جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

استفاده از دارو برای کاهش وزن


استفاده از دارو برای کاهش وزن
امروزه چاقی به عنوان معضلی در تمام دنیا مطرح است و افراد از روش های مختلفی برای كم كردن وزن استفاده می كنند كه بسیاری از این روش ها، نه تنها مفید نیست بلكه در درازمدت، مشكلات بی شماری را برای استفاده كنندگان به وجود می آورد.
استفاده از داروها، یكی از روش هایی است كه در درمان چاقی استفاده می شود، اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی افراد، تبلیغات سوء در این زمینه و تجویز دارو توسط افراد غیرمتخصص، معمولاً مشكلات بی شماری گریبانگیر افرادی می شود كه خودسرانه به مصرف این داروها می پردازند.
لازم به یادآوری است كه كلاً داروهای مورد استفاده برای لاغری فقط تا زمانی مؤثرند كه فرد، آنها را مصرف كند و چون این داروها عوارض جانبی دارند، نمی توان به مدت طولانی از آنها استفاده كرد. در نتیجه با قطع دارو، وزن دوباره افزایش می یابد.
داروهای مورد استفاده در كاهش وزن به چند دسته تقسیم می شوند:
الف- داروهایی كه بر اشتها تأثیر می گذارند
این داروها مثل فن فلورامین (رژینو) از طریق تأثیر بر سیستم مركز اعصاب باعث كاهش اشتها می شوند و برای ۴۰-۳۰ درصد خانم هایی كه از این دارو استفاده می كنند، عوارض قلبی ایجاد می كنند. مشكل بعدی این است كه تأثیر كوتاه مدت داشته و سپس اثر خود را از دست می دهند.
در واقع اشتها به حالت اول برگشته و وزن نیز دوباره افزایش می یابد. عوارض جانبی این داروها عبارتند از: عوارض قلبی، ریزش مو، سوء تغذیه، ضعف، افسردگی، بی خوابی، سرگیجه، خشكی دهان یا گیجی و منگی.
ب- داروهای ترموژنیك
از این دسته می توان داروهایی مثل هورمون های تیروئید و افدرین را نام برد. عارضه جانبی این داروها می تواند باعث هیپرتیروئیدیسم یا پركاری غدد تیروئید گردد (در پایان همین مقاله به طور مفصل به بررسی افدرین خواهیم پرداخت).
ج- داروهای مدروملین
مثل دیورتیك ها ومسهل ها(افزایش دهنده های دفع) كه از طریق افزایش ادرار یا مدفوع باعث كاهش وزن و در نتیجه كاهش مواد مغذی می شوند، كاهش وزن ناشی از دیورتیك ها به علت از دست رفتن آب بدن است نه چربی و به همین دلیل، پس از مدت زمان كوتاهی جایگزین می شود كه از این دسته می توان به لازیكس، تیازینیدها، بیزاكودیل، سیلاكس و سنا اشاره كرد. همچنین پودرها یا داروهای گیاهی ملین هم اگر به میزان زیادی مصرف شوند تا مقدار دفع را افزایش دهند و از این طریق منجر به كاهش وزن شوند، معمولاً باعث دفع مواد مغذی شده و كمبودهای تغذیه ای ایجاد می كنند.
در این روش كه از سوی بعضی از افراد مورد استفاده است، بسته به میزان مصرف، ممكن است بدن در عرض یك ساعت، مقدار زیادی آب از دست دهد، بدون آنكه تغییری در مقدار چربی داشته باشد.بسیاری از افرادی كه داعیه كاهش وزن یك كیلو در یك ساعت را دارند، از این روش استفاده می كنند.
د- داروهای جدید
دسته چهارم داروهای جدیدی هستند كه از طریق كاهش جذب چربی رژیم غذایی عمل می كنند؛ مثل زنیكال تنوئیت كه این دسته از داروها، معمولاً تا ۳۰درصد چربی را در رژیم غذایی پایین می آورند. البته این داروها در مورد همه افراد مؤثر نیستند ولی بعضی از افراد كه از رژیم غذایی همراه با آنها استفاده می كنند، به میزان ۲-۱ كیلوگرم اضافه بر میزانی كه با رژیم غذایی كم می شود، كاهش وزن پیدا می كنند. در بین این داروها زنیكال از سایر آنها كم خطرتر است، اما استفاده از این دارو هم روش مناسبی برای درمان چاقی نیست، زیرا بیشتر مواد غذایی مصرفی در ایران، مواد قندی و نشاسته ای است و این داروها تأثیری در عدم جذب آنها نخواهد داشت، بنابراین تنها با كاهش جذب چربی نمی توان با چاقی مبارزه كرد. دوم اینكه هزینه سنگین آن باعث می شود مدت زمان مصرف، خیلی كوتاه باشد.
●داروهای خطرناك
در اینجا بد نیست به ذكر انواعی از داروهای لاغری متداول كه خطرات بی شماری را برای مصرف كنندگان دربردارند، بپردازیم. این داروها را با عنوان داروهای لاغری معجزه آسا در سایت های اینترنتی و مغازه های محلی به فروش می رسانند ولی باید بدانیم مصرف برخی از آنها ممكن است به قیمت زندگی افراد تمام شود.
افدرین و كافئین از اجزای مهم و فعال بسیاری از داروها و مكمل های لاغری هستند كه از نام های فراگیر، می توان به
Lean ، Thermo و Fat Burner اشاره كرد كه در محصولات تجاری زیر یافت می شوند:
Meta bolife / Metrim /Herbalife / Adiphen / Thermolife / Ther Malean / Lipodrene / Zymax / Genicil / exerem pour plus: Patent lean / Thermoslim / Ultralipo lean / Time life / Xenadrine.
لازم به ذكر است كه هرگز نباید گول عنوان گیاهی روی بسته بندی داروها را خورد و مطالعه برچسب ها ضروری است. در صورتی كه عنوان Ma Huange ، Ephedrin ، كافئین و Kolaunt روی آنها قید شده بود، باید از مصرف آنها خودداری نمود.
مقاله ای كه در ژورنال نیوانگلند به چاپ رسیده، موارد مرگ در اثر مصرف افدرین را ۲۰ مورد گزارش داده كه به تأیید سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) هم رسیده است.در واقع بیشتر مردم مكمل هایی استفاده می كنند كه موجب بروز عوارض جانبی خطرناك می گردند و افرادی كه باردار هستند یا از بیماری های روحی و اضطراب رنج می برند، مشكلاتی مثل فشار خون بالا، مشكلات قلبی یا عروقی، آب سیاه(گلوكوم) و ورم پروستات دارند و همین طور بچه ها، نباید از این نوع داروها مصرف كنند.هیچ مدركی مبنی بر اینكه Ephedra به كاهش وزن كمك می كند، وجود ندارد و از عوارض آن می توان به لرزش، حمله قلبی، سكته، افزایش فشار خون، سیروز كبدی و تخریب بافت عضلانی اشاره كرد. در اینجا باید متذكرشد كه ورزش سنگین و دهیدراتاسیون(از دست دادن آب بدن) عوارض جانبی را تشدید می كنند.
صدف كوه كن
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید