جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بانوی نمونه اسلام


بانوی نمونه اسلام
قرآن كریم پیامبر اكرم(ص) را اسوه نیكو و شایسته برای انسانها می داند و البته فرزند عزیزش فاطمه زهرا(س) نیز چنین است. مخاطبان كتاب ((بانوی نمونه اسلام)) كسانی هستند كه ((از خواندن تاریخ, هدفهای عالی تر و ارزنده تری دارند. شرح حال رجال بزرگ را مطالعه می كنند تا درس زندگی بیاموزند. رمز عظمت و موفقیت اشخاص را از لابه لای تاریخ به دست میآورند تا از اعمال و رفتارشان سرمشق بگیرند .. . زندگی و شرح حال برگزیدگان الهی را مطالعه می كنند تا راز عظمت و محبوبیت آنان را به دست آورند و طریق زندگی و راه و روش آنان را كه همان صراط مستقیم دیانت است بشناسند و از اعمال و رفتارشان درس زندگی بیاموزند.)) نویسنده ارجمند معتقدند زندگی حضرت زهرا(س) برای ما تا حدی دچار ابهام است و چنان كه باید روشن نیست. ایشان این ابهام را معلول سه دلیل می دانند:
۱ـ كوتاهی دوران زندگی حضرت زهرا(س).
۲- سپری شدن بیشتر دوران زندگی آن حضرت در داخل منزل طوری كه كمتر كسی از زندگی داخلی ایشان آگاه بود است.
۳- عدم شناخت و درك كافی مردم آن روزگار نسبت به مقام بلند دختر پیامبر, تا در حفظ جزئیات زندگی ایشان تلاش كنند.
كتاب یاد شده بحق, یكی از خواندنی ترین كتابها در باره زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) است كه برای همگان قابل استفاده می باشد.
نویسنده بزرگوار, ضرورت طرح مساءله ـ به اصطلاح امروزیها ـ را در چند سطر و در نهایت ایجاز تبیین نموده اند:
حضرت زهرا (علیهاالسلام) بدون شك در راءس تمام بانوان اسلام قرار دارد. زیرا او تنها بانویی است كه پدرش معصوم, شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده است. محیط پرورش و زندگی زهرا محیط عصمت و طهارت بوده است. دوران كودكی خویش را در خانه شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده ای كه تحت تربیت مستقیم پروردگار جهان قرار داشت, طی كرد. دوران خانه داری و بچه داری را در خانه دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنی علی بن ابی طالب (علیه السلام) گذراند. در این دوران كوتاه دو پسر معصوم یعنی حسن و حسین را تربیت كرد و دو دختر شجاع و فداكار, مانند زینب و ام كلثوم, به جامعه تحویل داد. در چنین خانه ای به طور قطع می توان نتایج درخشان احكام و برنامه های اسلامی را آشكارا مشاهده نمود و بانوی شایسته و نمونه اسلام را پیدا كرد.
كتاب ((بانوی نمونه اسلام)) در هفت بخش فراهم شده است.
از ولادت تا ازدواج, عروسی فاطمه(س), فاطمه در خانه علی, فضایل حضرت زهرا(س), فاطمه(س) بعد از پدر, فاطمه(س) در آستانه مرگ, تحقیقی در منازعه زهرا با ابوبكر (مساءله فدك).
چاپ اول این كتاب در سال ۱۳۴۹ منتشر شده است و گویا در طی ۱۲ یا ۱۳ چاپی كه تا امروز داشته, بارها با اصلاحات و اضافاتی همراه بوده است و به نوشته نویسنده محترم, پرونده این كتاب برای تجدیدنظر و اضافات همچنان مفتوح است.
كتاب یاد شده بحق, یكی از خواندنی ترین كتابها در باره زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) است كه برای همگان قابل استفاده می باشد. امید آن كه این كتاب همچنان و همیشه گرمی بخش كانونهای محبت و ایثار و معنویت خانواده ها باشد و مشعلی باشد فرا راه زنانی كه دوست دارند از ((بانوی نمونه اسلام)) الگو بگیرند.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید