جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

افسردگی پس از وضع حمل


افسردگی پس از وضع حمل
● آقایان و بحران بارداری
ممکن است احساس کنید همسرتان باردار است همان گونه که احساس او برای شما مهم است، احساس شما نیز برای او در مورد بارداری بسیار مهم است . برخی از مردان از همان نخست احساس مثبتی نسبت به بارداری و پدر شدن نشان می دهند ولی در برخی شرایط ، اوضاع فرق می کند و بسته به موقعیت مشکلاتی بوجود می اید.
شاید تازه وارد دانشگاه شده اید و ابتدای شروع درسها باشد.
روابطتان به قدر کافی خوب و مساعد نباشد .
شاید در شرایط فعلی آمادگی پذیرش مسئولیت بچه را نداشته باشید و این موضوع دستپاچه تان کند.
وضعیت پیش آمده ، آن چیزی نباشد که شما فکرش را می کردید یا آرزویش را داشتید.
دانستن مطالب و اطلاعاتی در مورد شرایط که شما و همسرتان پیشرو خواهید داشت ، بسیار مهم است در حقیقت برای شما و همسرتان این اطلاعات لازم و ضروری است .
برخی از مردان نمی توانند در مورد این مسئله تصمیم بگیرند چون بارداری تناسب و اندام خانم را به هم می زند تصمیم گیری این مورد را مردان به خانمها می سپارند. البته با وجود همه این موارد ، خانم ها از اینکه همسرشان در مورد بارداری چگونه می اندیشد و واکنش همسرشان در مورد این مسئله چه خواهد بود ؟ بسیار تحت تاثیر قرار می گیرند .
▪ چگونه همسرتان را حمایت کنید ؟
ممکن است احساس ارامش کنید که تصمیم نهایی را شما نخواهید گرفت .خیلی از مردان به همسرانشان می گویند " من حامی تو هستم و آنچه برایت لازم باشد دریغ نمی کنم و در اختیارت می گذارم " به نظر می رسد این مفهوم عشق را می رساند و او برای همسرش هرکاری حاضر است انجام دهد ، اما با وضعیت پیش آمده تماما مسولیت را گردن همسرش می گذارد.
خیلی از خانمها می خواهند احساس کنند و بدانند در حقیقت همسرشان چگونه به این مسئله فکر می کند و با آن کنار می آید چون آنها از بوجود آمدن خلال در روابطشان می ترسند .او خواهان تصمیمی است که بداند همسرش در تمام شرایط در کنار او خواهد بود او بالواقع می خواهد احساس درونی همسرش را بداند. اینگونه از همسرانتان حمایت کنید :
آنها را در تصمیم گیری تنها رها مکنید
با هم گفتگوی مثمرثمری داشته باشید تا بهترین راه را در پیش رویتان قرار گیرد.
به او بیشتر از همیشه نزدیک و صمیمی باشید.
درباره اطلاعاتی که در اینجا به دست آوردید با هم مشورت کنید .
مسئولیت ها را با شریکتان تقسیم کنید.
شاید فکر سقط جنین به ذهنتان خطور کند که غمگین و غصه دار بودن برای نوزادی که هیچگاه ندیده اید و در آغوشتان حس نکرده اید ، خیلی عادی و طبیعی است و همیشه از این از دست دادن در ناراحتی به سر خواهید برد.بهتر است با کسی در این مورد صحبت کنید بدترین کار خودخوری است .
▪ فرد پس از زایمان
خیلی از خانمها در چندروز اول پس از وضع حمل احساس ناراحتی، ترس و ناتوانی می کنند. این احساس و و ضعیت را افسردگی پس از زایمان (مستعد افسردگی) می نامند. معمولا پس از گذشت ۲ هفته فرد به حال طبیعی بازمی گردد. وقتی حال بیمار بهبود نیافت یا بدتر شد احساس می کند نسبت به مراقبت از خود و نوزادش ناتوان گشته که این همان افسردگی پس از زایمان می باشد . مدارا کردن میتواند وضعیتهای بدی مثل افسردگی را از فرد دور کرده و او را از این شرایط بد و بحرانی خلاص کند ،بدون مدارا کردن شرایط می تواند بدتر شده و به وضع خطرناک و حادی برسد که فرد به خود یا نوزادش آسیب برساند.
▪ دلائل:
تغییرات سریع در میزان هورمون های بدن دلیل اصلی این وضع بد و رفتار عصبانی است .نگرانی ، کمبود خواب ، فقر رژیم غذایی و کمبود کمک افراد خانواده و دوستان می تواند این افسردگی را ایجاد کند . خانمهایی که قبل از به دنیا آمدن نوزادشان مشکلات احساسی داشته اند بیشتر احتمال دارد به این وضعیت دچار شوند.
▪ علائم و نشانه ها
ممکن است فرد احساس بدی کند ،عصبی باشد یا خشمناک یا احساس افسردگی کند . گاهی اوقات خانمها نسبت به نوزادهایشان ،گاهی نسبت به والدین و گاهی فرزندان دیگرشان احساس عصبانیت می کنند . مشکلات خواب و تغذیه این احساس دلشوره و نگرانی را می افزاید .در شرایط خیلی بد ، احساس خودکشی نیز به ذهن فرد خطور می کند .
در برخی موارد اگر مادر استراحت کند و همچنین اطرافیان ، خانواده و دوستان کمک کنند این افسردگی پس از زایمان خیلی سریع از بین می رود .چنانچه این افسردگی ادامه یابد مشاوره پزشکی و درمان دارویی تجویز می گردد.
▪ چه کار باید کرد ؟
به یاد داشته باشید احساس ناراحتی یا احساس نگرانی پس از به دنیا آمدن نوزاد خیلی طبیعی است چون تغییر بسیار بزرگی در زندگی شما رخ داده ، نباید خودتان را مقصر بدانید .
استراحت بسیار مهم است .سعی نکنید تمام کارها را خودتان انجام دهید .فقط کارهای که ضروری است را انجام دهید و بقیه را رها کنید. از همسر و خانواده و دوستان به خصوص اگر فرزند دیگری دارید ،کمک بخواهید .
سعی کنی هنگامی که نوزاد چرت می زند و به خواب کوتاهی می رود شما هم بخوابید .از همسر خود بخواهید شبها در غذا دادن و مراقبت از کودک به شما کمک کند .
در احساسات و شرایط خود همسر و دوستان و مادرتان را شریک کنید صحبت کردن با فردی که مورد اعتماد باشد کمک بسیار بزرگی است .
از خودتان خوب مراقبت کنید هروز صبح دوش گرفته و لباس تمیز بپوشید تغذیه خوب را فراموش نکنید .
سعی کنید هر روز کمی بیرون بروید .برای پیاده روی و دیدن دوستان از منزل خارج شوید.خانمی را برای نگهداری از کودک استخدام کنید یا کودک را نیز با خودتان ببرید .
اگر درباره مشکلاتتان احتیاج به صحبت و مشاوره داشتید به پزشک مراجعه کنید .آنها در جهت دهی و کنترل احساساتتان به شما کمک خواهند کرد.
اگر احساس کردید وضعتان بدتر شده و یا پس از گذشت زمان احساس افسردگی از بین نرفته با پزشک خود در تماس باشید .
اگر احساس کردید ممکن است به خودتان یا نوزادتان یا دیگران آسیبی برسانید به دنبال درمان سریع و فوری باشید .


همچنین مشاهده کنید