شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگهداری و تعمیرات کنش گرایانه Proactive Maintenance


نگهداری و تعمیرات کنش گرایانه Proactive Maintenance
عبارت Proactive یا كنش گرایانه به معنی انجام عملی قبل از ایجاد محرك انجام آن عمل می باشد. می توان گفت كنش گرایانه را به عنوان مخالف واكنشی ترجمه كرد.
نت كنش گرایانه تمركز خود را بر ریشه یابی دلایل فرسایش و خرابی ماشین ها و تأسیسات قرار داده است و با پیدا كردن این ریشه ها و دلایل سعی در از بین بردن علت اصلی بروز خرابی و فرسایش ماشینها دارد. آزمایشات و تحقیقات صورت پذیرفته بر روی تأسیسات و تجهیزات مختلف نشان می دهد كه متهم ردیف اول ایجاد فرسایش و خرابی در تأسیات و تجهیزات آلودگی سیالات می باشد ، بطوریكه حتی كوچكترین ذرات میكروسكپی در نهایت می توانند منجر به توقف كار دستگاه شوند.
نت پیشگیرانه شامل انجام فعالیتهایی است كه بیشتر بر اساس یك زمانبندی خاص صورت می پذیرند بجای اینكه بر اساس شرایط واقعی تجهیزات انجام شوند و "نت پیشگویانه" از علائم و نشانه های بروز خرابی ها برای جلوگیریی از بروز خرابیها و فرسایشهایی استفاده می كند كه قبلا شروع شده اند. در واقع ما در هیچكدام از این دو رویكرد به دلیل اصلی بروز یك خرابی اهمیت نمی دهیم.
نت كنش گرایانه روشی است كه بروز خرابیها در ماشین آلات و تجهیزات را از دیدگاه دلایل اصلی بروز آنها بررسی می كند و با از میان برداشتن این دلایل باعث ایجاد صرفه جویی های بسیاری در هزینه های نت شده است.
فرض كنید بتوان جلوی یك مریضی مشخص را قبل از بروز علائم آن در بدن شما گرفت و در واقع قبل از ایجاد مقدمات یك مریضی دلائل ایجاد آنرا از بین برد. در این صورت شما هزینه های ویزیت چندین دكتر و بستری شدن در بیمارستان را صرفه جویی كرده اید. در واقع مزیت نت كنش گرایانه بر نت پیشگویانه همین است. نت كنش گرایانه دستورات اصلاحی خود را جهت بر طرف كردن عوامل ایجاد خرابی ها صادر می كند.
▪ در واقع نت كنش گرایانه در مقابل و جهت حذف سه رویكرد نت های پیشگویانه و پیشگیرانه بوجود آمده است ، این سه رویكرد عبارتند از :
۱) انجام فعالیتهای تعمیراتی در زمانی كه هیچ خرابیی بوجود نیامده است
۲) اصلاح خرابیها بصورت معمولی و روتین
۳) انجام فعالیتهای نت در ابتدای احتمال بروز خرابی
در واقع هیچكدام از رویكردهای پیشگویانه و پیشگیرانه شناسایی متهمین مشترك و مهمی همچون ناخالصی سیالات مورد استفاده را مد نظر قرار نداده اند. بنابراین اولین قدم منطقی در نت كنشگرایانه ایجاد یك برنامه كنترل دقیق برروی مایعات روانساز ، روغنهای هیدرولیك ، روغنهای موجود در تجهیزات و سیالاتی می باشد كه از طریق تجهیزات و تأسیسات منتقل می شوند.
▪ یك برنامه ساده جهت كنترل ناخالصی ها می تواند در قالب سه مرحله زیر پیاده شود :
۱) سیالات مهم و مؤثر را شناسایی و برای هر كدام یك سطح مجاز ناخالصی تعریف كنید
۲) تجهیزاتی جهت فیلتر كردن این سیالات انتخاب و نصب كنید و یا روشهای جداسازی ناخالصی ها را بر روی این سیالات اجرا كنید تا سیال مورد استفاده هر دستگاه به سطح ناخالصی مشخص شده برسد.
۳) جهت دستیابی به سطوح تعریف شده ناخالصی میزان آلودگی سیالات مورد استفاده را بصورت مرتب بازرسی كنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید