پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عفونت قارچی چیست؟


عفونت قارچی چیست؟
عفونت قارچی بیماری پوستی و پوست فرق سر می باشد که انواع مختلف قارچ منجربه ایجاد آن می شوند. عفونت قارچی روی پوست سر معمولا باعث به وجود آمدن تکه های طاس و بیمو در روی پوست زبر و ناهموار می شود. عفونت قارچی در نواحی دیگر پوست باعث بروز جوش های دایره ای قرمز که خارش دارند می شود.این محلهای خارش می تواند خشک و زبر یا مرطوب و پوسته مانند باشند.
● آیا حیوانات می توانند عفونت قارچی را به انسانها منتقل کنند؟
بله – انواع مختلف حیوانات می توانند عفونت قارچی را به انسان انتقال دهند .عفونت قارچی از طریق تماس مستقیم با پوست و موی حیوانات آلوده به عفونت قارچی منتقل می شود . سگها و گربه ها مخصوصاً بچه گربه ها و توله سگ ها احتمال دارد به عفونت قارچی آلوده باشند و آن را به افراد انتقال دهند. گاو، بز ، خوک، اسب نیز می توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. همچنین افراد از طریق تماس با افراد دیگر و وسایلشان می توانند دچار این بیماری شوند.
عفونت قارچی نوعی عفونت پوستی است که قارچها موجب آن می شوند.این نوع عفونت می تواند روی پوست بدن ، پوست سر ، کشاله ران و ناخن ها بروز کند.
اغلب، یکباره لکه های متعدد عفونت قارچی روی پوست ظاهر می شود .
● دلایل و شیوع مرض
عفونت قارچی یکی از معمول ترین اختلالات پوستی ،مخصوصا در بین بچه ها است . ولی افراد در هر گروه سنی احتمال دارد به آن دچار شوند. تصور می شود عامل ایجاد این نوع بیماری کرمها هستند درصورتیکه عامل اصلی این بیماری قارچها هستند.
باکتر ها و قارچهای متعددی در بدن ما زندگی می کنند بعضی از آنها برای بدن مفید هستند و برخی دیگر به سرعت تکثیر می یابند و باعث بروز عفونت می شوند.
زمانی که نوع خاصی از قارچها در جایی از پوست بدن مثل پوست فرق سر و ناخن رشد کرده و تکثیر می یابند عفونت قارچی به وجود می آید.
عفونت قارچی حالت مسری دارد و می تواند از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا تماس با وسایل آلوده شخص مثل شانه ، لباس های نشسته یا از سطح حمام و دوش استخر از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.
همچنین حیوانات خانگی نیز یکی از انتقال گران عفونت قارچی هستند بخصوص گربه ها که شایع ترین حامل این عفونت هستند. قارچهایی که باعث بروز چنین عفونتی می شوند برای زندگی به جای گرم و نمناک احتیاج دارند . عفونت های قارچی معمولا وقتی خیس باشید مثل وقتی که عرق کرده اید یا زخم کوچکی در پوست و پوست سر یا روی ناخن به وجود آید بیشتر مجال تکثیر می یابند.
● علائم عفونت قارچی شامل
محل خارش و قرمز و لکه های زبر که ممکن است به صورت تاول و زخم ترشح کننده ایی باشد که سر این نوع جوشها نوک تیز است و اغلب دور آنها قرمز می شود و در وسط به رنک طبیعی پوست است که موجب کرد و دایره ای شکل شدن ظاهرشان شده و در این حالت ممکن است پوست تیره و روشن بنظر آید.
وقتی پوست سر یا ریش دچار چنین عفونتی شود قسمتها و لکه های طاس و بیمویی مشاهده می شود .
اگر ناخن دچار چنین عفونتی شود تغییر رنگ داده و بی رنگ و سفت می شوند و گاهی موجب خرد شدن و شکستن ناخن ها می شود.
● آزمایشات :
پزشک معالج ،عفونت قارچی را از حالت و شکل ظاهری پوست تشخیص می دهد.اگر آزمایش لازم باشد در یک اتاق تاریک پوست را با نور آبی مشاهده می کنند که در این صورت قارچها نمایان می شوند. وقتی از قسمت تحریک شده و قرمز پوست نمونه برداری کنند و زیرمیکروسکوپ به صورت دقیق مشاهده کنند ، تشخیص بهتر و دقیقتر انجام می شود.
● درمان :
معمولا عفونت قارچی طی ۴ هفته مراقبت شخصی بدون مراجعه به پزشک بهبود می یابد.
پوست را تمیز و خشک نگه دارید .
از کرمها ، لوسیون ها و پودرهای موضعی پوستی ضد قارچ استفاده کنید. داوهایی که دارای اجزای ترکیبی میکونازول ، کلوتریمازول ، یا موارد مشابه دیگر باشند بسیار موثرند. وقتی به عفونت قارچی دچار هستید لباس خواب و ملحفه تان را هر روز بشویید .
عفونت شدید و مزمن به معالجه پزشک احتیاج دارد .اگر موهایتان دچار عفونت قارچی شده باشند ممکن است قرص های ضدقارچی که ضروری هستند ، تجویز شود.
برخی داروهای ضدقارچی مثل کتوکانزول بسیار قویتر است که شاید تجویز آنها ضروری باشد در برخی موارد آنتی بیوتیک ها نیز برای درمان این نوع عفونت تجویز می شود.
حیوانات خانگی که دچار این نوع عفونت هستند نیز باید درمان شوند.
● بهبودی از مرض در اثر پیش بینی جریان مرض
اگر بعد از مراقبت های شخصی ، عفونت قارچی همچنان باقی بود یا بدتر شد معمولا به قرص های ضد قارچی سریع جواب می دهد. تجویز دارو در درمان این نوع عفونت در طی ۴ هفته موثر خواهد بود .
● معضلات
▪ پراکنده شدن عفونت قارچی به جاهای دیگر
▪ عفونت های باکتری پوست
▪ تماس با آماس پوستی یا اختلالات دیگر پوستی
▪ عوارض جانبی داروها
فوراً به مشاور پزشکی خود مراجعه کنید: اگر علایمی از عفونت باکتری که خارش دارد ،مشاهده کردید فورا به پزشک خود مراجعه کنید که این علائم عبارتند از : باد و تورم و احساس حرارت در پوست، بدتر و قرمز شدن یکدفعه نقطه ها ، رگه های قرمز ، چرک ، تب. به پزشک مراجعه کنید اگر :
▪ قارچها ریش و پوست سر را عفونی کرد .
▪ بعد از ۴ هفته مراقبت شخصی ، بهتر نشد و بهبود نیافت .
● برای جلوگیری از عفونت قارچی
▪ مراقب پوستتان باشید و آن را تمیز و خشک نگه دارید
▪ مرتب شامپو بزنید مخصوصا بعد از کوتاه کردن مو
▪ لباسها ، حوله ،شانه سر ،برس ، کلاه و شال و دیگر وسایل شخصیتان را با کسی شریکی استفاده نکنید و وسایلتان را بعد از هر سری استفاده بشویید و کاملا خشک کنید .
▪ در باشگاههای ورزشی و استخرها کفش یا صندل بپوشید .
▪ از دست زدن به حیوانات خانگی که روی بدنشان تکه ها ی بی مویی دارند ، پرهیز کنید .


همچنین مشاهده کنید