جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مواد اعتیاد آور


مواد اعتیاد آور
●توهم زاها (Hallucinations)
تمدنهای بزرگ نمونه های فراوانی از استعمال موادی كه ایجاد توهم می كنند عرضه داشته اند. مصرف قارچهای توهم زا در مراسم مذهبی در آمریكا، مصرف قارچهای مخدر و .... توسط ساحران در آسیا و استعمال بعضی گیاهان برای جادوگری در اروپا نمونه های اندكی است از مواد متنوع و سنتی توهم زا، ولی اكنون اصطلاح توهم زا بیشتر به موادی اطلاق می شود كه شامل (اسید لیسرژیك) بوده و دارای اثرات انبساط خاطر می باشند، مانند DMT , STP , LSD.
مواد توهم زا مجموعه ناهماهنگ و غیر متجانس از موادی را تشكیل می دهد كه به گروههای متنوع شیمیایی و دارویی تعلق دارند، تبلیغات در مورد سو استفاده این مواد و اثرات ناشی از آن منجر به كنترل بین المللی بسیاری از انواع آن شده است.
این گروه از داروها به عنوان تضعیف یا تحریك كننده سیستم مركزی اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.
مهمترین اثر آنها ایجاد تغییرات اساسی در حالات عاطفی، رفتاری، خلقی، و روانی فرد است. ایجاد حالات توهمی سمعی و بصری و تصورات موهوم كه اغلب شبیه به رویاها و یا كابوسهای شبانه است، از جمله دیگر اثرات این گروه داروها می باشد.
توهم زاها برخی اوقات بنام (داروهای سایكوتو میمتیك یا سایكدلیك یا هلوسینوژن نامیده می شوند.)
شناخته شده ترین و رایج ترین نوع داروهای این گروه ال. اس. دی است.
▪داروهای توهم زا عبارتند از:
۱- ال. اس. دی LSD
۲- پی. سی. پی PCP
۳- ام. دی. آ. MDA
۴- پی. ام. آ. PMA
۵- تی. ام. آ T M A
۶- دی. ام. تی D M T
۷- اس. تی. پی STP = دی. او. ام DOM
۸- مسكالین یا پیوت Mescaline - Peyote
۹- سیلوسین و سیلوسیبین Psilocin - Psilocybin
●كانابیس یا شیره گیاه شاهدانه (CANNABIS)
علت اینكه فرآورده های گیاه شاهدانه را جداگانه می آوریم، این است كه این مواد به مقدار كم یا زیاد در گروههای توهم زا، سستی زا و محرك قرار می گیرند، و این فرآورده ها به طور كلی بر روی سیستم مركزی اعصاب اثر می گذارند.عمده این مواد عبارتنداز:
الف - ماری جوانا
ب- حشیش
ج - تی. اچ. سی. (T. H. C.)
●مواد مخدر
این مواد كند كننده فعالیتهای سیستم اعصاب مركزی، جزو گروه مواد سستی زا، مسكن درد و شدیدا اعتیاد آور می باشند. معمولا ایجاد حالت سرخوشی و نشاط می كنند. برخی از این مواد به صورت طبیعی وجود دارند، مانند تریاك كه از بوته خشخاش بدست می آید. بقیه به طور مصنوعی و شیمیایی در آزمایشگاهها ساخته می شود. برخی از مخدرها مانند كدیین ارزش استفاده پزشكی و درمانی دارند، ولی مصرف بی رویه و نابجای آنها بدون تجویز پزشك، خطراتی را به دنبال دارد. به علت اینكه مصرف این گونه مواد مشكلات جدی فردی و اجتماعی را موجب می گردد، این داروها تحت كنترل شدید قانونی می باشند.
●مواد مخدر افیونی و تركیبات آن عبارتند از:
الف- تریـــاك
ب- كدیین
پ- مرفین
ت- هروئین
ث- متادون
ج- پتیدین (دمرول)
چ- پیركدان
ح- دیلاودید
خ- دارون
د- دیفن اكسیلات (لوموتیل)
ذ- هیدرو مرفین
ر- هیدرو كدیین و كلیه داروهایی كه هیدرو كدیین دارند
●سستی زاها (مسكنها – خواب آورها)
شامل آن گروه داروها و مواردی است كه موجب كندی فعالیت سلسله اعصاب مركزی می گردد و بر شعور و حس هوشیاری فر اثر می گذارد. این گروه داروها معمولا به عنوان مسكن برای بر طرف كردن درد یا ایجاد خواب و آرامش، از بین بردن كششها و اضطراب و عصبانیت مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه مصرف زیاد آن ایجاد مسمومیت شدید، بیهوشی (كما) و سرانجام مرگ می كند. این مواد در اثر مصرف مداوم و منظم ایجاد وابستگی می نمایند. شاخص ترین دسته از این گروه را بار بیتوریك ها تشكیل می دهند. بار بیتوریك ها شامل داروهای زیر می باشند:
سكونال، فنوباربیتال، آمیتال (آمورباربیتال) ، متاكوالن (ماندراكس)، توینال (سكوباربیتال). گلوتیتمید (دوریدن)، میتی پریلون، پلاسیدین ، فلوراز پام، الكل (جزو گروه داروهای نامریی آورده شده است).
● آرام بخش ها
آرام بخشها تضعیف كننده سیستم مركزی اعصاب و جزو آن دسته از داروهایی هستند كه مانند مسكن ها و خواب آورها با مصرف كم آنان ایجاد حالت آرامش می نماید. اندازه مصرف زیادشان می تواند اثراتی مشابه مسكن ها و خواب آورهای قوی از جمله بیهوشی و كما داشته باشد. به ندرت مصرف بیش از حد آن ایجاد خطرات جدی می نمایند مگر اینكه همراه با دیگر داروها و مواد مورد استفاده قرار گیرد. آرام بخشها به طور معمول برای ناراحتی های خفیف روانی از جمله عصبانیت، اضطراب، بی خوابی و هم چنین شل كردن عضلات به كار می روند. شناخته شده ترین داروهای این گروه دیاز پام (Diazepam)، كلردیاز پوكساید، اگزاز پام و مپروبامات می باشند.
چسب و مواد فرار (مواد استنشاقی)
فرارها در بسیاری از محصولات صنعتی مانند چسب هایی كه سریع خشك می شوند، سوختنی های مثل بنزین، حلالها مانند استون و تینر رنگ و مواد پاك كننده یافت گردد. مواد فرار پس از استنشاق از طریق ششها وارد عروق می شوند و سپس به دیگر اندامهای بدن به خصوص مغز و كبد می رسند. معمولا پس از مصرف این مواد، به فرد احساس سرخوشی، سبك حالی، بی باكی و بی پروایی دست می دهد و خیالها روشن و واضح می شوند.
تنفس ، ضربان قلب و دیگر اعمال بدن به كندی می گراید. اگر مصرف كننده با قوطی پلاستیكی آن را از طریق بینی و دهان استنشاق كند، مرگ ناشی از خفگی ممكن است پیش آید، استنشاق و تنفس مداوم فرارها و چسب موجب آسیب به كبد و كلیه، پریدگی رنگ پوست، احساس ضعف و بی حالی، عدم توانایی تفكر صحیح، لرزش، عطش زیاد، كاهش وزن، تحریك پذیری، افكار پارانوئیدی، حالات تهاجمی و دشمنی می گردد. در مصرف طولانی استنشاق بنزین، میزان سرب خون را بالا می برد.
مصرف دائمی و مكرر موجب تحمل و نیاز فرد به افزایش مصرف برای ایجاد اثر مطلوب می گردد و می تواند وابستگی روانی و جسمی ایجاد كند. علائم و نشانه های ترك عبارتند از احساس سرما، لرزش بدن، توهمات، سردرد، دردهای شكمی، گرفتگی و اسپاسم عضلانی.
●محرك ها
این گروه از داروها به عنوان محرك، ایجاد كننده هیجان و انرژی است و موجب تحریك فعالیت سلسله مركزی اعصاب می گردد. این داروها معمولا برای افزایش هشیاری، ایجاد تحمل زیاد برای بیدار ماندن به مدتی طولانی، جهت كاهش اشتها و ایجاد احساس نشاط به كار می رود. این گروه داروها در پزشكی مصرف محدودی دارند.
محرك ها می توانند ایجاد وابستگی شدید روانی كنند. به طور مثال وابستگی كه به وسیله (كراك) ایجاد می شود، سریع ترین و قوی ترین وابستگی است كه معتاد حتی نمی تواند برای مدت كوتاهی آن را كنار بگذارد و باید مرتبا در حال استعمال آن باشد. مشهورترین مواد و تركیبات اعتیاد آور این گروه، آمفتامین ها و فرآورده های كوكا است.
●الكل ، توتون و قهوه = (Neglected Invisible Drugs)
داروهای نامریی یا فراموش شده- كه اصطلاحا در مورد الكل، توتون و قهوه به كار برده می شود – در واقع به سه گروه از موادی اطلاق می گردد كه به طور گسترده ای مورد مصرف عموم قرار می گیرند، ولی اكثریت قریب به اتفاق مصرف كنندگان تشخیص نمی دهند و یا غفلت می كنند كه این مواد جزو داروها و مواد اعتیاد آور هستند. این مواد شامل موارد زیر می باشند:
الف- الكل اتانول یا الكل اتیلیك (Ethylic Alcohol)
ب- توتون و دخانیات (نیكوتین
ج- قهوه (كافئین) (Coffee-Caffeine)
منبع : ستاد مبارزه با مواد مخدر


همچنین مشاهده کنید