گرفته بود به دنبال یافتن اثر دیگری از این نوع به مجلات پزشكی متعدد دیگری رجوع نموده و به مقالات علمی و تجربیات علمی دیگری برخورده است كه در آنها از اثر شفا بخش سیر در معالجه سل حكایت می كرد كه نظیر مننژیت ان نیز یك عفونت قارچی است.
دكتر گاراگزی كه در عین حال دانشجوی دروه تاریخ پزشكی نیز بوده خوب می دانست كه سیر شهرت تاریخی گسترده ای در معالجه بیماری ها داشته است. مصریان قدیم سیر را پرستش می كردند . پلی نی ( Pliny پدر ) طبیعی دان معروف ایتالیای كه در قرن اول قبل از میلاد مسیح می زیسته سیر را برای معلاجه بیش از ۶۱ بیماری توصیه می كرده است و حتی لوئی پاستور ، دانشمند معروف میكروب شناس ، در ۱۸۵۸ عصاره سیر را در ظر ف كشت باكتری ها ریخت و مشاهده كرده كه كلیه باكتری ها از بین رفتند.
طی سالهای متمادی محققان در اطراف آثار سیر در خون مطاله كرده و نشان داده اند كه سیر در كاهش فشار خون و مبارزه با انعقاد خون مفید است. در عین حال دكتر گارگزی اطلاع داشت كه محققان در دانشگاه جورج واشنگتن تایید نموده آن كه در سیر ماده ای وجود دار كه در رقیق كردن خون موثر است. و ده ها و صد ها مقاله و گزارش علمی درباره نیروی قوی انتی بیوتیك سیر منتشر شده است كه در همه آنها عامل موثر در سیر را ماده ای به نام الیسین می دانند.الیسین منشا بوی تند سیر است و در حال حاضر تلاشی آغاز شده كه این ماده را به صورت داروی شیمیایی تهیه و به كار برند .
الیسین باید در خود سیر خورده شود تا آثار قوی شفا بخش خود را ظاهر كند نه درخارج سیر . با اطلاع از همه این تجربیات مع هذا دكتر گاراگزی شخصا علاقه خاصی برای بررسی آثار سیر روی دسته ای از باكتری ها به نام مایكوبا كتریا دات. این گروه خاص باكتری تا به حال به قدر كافی از نظر آثار سیر روی آنها در تجربیات آزمایشگاهی دانشمندان وارد نشده بود كسی چه می داند باید مورد به مورد آزمایش شود . زیرا تنها اثر سیر روی دسته ای از باكتری ها كافی نیست قبول كینم كه روی تمام انواع باكتری ها موثر است. شاید سیر در مورد این گروه از باكتری (Mycobacteria ) آثار شفا بخش و باكتری كشی نداشته باشد.
دكتر گاراگزی و دكتر دلاها وهمكارش می دانستند كه مرگ و میر انسانها در اثر حمله میكروبهای قارچی روز به روز به میزان نگران كننده ای افزایش می یابد . سل روز به روز در امریكا در حال گسترش است و اغلب به اشخاص مبتلا به بیماری AIDS با علایم كاهش مصونیت و مقاومت شدید ، حمله می كند.
عفونت دیگری كه اشخاص مبتلا به AIDS را قربانی می كند ناشی از یك قارچ دیگری به نام علمی Mycobacerium Avium كه به انگلیسی Fungal bug نامیده می شود می باشد كه قبلا فقط در پرندگان دیده می شد . عفونتهای قارچی در ۱۵ – ۱۰ سال گذشته در امریكا دو سه برابر شده است . چرا ؟ كسی نمی داند . ولی دكتر گارگزی و همكارانش مرتبا نمونه ها خون این بیماران را در آزمایشگاه تحت مطالعه قرار می دهند و اگر آن طوری كه پزشكان محقق چینی معتقدند سیر بر ضد قارچهای بیماریزا موثر باشد مسلما باید تحقیقات گسترش یابد. به همین دلیل بود كه رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی ، از نظر دقت كار و وسواسی كه داشت شخصا برای خرید و انتخاب سیر به بازار می رفت. هدف بررسی آثارسیر روی انواع قارچهای بیماریزا می باشد. دكتر دلاها همكار دكتر گارگزی سیر ها را پوست كنده و ده دنده آن را آسیا می نماید و ماده فعال آن یعنی الیسین را استخراج و پس از تمهیدات شیمیایی خاص آن را نهایتا به صورت عصاره منجمد سیر در می آورد . سپس هفده گونه مایكو باكتریا رادر ظروف استریل آزمایشگاهی ریخته و روی آنها از عصاره سیر با غلظتهای متفاوت تاثیر می دهد. البته تعدادی نیز ظروف استریل به عنوان شاهد بودند كه در آنها گونه های مختلف باكتری كشت داده شده ، ولی سیر روی آنها ریخته نمی شد . سپس محققان كنار نشسته و منتظر می شدند كه آثار سیر را روی رشد باكتری ها ببینند.
البته باكتری هایی كه در ظروف آزمایشگاهی بدون سیر كشت داده شده بودند به رشد و تكثیر خود ادامه می دادند و لی در محیط های كشت باكتری ها كه سیر روی آنها ریخته شده باكتری ها رشدی نداشته و می مردند و روشن می شود كه سیر آسیبب شدیدی به گونه های مختلف باكتری های قارچی از جمله باكتری سل وارد می سازد. در حقیقت سیر ضد سل خیلی قوی است ولی بر ضد باكتری AIDS كمتر اثر داشت. این آزمایشها ، تجربیات و نظریات پزشكان سنتی قرنها پی جهان را تایید می كند.
در كتابخانه ملی پزشكی واقع در شهر Beghesda در ایالت مریلند امریكا یكی از پربارترین مجموعه مراجع پزشكی در تحقیقات سیر وجود دارد. در حدود ۱۲۵ گزارش تحقیقاتی دیده می شود كه تنها در ۱۹۸۳ منتشر شده است . برای محققان پزشكی قطعی است كه سیر در تاخیر ابتلا به حمله های قلبی ، سرطان و حمله های ناگهانی مغزی و تعدد زیادی از عفونتها اثر مسلم دارد.
در سال ۱۹۴۴ یك شیمیدان به نام Chester J. Cavallita نشان داد كه ماده ای كه منشا بوی تند سیر است و به نام Allicin می باشد . یك نوع انتی بیوتیك قوی است آزمایشها نشان داد كه اثر سیر خام حتی قوی تر از Penicillin و Tetracycline است . صدها بررسی و مطالعات همه روشنگر این واقعیت هستند كه طیف میكروب كشی سیر از وسیعترین طیفها بوده و از این نظر بر ضد لیست درازی از میكروبهای بیماری ها است نظیر سل ، اسهال ساده ، اسهال خونی ، حصبه و مسمومیتهای غذایی ناشی از سم كلستریدیوم بوتولینوم كه عوارض شدیددر د شكم ، سرفه های شدید ، اتساع مردمك ، اختلال هضم و غیره دارد و به نام Botulism معروف است و نظایر آن موثر می باشد .
سیر از نظر میكروب كشی ، قوی تر و موثر تر از هر نوع ماده ضد میكروب كه تا حال شناخته شده می باشد .سیر در آن واحد ضد باكتری ، قارچ ، انگل و ضد ویروس است.
ماده الیسین سیر وقتی كه سیر بریده شود یا كوبیده و له شود تشكیل می شود و اگر در اثر پختن با حرارت زیاد ماده الیسین از بین برود خاصیت میكروب كشی سیر نیز از بین می رود ولی بدیهی است سایر خواص شفا بخش آن كماكان باقی است. در تعداد زیادی از كشورها سیر رسما به عنوان ضد باكتری در معالجه بیماری ها كاربرد دارد.
در ژاپن سیر را بدون حرارت كوبید ه و از آن ماده ای بنام Kyolic تهیه می كنند كه نظیر انتی بیوتیك در پزشكی مصرف دارد.
سیر بر ضد عفونتهای قارچی ازجمله عامل بیماری سل می جنگد و ظاهرا میكروب را منهدم می كند. در این مورد محققان چینی معتقدند و نتیجه گرفته اند كه قسمتی از معالجه و اثر سیر مربوط به این است كه سیر سیستم دفاعی بدن را تحریك و تقویت می كند و از آن طریق نیز بدن به كنترل بیماری فایق می شود.
محققان پزشكی در فلوریدا نتایج تحقیقات خود را چنین گزارش می كنند. در یك گزارش تحقیقث طارق عبدالله محقق پزشك و همكارانش درمركز تحقیقات پاناماسیتی در فلوریدا نشان داده اند كه مصرف سیر خام و سیر ژاپنی به نام Kyolic كه عصاره سر سیر است هر دو نوع به مقدار قابل ملاحظه ای قدرت سیستم دفاعی بدن را بالا می برد و بدن قادر خواهد بودكه در مقابل حمله میكروبها مقاومت نماید . سیستم دفاعی بدن خط اول یا خط مقدم جبهه جنگ بین بدن و میكروبها است.
دكتر عبدالله معتقد است كه نتیجه تحقیقات نشان می دهد كه سی نه فقط برای بیماری های عفونی و سرطان بلكه برای بیماری AIDS نیز موثر است. زیرا با احتمال زیاد قدرت سیستم دفاعی بدن را فزایش می دهد. به این جهت برنامه تحقیقی وسیعی برای اآار سیر در كنترل AIDS طرح كرده است. با این كه دكتر عبدالله به این نتیجه رسیده است كه حتی مقدار كم سیر خام نیز در افزایش دفاع بدن موثر است . ولی او همیشه سیر را به مقدار زیاد توصیه می كند. درگزارش دیگری می گوید از سال ۱۹۷۳ كه مرتبا هر روز چند عددسیر خام با غذا خورده ام مبتلا به سرماخوردگی و انفلوانزا نشده ام .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید