جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گروه E، جمهوری چک


گروه E، جمهوری چک
جمعیت:۳/۱۰ میلیون نفر
▪ لقب: (The Locomotives (Lokomotiva
▪ محل اقامت در آلمان: Linder hotel&Sporting club در Westerburg در پنجاه كیلومتری شمال غرب فرانكفورت
▪ برنامه بازی ها:
۲۲ خرداد، ساعت ۳۰/۱۹: آمریكا- جمهوری چك (گلزن كرشن)
۲۷ خرداد، ساعت ۳۰/۱۹: جمهوری چك- غنا (كلن)
۱ تیر، ساعت ۳۰/۱۷: جمهوری چك-ایتالیا (هامبورگ)
▪ مرحله مقدماتی
جمهوری چك به عنوان تیم دوم گروه یك اروپا به مرحله پلی آف
راه یافت.
بازی رفت: نروژ- جمهوری چك= ۰-۱
بازی برگشت: جمهوری چك- نروژ= ۱-۰
جمهوری چك در مجموع با پیروزی دو بر صفر برابر نروژ به جام جهانی راه یافت.
▪ سابقه در جام جهانی
به عنوان كشور چكسلواكی هشت بار در سال های ۱۹۳۴ ، ،۱۹۳۸ ۱۹۵۴ ، ۱۹۵۸ ، ۱۹۶۲ ، ۱۹۷۰ ، ۱۹۸۲و ۱۹۹۰ در جام جهانی حضور داشت. این تیم دو بار در جام های ۱۹۳۴ و ۱۹۶۲ در فینال مغلوب ایتالیا و برزیل شد. بهترین نتیجه چك به سال ۱۹۶۲ مربوط می شود كه این تیم با اینكه د ر كنار برزیل، اسپانیا و مكزیك در گروه دشواری قرار گرفته بود موفق به صعود از مرحله گروهی شد و در مراحل بعدی نیز مجارستان و یوگسلاوی را شكست داد اما در فینال مقابل برزیل مغلوب شد. بدترین نتیجه این تیم نیز به جام جهانی ۱۹۵۸ باز می گردد. چكسلواكی در این جام آرژانتین را شش بر یك مغلوب كرد و در برابر آلمان نیز به تساوی دست یافت اما در بازی حذفی مقابل ایرلند شمالی شكست خورد و از دور مسابقات كنار رفت.
▪ ستاره جام جهانی: یوزف ماساپوست
این هافبك چكسلواكی در جام ۶۲ ستاره كشورش بود و این تیم را به فینال رقابت ها رساند. ماساپوست در همان سال عنوان مرد سال فوتبال اروپا را كسب كرد.
▪ افتخارات بین المللی
قهرمانی در جام ملت های اروپا در سال ۱۹۷۶. چهار سال بعد نیز عنوان سوم را كسب كردند. جمهوری چك در یورو۹۶ در فینال مغلوب آلمان شد.
▪ وضعیت باشگاه ها
لیگ چك نیز مانند اكثر لیگ های شرق اروپا تحت تاثیر تبانی و فساد مالی قرار دارد. اسپارتاپراگ و بانیك اوستراوا معروف ترین تیم های لیگ جمهوری چك (Gambrinus liga) هستند. اسپارتاپراگ امسال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حضور داشت اما نتوانست از گروه خود صعود كند.
▪ رده بندی فیفا
جمهوری چك هم اكنون پس از برزیل در رده دوم قرار دارد. پایین ترین رتبه ای كه این تیم طی ده سال گذشته تجربه كرد رتبه شصت و هفتم بود.
▪ میانگین سنی بازیكنان
۲۶ درصد بین ۲۲ تا ۲۵ سال، ۴۳ درصد بین ۲۶ تا ۳۰ سال ، ۳۰ درصد بالاتر از ۳۰ سال
▪ نكته جالب
جمهوری چك در دو فینال ۱۹۳۴ و ۱۹۶۲ گل اول را وارد دروازه ایتالیا و برزیل كرد اما هر دو بار بازنده از میدان خارج شد.
▪ رابطه با آلمان
آلمان و جمهوری چك با داشتن ۸۱۵كیلومتر مرز مشترك بیشترین مرز مشترك را نسبت به دیگر همسایگان خود با هم دارند. جمهوری چك یك سوم صادرات خود را به آلمان ارسال می كند. در سال ۲۰۰۴ میزان صادرات آلمان به همسایه شرقی خود با پانزده درصد افزایش به هفده میلیارد دلار رسید. بیش از ۳۰هزار تبعه جمهوری چك در آلمان زندگی می كنند.
▪ سابقه رویارویی با حریفان
- ایتالیا: جمهوری چك پنج بار با ایتالیا بازی كرده است كه حاصل آن دو پیروزی، یك تساوی و دو شكست بود. آخرین بازی دو تیم در سال ۲۰۰۴ در پالرمو به تساوی دو بر دو رسید. در سال ۲۰۰۲ جمهوری چك در پراگ یك بر صفر ایتالیا را شكست داد. در یورو ۹۶ نیز جمهوری چك موفق شد در لیورپول دو بر یك ایتالیا را مغلوب كند. اما در جام ۹۰ این ایتالیا بود كه در رم دو بر صفر چكسلواكی را شكست داد. در فینال جام جهانی ۱۹۳۴ نیز ایتالیا در وقت اضافه دو بر یك این حریف را شكست داد.
- آمریكا: جمهوری چك یك بار در جام جهانی ۹۰ مقابل آمریكا قرار گرفت كه موفق شد پنج بر یك حریف خود را درهم بكوبد.
- غنا: تاكنون با هم بازی نكرده اند.
▪ احتمال قهرمانی:
۱ به ۲۵
▪ نگاه
«چك تیمی است كه همیشه دوست دارد تیم های دیگر آن را دست كم بگیرند. این بار نیز فرقی نمی كند. ما بهترین نسل فوتبالمان را در اختیار داریم و بروكنر نیز توانایی شكست دادن بزرگترین حریفان را دارد.» پتر نوسالك، روزنامه نگار
▪ پیش بینی
تیمی بسیار با استعداد كه هر حریفی را می تواند مغلوب كند. باید دید آیا آنها می توانند انتظارات زیادی كه هواداران از آنها دارند را برآورده كنند. چك در گروه دشواری قرار گرفته و كوچكترین لغزشی می تواند به معنی خداحافظی زود هنگام باشد.
▪ مربی: كارل بروكنر
مربی ۶۶ساله جمهوری چك طی پنج سالی كه هدایت این تیم را به عهده دارد نتایج بسیار خوبی گرفته است.مربی سابق تیم زیر ۲۱ساله های جمهوری چك در سال ۲۰۰۱ هدایت تیم بزرگسالان این كشور را به عهده گرفت. بروكنر در یورو ۲۰۰۴ تیم چك را تا مرحله نیمه نهایی بالا برد و در مرحله مقدماتی جام جهانی نیز تیمش یكی از بهترین های اروپا بود. او رابطه نزدیكی با بازیكنان چك دارد.
▪ كاپیتان: توماس گالاسك
پس از كناره گیری رادك بیبل در پایان یورو ۲۰۰۴ گالاسك جای ثابتی در تركیب تیم ملی چك پیدا كرد.هافبك تدافعی آژاكس از اكتبر ۲۰۰۴ و در پی كناره گیری موقت ندود از تیم ملی بازوبند كاپیتانی را در اختیار گرفت. گالاسك در سال ۹۶ بدون كسب اجازه از مدیران بانیك اوستراوا این تیم را به مقصد تیلبورگ هلند ترك كرد. این بازیكن ۳۳ساله هم اكنون در آژاكس توپ می زند.
▪ چهره: پاول ندود
مرد سال فوتبال اروپا در سال ۲۰۰۳ و كاپیتان سابق جمهوری چك اصلی ترین مهره این تیم در جام جهانی امسال است. بازی ساز ۳۳ساله یوونتوس در اكتبر ۲۰۰۴ از تیم ملی چك خداحافظی كرد اما شانزده ماه بعد و در آستانه بازی پلی آف مقابل نروژ مجدداً به جمع ملی پوشان كشورش بازگشت تا اجازه ندهد شكست در مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ برابر بلژیك این بار مقابل نروژ تكرار شود.ندود در سال های ۹۸ ، ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به عنوان مرد سال فوتبال جمهوری چك برگزیده شده است. جام جهانی ۲۰۰۶ آخرین فرصت ندود برای درخشش در یك تورنمنت بزرگ بین المللی خواهد بود.
▪ چهره: توماس روسیچكی
یكی از خوش تكنیك ترین بازیكنان حال حاضر اروپا طی سه سال گذشته به دلیل مصدومیت و یا وضعیت نامناسب اقتصادی باشگاهش دورتموند نتوانست خودی نشان دهد. روسیچكی گل برتری چك در بازی برگشت مرحله پلی آف مقابل نروژ را وارد دروازه حریف كرد. او در سال ۲۰۰۱ با پیوستن به دورتموند ركورد نقل و انتقالات بوندس لیگا را شكست. روسیچكی در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به عنوان مرد سال فوتبال جمهوری چك برگزیده شد. او چند هفته پیش با قراردادی هشت میلیون پوندی از تیم دورتموند به آرسنال انگلیس پیوست.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید