جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انرژی زیستی


انرژی زیستی
انرژی زیستی نیرویی است که از تجزیه مواد آلی به دست می آید. این مواد گیاهی و جانوری به توده زیستی نیز موسوم هستند.
توده زیستی ماده خام بسیار حیاتی در کشورهای جهان سوم به شمار می رود. از مواد گیاهی می توان برای پخت و پز ، روشنایی و گرمایش استفاده نمود. هر ارگانیسم زنده ایی که انرژی خورشید را جذب نموده و بصورت کلروفیل در خود ذخیره می دارد بیوماس نامیده می شود.
بیوماس اصطلاحی است که در زمینه انرژی به جهت توصیف رشته ایی ازمحصولاتی که حاصل عمل فتوسنتز هستند بکار می رود.
● منابع زیست توده
سوختهای چوبی، زائدات جنگلی، کشاورزی و صنایع غذایی، ضایعات جامد زباله های شهری، فضولات دامی، فاضلابهای شهری، فاضلابهای پس مانده ها و زائدات عالی صنعتی
● مهار انرژی مواد آلی
از هزاران سال قبل برای گرم شدن و پختن غذا از هیزم استفاده می شده است در بعضی از کشورهای در حال رشد هنوز هم استفاده از هیزم تنها وسیله گرمایش و پخت و پز به شمار می رود. همچنین سوزاندن مواد زاید و زباله های خانگی در کشور های پیشرفته مرسوم است. برای این کار آنها را در کوره های زباله سوزی می سوزانند و از این انرژی برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند. از بیوگاز ( گاز طبیعی که از تجزیه مواد گیاهی و فضولات حیوانات به دست می آید) نیز به عنوان سوخت استفاده می شود.
● کاربرد بیوماس
تخمین مواد زائد كشاورزی و مدفوع حیوانات، در شرایط بی هوازی تولید گازی می كند كه آن را اصطلاحا بیوگاز، با تركیب اصلی CO۲ و CH۴ می نامند. این عمل تغییرزا را میتوان در شرایط كنترل شده و در دستگاه نسبتا ساده هاضمه انجام داد. تهیه و استفاده از بیوگاز بویژه در سالهای اخیر كه مسائل ناشی از اتكاء گسترده به نفت و محدودیت منابع تجارتی انرژی روشن شده است، مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر اینكه بیوگاز خود به عنوان یك منبع انرژی تا اندازه ای تامین كننده بخشی از انرژی مورد نیاز قابل استفاده است، تهیه آن با تكنیك نسبتا ساده میتواند در بهبود وضع بهداشتی روستا ها و نیز تهیه كود مرغوب به عنوان یك محصول فرعی موثر واقع شود.
● سوخت
تقریبا هر موجود زنده ای در طبیعت می تواند به سوخت تبدیل شود تا از آن انرزی به دست آید.
این سوخت یا به صورت مستقیم از گیاهان تولید میشود و یا به صورت غیر مستقیم از انواع زباله های صنعتی، کشاورزی یا خانگی استخراج می شود. چنین سوخت هایی در هر ۳ حالت جامد، مایع و گاز دیده می شود.
▪ برای تولید سوخت از موجودات زنده ۳ روش عمده وجود دارد:
- سوزاندن مستقیم هیزم ، کاه و زغال سنگ نارس
- تخمیر زباله های مرطوب بدون حضور اکسیژن که باعث تولید گازی می شود که حاوی مقدار عمده ای متان است مثل تخمیر فضولات حیوانات
- تخمیر نی شکر یا ذرت برای تولید انواع الکل که می تواند جاگیزین سوخت های فسیلی مثل نفت و گاز باشد.
منبع : ماهنامه صنعت برق


همچنین مشاهده کنید