شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چای سبز


چای سبز
چای سبز معمولاً برای معالجه بیماریها تجویز می شود. اما مردم در تمام نقاط جها ن پی برده اند كه نوشیدن چای سبزبطور روزانه فواید سلامتی زیادی دارد. چای سبز ماده پیشگیری كننده مهمی در قبال سرطان، افزایش چربیهای خون، سفت شدن رگها و حفره های دندان تلقی میشود. این گیاه در قبال اسهال خونی ناشی از باكتری مصونیت ایجاد می كند. چای سبز در رفع پاره ای از عفونتهای قارچی، باكتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است. تفاوت بین چای سبزو سیاه در نحوه عمل آوری آنهاست. برگهای تازه چای كمی بخار داده میشود و سپس به سرعت در چای سبز خوشكانده میشود. این عمل از كنش آنزیمها در متلاشی كردن مواد غذایی و مغزی موجود در چای بنام "پلی فنول" كه عناصر ضد سرطانی چای سبز محسوب میشوند، پیشگیری می كند. پلی فنول چای سبز حتی در مقایسه با ویتامین های C و E ضد اكسید كننده بهتری است. چای سبز برای سیستم هاضمه شما نیز مفید است. چای سبز سبب میشود كه روشنتر فكر كنید و حتی قوه بینایی شمارانیزتقویت می كند. این گیاه رگها را تقویت و از تجمع چربیهای زیاد در خون جلوگیری می كند. این گیاه خلط را از گلوی ملتهب پاك و اثر مواد سمی را خنثی می كند. "تانین" موجود در این گیاه می تواند از تداوم اسهال جلوگیری كند. اگر در صدد افزایش میزان تانین در چای هستید، بگذارید بیشتر دم بكشد.
● معرفی گیاه
گیاه چای، گل بزرگی است كه دارای برگهای همیشه سبز است. چای سبز اثالتاً بومی چین است كه در آن كشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز كشت میشود. چای سیاه در آمریكا بیشتر رایج است و تخمیر داده میشود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمیشود (چای اولانگ نیمه تخمیر شده است).
● تركیبات گیاه
غنچه برگ و برگهای جوان بهترین بخش چای سبز هستند. چای حاوی كافئین آلكالوئیدهای پورین، تئوفیلین و تئوبرومین است. اما فعال ترین تركیبات موجود در آن عبارت است از پلی فنولها كه بسیاری از خواص درمانی و پیشگیرانه ناشی از وجود آنها است.
● اشكال موجود
اغلب فرآورده های چای سبز به صورت برگ خشك چای عرضه میشوند. البته عصاره های تهیه شده از برگها و غنچه برگ آن موجود است. چای سبز حاوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ پلی فنول و ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم كافئین در هر لیوان است. فرآورده های چای سبز عاری از كافئین دارای پلی فنولهای فشرده (۶۰ تا ۸۹ درصد كل پلی فنولها) است.
● نحوه ‌مصرف
یكی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین ازتجمع پلاكتهای خونی جلوگیری می كند كه این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می كند. تحقیقات مردمی نشان می دهد كه در كشورهایی كه مردم هر روز چای سبز مصرف می كنند موارد سرطانی كمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف كنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید.
اثرات ضد سرطانی چای سبز در موارد سرطان مجرای معده- روده ای، سرطان ریه و پستان بیشتر نمایان است. چای سبز قویاً به عنوان جایگزینی برای چای سیاه و قهوه توصیه میشود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی، یا ۲۴۰ تا ۳۲۰ گرم پلی فنولها) یا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی ۸۰ درصد پلی فنولها و ۵۵ درصد اپی گالوكزچین) میزان مصرفی چای سبز است. انواع فرآورده های كپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی است.
● تداخل های احتمالی
اگر داروهای الكالین (نسخه ای یا بدون نسخه) مصرف می كنید، بهتر است كه از مصرف چای بپرهیزید. تانین موجود در چای با داروهای الكالین (قلیایی) تداخل پیدا می كند كه این امر سبب میشود كه داروها كم اثر باشند.
چای هیچ گونه کالری نداشته مگر آنرا با شیر یا سایر شیرین کننده ها شیرین کنید. افرادی که مایلند با دریافت کمتر از ۲۵۰ کالری کمتر در روز بتوانند در هر هفته یک پوند وزن کم کنند می توانند با خیال آسوده از این نوشیدنی بدون کالری استفاده نمایند . چای باعث افزایش متابولیسم بدن شما می شود بسیاری از مردم در مورد کم بودن متابولیسم بدنشان شکایت دارند و می گویند این امر باعث چاقی در آنها می گردد . چای سبز به عنوان یک فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم میشود به اثبات رسیده و شما می توانید ۷۰ الی ۸۰ کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط ۵ فنجان چای سبز در روز بسوزانید . پس از یک سال شما قادر خواهید بود که ۴ کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید .البته ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه نیز همین اثر را خواهد داشت . کدام چای بهتر است ؟ چای سبز – سیاه- یا سفید همه ی انواع چای حاوی مقادیری فلاونوئید می باشند . چای سبز و سیاه هردو از گیاه بدست می آیند اما چای سبز در زمان کوتاه تری خشک شده و در مرحله ی تخمیر وارد نمی شود بر خلاف چای سیاه. بنابراین مقادیر کمتری از فلاونوئید – ماده ی مفید چای – را از دست می دهد .
مهندس هاله جهان پیکر
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید