چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

رویای شیرین الکامپ


رویای شیرین الکامپ
بر اساس كاربردهای روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم، صنایع و زندگی روزمره بشری، این فناوری تبدیل به یك فناوری گسترده و متحول كننده شده است. بر همین اصل، كلیه اتفاقات و وقایع مرتبط با این علم همچون سمینارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های برگزار شده در این صنعت در جهان، عمدتاً متاثر و منتجی از روح این صنعت می‌باشند.
در اكثر نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های برگزار شده در ارتباط با این صنعت، جملگی دارای پویایی، ‌نظم و رسوخ آخرین فناوری‌ها در آن بوده است. برپایی و برگزاری یك نمایشگاه موفق به فاكتورها و المان‌های مختلف و بی‌شماری نظیر: بسترسازی سخت‌افزاری، فضای مناسب، تبلیغات و اطلاع‌رسانی صحیح، برنامه‌ریزی مشخص و هدفمند، مدیریت صحیح، نیروی انسانی متبحر و جسور و... نیازمند است.
به زعم اكثر كارشناسان، نمایشگاه و نمایشگاه‌داری، خود صنعتی جداگانه محسوب ‌شده و كلیه پیش‌نیاز‌های مكانیزم‌های خاص صنایع نیز بر‌ آن مترتب می‌باشد.
در طول سال و در گوشه و كنار دنیا، نمایشگاه‌های بی‌شماری در همین راستا، برپا و براساس طیف و گستره مخاطبان خود و ماهیت آن، در پریودهای زمانی مشخصی برگزار می‌گردند. شاید در معدود نقاط جهان، شكل برگزاری نمایشگاهی همانند آنچه در ایران و به نام الكامپ است، اتفاق بیافتد و شاید این نیز از نادر بودن روح و خصلت ایرانی آن نشات می گیرد.
نمایشگاه الكامپی كه رویای رویارویی با جیتكس امارات را در سر دارد، شاید نیازمند تلنگری است تا از این رویای شیرین بیدار شود. نمایشگاهی كه هنوز نه متولی دارد(همانند سلف خودش)، نه هدف دارد و نه زمان‌بندی و هزاران هزار نكته باریك تر از مو، می‌خواهد رقیبی برای جیتكس باشد؟! رقابت فی نفسه خوب است ولی با چه و چگونه؟!
از كجا باید گفت؟ از ابزاری قراردادن نمایشگاه برای تسویه حساب‌های صنفی و تشكلی؟ از انصراف عده‌ای كه، چون مكانیزم آن را خود تعیین ننموده‌اند و دیگر اصطلاحاً ارزش افزوده‌ای ندارد؟! و یا دوستانی كه در طی این سال‌ها مدعای بهتر نواختن بودند و حال كه وقت طرب رسید به چیدمان گل مشغولند!!!
متاسفانه آش اینقدر شورمزه شده است كه حتی برخی از مسئولین حوزه‌های دیگر نیز از اختلافات درون صنف و تشكل‌های IT به عنوان عدم كفایت در برگزاری نمایشگاه توسط این نهادها می‌گویند.
عزیزانی كه همیشه می‌فرمایند الكامپ با جیتكس فاصله‌ای ندارد و فقط جای اوراكل و مایكروسافت در آن خالیست! آیا تا كنون برنامه‌ریزی و تداركات نمایشگاه جیتكس را ندیده‌اند؟ بسیج نیروها، تبلیغات میدانی و الكترونیكی آن را فراموش نموده‌اند. قصد بزرگ كردن جیتكس در این مقال نیست، اما باید حقایق را آنچنان كه هست دید، نه آنگونه كه ما می‌خواهیم!
الغرض، نمایشگاهی كه تا ۲ ماه قبل، اصلاً مشكوك به برپایی است، چگونگی رقابتش با سایر رویدادهای همتای خود در منطقه (فعلاً اروپا و غرب پیشكش) جای تعامل شگرف دارد. شاید در اینجا نیز همچون آن سوی آب، باید كار را به كاردان بیگانه سپرد؟!
امیر اشكان تربیت‌جویی (amirashgan@arshamkoosha.com)
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید