شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بارداری


بارداری
بارداری شرایط و وضعیتی است که جنین در رحم بزرگ شده و رشد می کند . زمان و طول دوره بارداری حدود ۴۰ هفته ( ۲۸۰ روز) می باشد . این هفته ها به سه دوره سه ماهه (تریمسترز) تقسیم می شود . یک دوره سه ماهه مدت زمان مشخصی برای ارزیابی رشد طبیعی جنین می باشد و هر دوره سه ماهه بین ۱۲- ۱۴ هفته است.
هرماه هورمون هایی از غدد هیپوفیز ترشح می شود که تخمدان های زن را تحریک می کند تا تخمکی رها سازد. این فرایند را تخمک گذاری می نامند که معمولا ۱۴ روز پس از دوره قاعدگی صورت می گیرد .تخمک گذاری زن پس از دوره یائسگی پایان می یابد. بعد از رها شدن تخمک به درون لوله های شیپوری در نزدیکی رحم راه می یابد. وقتی اسپرم پس از نزدیکی وارد بدن شد به داخل تخمک نفوذ می کند و لقاح صورت می گیرد .
تخمک های زن تقریبا ۱۴ ساعت زنده می ماند و اسپرم چند روز می تواند در مجرای تناسلی زنده بماند .ابتدا در لقاح ، تخمک (تخم بارور ) به حرکت خود ادامه می دهد تا طی ۲ الی چهار روز خود را به رحم برساند .سپس خود را در دیواره رحم جای داده و شروع به رشد می کند .
در برخی موارد تخمک بارور شده ممکن است خود را در خارج از رحم جای دهد که به آن حاملگی خارج رحم می گویند.در چنین شرایطی باید برای جلوگیری از پارگی لوله های شیپوری و خونریزی شدید، تخمک در حال رشد را خارج کنند .
همچنین ممکن است چند تخمک بارور شود یا تخمک های بارور شده به چند تخم بارور همانند و یکسان تقسیم شوند. این موارد در حاملگی های چند قلو یا دو قلو رخ می دهد .
وقتی بدن خانمی شروع به مراقبت از جنین در حال رشد می کند یعنی باردار است بدنش از قاعدگی باز می ایستد . این یکی از علایم واضح بارداری است و همچنین آزمایشاتی نیز موجودند تا نمایانگر بارداری خانم باشند که می تواند آزمایش ادرار در منزل یا آزمایش خون در آزمایشگاهها باشد .
● مراقبت های دوران بارداری
خانم های باردار به یک سری مراقبت های ویژه و تحت نظر بودن متخصص زنان و زایمان یا ماما در طول زمان بارداری احتیاج دارد که به آنها مراقبت های دوران بارداری می گویند . این مراقبت ها شامل یک سری آزمایشات و سونگرافی هایی می باشد که روی مادر و جنین انجام می گیرد.این آزمایشات نشانگر وزن مادر و فشار خون وی و تغییرات و رشدی که روی جنین صورت می گیرد .
خانمهایی که قصد باردار شدن دارند می توانند پیش از بارداری پزشک متخصص زنان و زایمان خود را انتخاب کنند .راهها و روشهایی برای حفظ و افزایش سلامتی در طی دوران بارداری ممکن است توصیه شود مانند مصرف مکمل اسید فولیک ، تزریق واکسن پیش از بارداری و توصیه های تغذیه ایی . این مراجعات در طول بارداری پیش از تولد خیلی مهم است چون به پزشک کمک می کند تا از بروز مشکلات بارداری جلوگیری کنند و همچنین از احتمال رخ دادن برخی مشکلات آگاه شود.
در طی مراجعات نخست دوران بارداری پزشک متخصص ابتدا زمان زایمان او را مشخص می کند ( زمانی را که نوزاد به دنیا می آید را پیش بینی می کند .)زمان زایمان از کم کردن سه ماه و اضافه کردن ۷ روز به زمان آخرین زمان دوران قاعدگی به دست می آید که حدود ۴۰ هفته می شود .همچنین با اندازه گیری طول و قد جنین زمان تولد را پیش بینی می کنند. اگر نیاز باشد برای تعیین زمان دقیق بارداری از انواع مختلف سونوگرافی ها استفاده می شود. سونوگرافی یکی از دقیق ترین موارد برای تعیین دقیق عمر جنین در حال رشد در دوران اول بارداری می باشد.
اگرچه زمان تولد تعیین شده طبق مرکز اطلاعات سلامت ملی زنان ، فقط حدود ۵ درصد از خانمها نوزادشان در زمان پیش بینی شده به دنیا می آید .برخی از خانمها خیلی زودتر از هنگام پیش بینی شده نوزادشان به دنیا می آید که به آنها تولد زودرس می گویند ( تولد نوزادی که پیش از ۳۷ هفته بارداری به دنیا آید .) که احتمال خطرات زیادی را برای نوزاد تازه بدنیا آمده می تواند داشته باشد از حمله مشکلات تنقسی ، عفونت ها ، نواقص رشدی و همچنین می تواند منجربه مرگ شود .
همچنین خانمهای باردار می تواند پس از گذشت زمان تخمین زده شده برای تولد ، همچنان باردار باشند .بارداریهایی که بیش از ۴۲ هفته از زمان بارداری بگذرد را حاملگی تاخیری prolonged pregnancy می گویند.طبق نظر متخصصین حدود ۵ درصد از بارداری ها از این نوع هستند . وقتی بارداری یک هفته از زمان تخمین زده شده بگذرد پزشک متخصص به بازبینی مادر و نوزاد می پردازد و ممکن است یک سری آزمایشاتی را توصیه کند.
هروقت خانمی بارداریش بیش از دو هفته از زمان تخمین زده شده بطول بیانجامد پزشک عمل سزارین را برای بدنیا آوردن نوازد توصیه می کند تا از معضلات و بغرنجی های حاملگی تاخیری بکاهد .
بارداری باعث بروز برخی تغییرات در بدن خانمها می شود . علاوه بر بزرگ شدن شکم ، خانم باردار ممکن است یک سری شرایط از جمله خستگی و کوفتگی ، ورم ، درد یا سوزش معده ، بواسیر را تجربه کند اغلب تغییرات اگرچه موقت هستند و پس از تولد نوزاد از بین می روند. یک سری درمان های توصیه شده می تواند استفاده شود تا برخی از این علایم را از بین ببرد . خانم ها باید مطلع باشند که هر بارداری متفاوت است . شرایطی را که خانمی طی یک بارداری تجربه کرده شاید در بارداری های بعدی رخ ندهد. با این حال مراقبت های دوران بارداری برای داشتن بارداری و بدنیا اوردن نوزاد سالم لازم است .
بطور کلی مراقبت های زمان بارداری برای بازبینی رشد جنین و آگاهی از برخی مشکلات احتمالی قبل از اینکه مادر آبستن و نوزاد تحت این مشکلات قرار بگیرند . تمام زنان بدون در نظر گرفتن سن شان و وضعیت سلامتی یا چندین حاملگی قبلی ، می توانند از مراقبت های دوران بارداری استفاده کنند. طی مراقبت های دوران بارداری پزشک متخصص می تواند موارد ذیل را به بیمار توصیه کنند .
از دوران بارداری برای او بگوید .
هر وضعیت غیر معمول باردار را تحت نظر بگیرد (مثل ؛ بالا بودن قشار خون)
انجام یک سری آزمایشات برای ارزیابی سلامتی بدن ( مثل ؛دیابت در زمان بارداری)
انجام یک سری آزمایشات برای بروز برخی مشکلات بالقوه برای نوزاد
فراهم کردن برخی خدمات ( مثل کلاسهای آموزشی برای تولد نوزاد )
مراجعت ها در طی دوران بارداری برای ۲۸ هفته اول دوران بارداری هر ماه یکبار و طی ۲۸ الی ۳۶ هفتگی دوران بارداری ۲ بار در ماه و بعد از ۳۶ هفته خانم باردار باید هر هفته یکباربه پزشک خود مراجعه کند . خانمی با بیماری مزمن یا آنهایی که در معرض خطرات بارداری هستند باید چند بار به پزشک خود مراجعه کند . معمولا اولین مراجعت در زمان بارداری بسیار طولانی تر از مراجعت های بعدی می شود .
● سوالهایی از پزشک در مورد بارداری
تهیه کردن لیستی از سوالات به بیمار کمک می کند تا گفتگوی مفید و به درد بخوری با پزشک خود در مورد وضعیت پیش آمده داشته باشد بیمار ممکن است چنین سوالاتی را در رابطه با بارداری خود مطرح کند :
۱. تاریخ زایمان خانم باردار چه زمانی است ؟
۲. چه زمانی علایم بارداری آغاز می شود ؟
۳. چه نشانه ها و علایمی ممکن است برای بارداری او مشکل ساز باشد؟
۴. باردار هر چند وقت یکبار قبل از تولد در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کند؟
۵. در دوران حاملگی چه مواردی را رعایت کند ؟
۶. چه آزمایشاتی برای دیدن بچه درحال رشد موجود است؟
۷. چه زمان می توان تصویر بچه را دید؟
۸. در چه زمانی می توان صدای تپش قلب بچه یا حرکت او را شنید و حس کرد ؟
۹. چه ویتامین ها یا رژیم غذایی در دوران بارداری باید مصرف کرد؟
۱۰. در طول زمان بارداری از چه ورزشهایی می توان استفاده کرد ؟
۱۱. اگر باردار مشکلی داشته باشد چگونه می تواند با پزشک یا مطب تماس بگیرد ؟
۱۲. لیستی از یک سری کتابهای اطلاع رسانی کامل از دوران بارداری در اختیار باردار قرار گیرد؟


همچنین مشاهده کنید