چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آیا دیابت دلیل ناتوانی است؟


آیا دیابت دلیل ناتوانی است؟
دیابت ممکن است عوارض زیادی داشته باشد اما دلیلی برای ناتوانی نمیباشد درواقع با معالجه درست ودرمان صحیح می توان انتظار زندگی سالم و پرجنب و جوشی را داشت. با این حال محققین میخواهند بدانند دیابت ممکن است چه محدودییتهای فیزیکی دربدن ایجاد کند.
در مطالعات اخیر ،محققین دریافتند که پرستاری بیماردیابتی شدید در خانه چهار برابر احتمال شدت بیماری را افزایش می دهد . عوامل دیگری چون عدم نیروی بدنی واستفاده زیاد دارو ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در توازن بیمار شود. هم اکنون دیابت در ردیف بیماریهای که بیشتر افراد مسن را دچار مشکل و از دست دادن تعادل می کند ، دسته بندی می شود.
همچنین ناتوانیهای جسمی در بیماران میان سال دیده می شود که با افزایش وزن ومشکلات قلبی میتواند بدتر هم بشود . چقدر این ناتوانیها خطرناک هستند؟ و چگونه می توان از آنها جلوگیری کرد؟ محقق بیماریهای دیابتی ، لیندا وری از دانشگاه پنسیلوانیا چگونگی کنترل این بیماری را توضیح می دهد .
● انواع ناتوانی در بیماران دیابتی چیست؟
ناتوانیهای مشخصی در بیماران دیابتی است. بعضی در انجام کار فیزکی ناتوانند مثلا گذشتن از خیابان ، چرخیدن دور یک مانع یا حتی از این طرف به ان طرف رفتن اتاق، به طور کلی ناتوانی نیروی بدنی را دربعضی از بیماران مشاهده می کنیم ولی از سوی دیگر گاهی موقع تمیز کردن منزل اثاثیه را جابه جا می کنند ظرفهای خواربار را برمی دارند و کارهای نظیر این را قادرند انجام دهند.
یک سری بیماران دیابتی در مراقبت شخصی خود و فعالییتهای روزمره همکاری می کنند. بعضی از انها ناتوانیهای اساسی همچون مشکل در خوردن ،حمام کردن ،لباس بوشیدن وبه رختخواب رفتن دارند و به نظر می آید همیشه از زندگی عقب می مانند.
● آیا این ناتوانیها حالت عمومی دارد؟
ما نمی دانیم که این ناتوانیها به طور عمده مشترک است یا نه اما با توجه به مطالعات اخیر اگر میزان ناتوانیهای عملکردی بین صفر تا ده باشد می بینیم افراد میان سال اگر دیابت نداشته باشند ناتوانی عملکرد انها کمتر از یک است اما برای کسانی که دیابت دارند در حدود دو می باشد.یعنی افزایش ناتوانی در افرادمیان سال دیابتی دو برابر است. در افراد سالخورده این ارقام کمی متفاوت است.اگر فرد کهنسال فاقد دیابت باشد ناتوانی عملکردی وی دو است و اگر دارای دیابت باشد سه میباشد.و با توجه به مورد قبل افزایش نسبتا خوبی است.
● چرا دیابت باعث چنین مشکلاتی می شود؟
دیابت با بسیاری از عوارض عروقی مرتبط است که گاه باعث تندی ضربان قلب می شود . به همین دلیل مشکلاتی در تحرک زیاد وفعالیتهای جسمی بوجود خواهد اورد و کار را برای آنها سخت تر می کند.
دیابت همچنین با مرض چاقی ارتباط دارد .این یکی از مواردی است که خیلی از مراقبین بهداشت و متخصصین به این موضوع علاقمند هستند . چاقی با مشکلات تحرکی ارتباط زیادی دارد . اگر شما سنگین باشید قادر نخواهید بود سریع حرکت کنید .قدرت بدنی، مسا له دیگری می باشد که بستگی به میزان چاقی و شدت دیابت شما دارد.ممکن است فرد مبتلا با پوشیدن لباس و حمام کردن خود مشکل داشته باشد . به طور کلی دیابت بیماری است که با قدرت بدنی و انواع ناتوانی های جسمی مرتبط است.
● ایا دیابت به تنهایی عامل ناتوانیها می باشد یا موجب این عوارض می شود؟
یکی از دلایلی که ما را بر ان داشت که مطالعه در این مورد را اغاز کنیم همین موضوع میباشد . به احتمال زیاد بعضی از ناتوانیها به سلامتی سایراعضای بدن از جمله اوضاع قلب ، شرایط ماهیچه های استخوان بندی وحتی به چیزهایی مثل اختلالات حسی مرتبط است. دیابت به اختلالات بینایی که بیشتر مردم از ان اگاهند و همچنین اختلالات شنوایی که لزوما در باره ان نمی دانند نیزبستگی دارد یعنی بطورکلی شرایط را برای افراد وخیم تر می کند.
افسردگی نیز یکی دیگر از عوامل است . اگر کمی تامل کنید ، افراد افسرده کمتر بیرون می روند و به ندرت معاشرت می کنند وقتی در مورد چنین اشخاصی بیشتر توجه کنیم که دیابت روی بیماری آنها چه اثری می تواند داشته باشد ، تا حدی ارتباط بین بیماری ها را مشخص میکند ولی تمام موارد روشن و مشهود نمی شود . ولی آنچه مسلم است دیابت اوضاع را بدتر می کند و تمام شرایط بالقوه را بالفعل می کند واین همان موردی است که اطبا بیشتر باید به آن بپردازند.
● آیا کنترل دیابت به تنهایی کمک می کند ، یا باید به عوامل دیگری همچون اضافه وزن هم توجه کرد؟
نظر ما این است که به هر دو توجه شود .وخیم ترین دیابت نیز با انجام انواع فعالییتهای فیزیکی و رعایت رژیم کنترل می شود. بهتر است افراد وزن خود را در حالت متعادل حفظ کنند ، اگر دچار دیابت هستند وزن خود را کاهش دهند و فعالیت های فیزیکی را افزایش دهند که این کار نه تنها به کنترل دیابت کمک خواهد کرد بلکه از بروز عوارض آن نظیر بیماری های قلبی نیز می کاهد .
بیماران دیابتی بایستی با افزایش اطلاعات خود ، از ناتوانیهای جسمی خودداری کنند.
برای افزایش قدرت بدنی و همچنین تحرک فرد باید تمرینات قدرت جسمانی و ورزشهایی برای حقظ تعادل بدن انجام دهد.


همچنین مشاهده کنید