جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


گلدکوئیست چیست؟


گلدکوئیست چیست؟
«گلدكوئیست» به ظاهر یك شركت تجاری مستقل است اما در واقع توزیع كننده محصولات كلكسیونی مؤسسه و ضرابخانه «اچ بی مایر» در آلمان است. ساعت طلا، گردنبند و سكه های طلا در این مؤسسه آلمانی با هدف فروش به كلكسیون داران دنیا تولید می شود. آن ها زحمت توزیع این محصولات كه دارای كیفیتی عالی و چشمگیر هستند را بر عهده هنگ كنگی ها در شركت «گلدكوئیست» گذاشته اند. عده ای می گویند «گلدكوئیست» بر اساس قراردادش با «اچ بی مایر» باید فروش مشخصی در هر ماه داشته باشد تا این امتیاز ویژه و پردرآمد یعنی عرضه محصولات گران قیمت «اچ بی مایر» كه حتماً سود سرشاری را درپی دارد از دست ندهد. پس «گانشاكورت جورج دوكورنیك» مدیرعامل شركت «گلدكوئیست» و دیگر اعضای هیئت مدیره چاره ای جز جلب هرچه بیشتر مشتریان تازه از سراسر دنیا ندارند، هنگ كنگی ها هر ترفندی را به كار می گیرند تا هرچه بیشتر بفروشند. چرا كه در «گلدكوئیست» این یك اصل است كه مشتری بیشتر، عایدی افزونتر در نتیجه سود سرشارتر. بنابراین هدف اصلی «گلدكوئیست» صرفاً كسب درآمد چشمگیر و فورانی برای خود است.
«گلدكوئیستی ها» برای تحقق آرزویشان سعی دارند با زیركی پول جیب های شما را بیرون بكشند تا برای خرید كالاهایشان هرچه بیشتر بپردازید. از آن جا كه قیمت این كالاها گران است پس چاره ای جز دادن وعده و وعیدهای مسخ كننده وجود ندارد، آن ها با وعده های دلفریبی مثل درآمد روزانه ۷۲۰۰ دلاری به عنوان پورسانت و عایدی روزانه حداقل هزار دلاری تا پایان عمرتان هركسی را وسوسه می كنند تا برای خرید كالاهایشان اقدام كند و برای بهره گیری از این عایدی سرشار كه ظاهراً به صورت صعودی افزایش می یابد دیگران را هم به خرید از «گلدكوئیست» تشویق كند. اما به هیچ كس نمی گویند كه حساب و كتاب شان برای پرداخت پورسانت چه قدر با خست و تنگ نظری است. آنها هرگز نمی گویند كه در ازای میلیون ها دلاری كه از فروش ماهانه به جیب می ریزند فقط كمی بیش از یك میلیون ونیم درآمدشان را تحت شرایطی خاص كه گاه هرگز تحقق نمی یابد به عنوان پورسانت به خریدارانشان كه باید نقش ویزیتور را هم ایفا كنند می پردازند.
●درآمد عاید از گلدكوئیست، شرعاً حرام است
مراجع تقلید با قاطعیت، درآمدهای ناشی از گلدكوئیست را به طور كلی حرام اعلام كردند، حال چه اسم پورسانت بر آن گذاشته شود و چه سود و بهره و سرمایه گذاری نام بگیرد و یا در قالب مشاركت اقتصادی با هر هدفی باشد.
یكی از دلایل شكست طرحهای مشابه گلدكوئیست در گذشته نظیر «پنتاگونا»، «تجارت الماس» و «پریم بانك» نیز مخالفت صریح مراجع عظام تقلید با آنها بود.
●ضربه به نظام اقتصادی
گلدكوئیست به پیكره نظام اقتصادی كشور، لطمه می زند. صاحبنظران و متخصصان صنف طلا و جواهر معتقدند ارزش طلای سكه های گلدكوئیست یك سوم مبلغی است كه شركت هنگ كنگی از مشتریان ایرانی خود دریافت می كند. به عبارت دیگر در یك فرض خوشبینانه از اینكه هر خریدار گلدكوئیست، پس از واریز وجه، حتماً محصول درخواستی خود را دریافت می كند- موارد خلاف این به دفعات از طریق تماس گیرندگان مطرح شده است- باید بپذیریم كه دو برابر رقمی كه به عنوان محصول گلدكوئیست به كشور وارد می شود، به صورت ارز از كشور خارج می گردد و این ضربه ای بزرگ بر پیكره اقتصاد ملی است.
كارشناسان معتقدند حتی نمونه های داخلی گلدكوئیست نیز كه هر از گاهی از گوشه و كنار چهره می نمایانند، باعث خروج نقدینگی از بخش های صنعتی و تولیدی می شوند و اقتصاد كشور را دستخوش مشكل می سازند.
●بانك مركزی درصدد شكایت از گلدكوئیست
بانك مركزی اوایل دی ماه سال گذشته با صدور اطلاعیه ای، فعالیت شركت های اینترنتی پنتاگونا، پرایم بانك و گلدكوئیست را غیرقانونی دانست و اعلام كرد فعالیت این شركتها پیامدی جز كلاهبرداری، فریب مردم و ایجاد عوارض نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ندارد.
بانك مركزی همچنین اعلام كرد درصدد طرح شكایت از اینگونه شركتها در قوه قضائیه است كه فرصت فعلی مناسب ترین فرصت برای اقدامات قانونی این دستگاه ناظر پولی و ارزی در كشور می باشد.
●سوء استفاده از تصویر امام خمینی (ره)
ضرب سكه ای با تصویر امام خمینی(ره) به وسیله موسسه و ضرابخانه «اچ بی مایر» در سال گذشته و قرار گرفتن این سكه در فهرست كالاهای گلد كوئیست، ترفند این شركت برای جذب خریداران ایرانی بوده است. بازاریاب ها و مبلغان گلد كوئیست، ضرب چنین سكه ای را دلیلی برای موجه بودن این طرح در كشورمان اعلام می كنند، حال آن كه هدف موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در دادن مجوز به شركت مایر، هدفی فرهنگی بوده و سوءاستفاده از آن در روند فعالیت های قمارگونه گلد كوئیست، نوعی توهین به ساحت مقدس حضرت امام (ره) به حساب می آید.
منبع: شریف نیوز
منبع : سایت خبری ‌زوم


همچنین مشاهده کنید