پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایران - مکزیک


ایران - مکزیک
● داور: روبرتور روزتی
”روبرتو روزتی“ داور بین‌المللی ایتالیائی در دنیای فوتبال صاحب نام است. از طرف دیگر، مسابقات فوتبالی که ما به تماشای آن نشسته‌ایم، جام جهانی فوتبال است. بر اساس این استدلال، فدراسیون بین‌المللی فوتبال طی ۴ سال گذشته عملکرد داوران را در مسابقات بین‌المللی و قریب به یقین مسابقات باشگاهی کشورهای صاحب فوتبال با دقت تمام زیر نظر گرفته و از میان خیل عظیم داوران سراسر جهان، در نهایت ۲۱ داور و ۴۲ کمک داور را بعد از آزمایشات بسیار دقیق انتخاب کرده است تا این مسابقات که اوج فوتبال در جهان است، به‌نحو احسن انجام شود.
از حق نیز نباید گذشت که تا قبل از این بازی، سطح قضاوت بسیار مطلوب بود؛ به‌ویژه ”مارکو رودریگو“ مکزیکی در عین جوانی، فوق‌العاده قضاوت کرد و دیگری ”شمس‌المائدین“ سنگاپوری بود که اصلاً انتظار این قضاوت عالی را از وی نداشتیم.
اما برگردیم به اصل مطلب؛ روزتی در این بازی بسیار خوب دوید؛ در طول ۹۰ دقیقه در جایگیری اشتباهی نداشت اما به‌عنوان یک داور بین‌المللی باتجربه و با توجه به شناختی که از او دارم، انتظار قضاوتی بهتر داشتم. در قانون پنجم داوری فوتبال چیزی حدود ۱۷ یا ۱۸ مورد به‌عنوان وظایف داور اشاره شده، از جمله حفاظت از سلامت بازیکنان تکنیکی تیم‌ها، مربیان باهوش و باتجربه که بیشتر نتیجه‌گرا هستند تا اخلاق‌گرا به بازیکنان خود می‌گویند که هر یک ”به نوبت“ بهترین و تکنیکی‌ترین بازیکن حریف را با خطا متوقف کرده و مانع از حرکت وی شوند تا در این رهگذر داور نتواند اخطار بدهد، زیرا هر بازیکن وقتی خطا می‌کند، چون برای اولین بار است، شاید بتوان از اخطار صرف‌نظر کرد در حالی‌که همه آنها روی یک بازیکن خطا کرده‌اند. در این میان تیمی ضرر خواهد کرد که یک یا چند بازیکن شاخص دارد.
با توجه به این نکته بسیار ظریف و حساس از دید اینجانب، روزتی نتوانست آن طور که باید و شاید از علی کریمی بازیکن ارزنده کشورمان در قبال خطاهای بازیکنان مکزیکی حمایت کند، نتیجه نیز اینکه علی کریمی در دقیقه ۶۱ تعویض شد تا مکزیک به آنچه می‌خواست، برسد که رسید. و دیدیم که بعد از تعویض او تیم ما باخت و بد هم باخت. ای کاش در فوتبال قانونی وجود داشت که می‌شد مربی تیم هم عوض می‌شد، در این صورت اگر برانکو تعویض می‌شد، قریب به یقین تیم ما اگر پیروز نمی‌شد (که می‌شد) مساوی می‌کردیم که این حداقل حق ما بود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم، عدم رعایت آوانتاژ بود که روزتی در طول بازی چندین مورد انجام داد. در دقیقه ۱۹ ”ترادو“ روی ”آندرانیک“ خطا کرد که اخطار حق مسلم بازیکن مکزیکی بود اما این خطا آوانتاژ داشت. روزتی از دادن آوانتاژ صرف‌نظر کرد و با سوت خود بازی را متوقف نمود و بازیکن خاطی را با یک کارت زرد جریمه کرد. تقریباً عین همین خطا در بازی بین ۲ تیم انگلستان و پاراگوئه اتفاق افتاد و ”مارکو رودریگو“ داور ۳۲ ساله مکزیکی بسیار عالی عمل کرد.
وقتی بازیکن پاراگوئه روی حریف اقدام به تکل کرد، ابتدا به تیم انگلستان آوانتاژ داد و بعد در اولین توقف طبیعی بازی به بازیکن خاطی اخطار داد. وقتی یک داور جوان اما بسیار باتجربه چنین اقدامی می‌کند، حق داریم که انتظار داشته باشیم روزتی نیز مثل همکار جوانش اقدام کند اما در این بازی این داور ایتالیائی ۲ بار در یک خطای هم‌شکل، ۲ تصمیم کاملاً مختلف گرفت.
در دقیقه ۴۰ وقتی رحمان ‌رضائی به خطا مهاجم مکزیکی را متوقف کرد، بعد از تشکیل خط دفاعی و زمانی‌که ضربه زده شد، یکی از بازیکنان مکزیک در شرایط آفساید قرار داشت اما چون توپ به او نرسید، اعلام آفساید نشد که برابر قانون تصمیم تیم داوری کاملاً صحیح بود اما در دقیقه ۴۸ عین همین صحنه بار دیگر برای ایران اتفاق افتاد که این بار سوت روزتی به‌عنوان آفساید به صدا درآمد. این ناهماهنگی از دید یک ناظر دقیق، امتیاز منفی برای تیم داوری به همراه خواهد داشت، به‌ویژه برای داور بازی، در دقیقه ۵۳، دروازه‌بان مکزیک توپی را از هاشمیان ربود که هاشمیان با بلند کردن دستهایش اعتقاد داشت که او توپ را خارج از محوطه جریمه دریافت کرده است. به‌علت آنکه زاویه دید از این صحنه طوری نبود که بتوان متوجه شد که آیا این توپ خارج از محوطه جریمه بوده یا خیر، نمی‌توانم اظهارنظر کنم.
در دقایق ۵۹ و ۸۸، ابتدا یحیی گل‌محمدی و سپس کعبی روی حریف مستقیم خود خطائی کردند که از دید اینجانب صددرصد پنالتی بود اما روزتی اعتقاد به پنالتی نداشت. اگر نظر قانون را در مورد خطاهای پنالتی مرور کنیم، متوجه می‌شویم که با صراحت، قانون می‌گوید حتی اگر از روی بی‌احتیاطی عمل هل دادن با تنه از مدافعی صورت گیرد، داور باید اعلام پنالتی کند. دلیل دیگر اینکه وقتی یک بازیکن ریز نقش و سبک وزن مثل کعبی در مسیر تقریباً مخالف یک بازیکن ۹۰ کیلوئی به او ضربه بزند، این بازیکن سنگین وزن علاوه بر آنکه از مسیر خود منحرف خواهد شد به زمین نیز سقوط خواهد کرد که این چنین نیز شد. جالب آنکه کعبی با دست خود به روزتی اشاره می‌کرد که باید به مارکز به‌علت تعارض اخطار هم بدهد!
روزتی با بازیکنان هر ۲ تیم بسیار محترمانه برخورد می‌کرد. او در دقیقه ۹۰ به کارلوس سالسیدو به‌علت خطا روی هاشمیان اخطار داد تا بگوید اخطار دادن یا خطا گرفتن در یک بازی نه به زمان بازی بستگی دارد و نه به مکان خطا. ختم کلام اینکه نکونام باتجربه در این بازی در دقیقه ۵۵ اخطار گرفت که بازیکنان بی‌تجربه هم نمی‌گرفتند. در مجموع باید ممنون روزتی باشیم که پنالتی‌های علیه ما را نگرفت و گرنه ...
مصطفی ممیز
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید