پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فناوری اطلاعات


فناوری اطلاعات
● تعریف فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات عبارتست از كاربرد رایانه‌ها و دیگر فناوری‌ها برای كار با اطلاعات. در اینجا هر گونه فناوری اعم از هر گونه وسیله یا تكنیك مد نظر است. عموماً در فناوری اطلاعات به اشتباه، كار با اطلاعات تنها از طریق فناوری‌های رایانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است. باید توجه داشت كه واژه فناوری عبارتست از مطالعه چگونگی استفاده از ساخته‌های بشری در دستیابی به اهداف و مقاصدی مانند ارائه محصولات و خدمات؛ این واژه تنها به خود مصنوعات بشری اشاره نمی‌كند.
۲- كاربرد‌های فناوری اطلاعات
(۱) سیستم‌های اطلاعات
(۲) كار با رایانه به صورت شخصی۱
(۳) علم و پژوهش
(۴) كنترل فرایند یا وسیله
(۵) آموزش
(۶) طراحی با كمك رایانه
(۷) هوش مصنوعی
۳- سیستم اطلاعات و فناوری اطلاعات
یك سیستم اطلاعات سیستمی برای پردازش، ذخیره، تحلیل، و اشاعه اطلاعات در دستیابی به یك مقصود مشخص است. سیستم اطلاعات حتماً نباید رایانه‌ای باشد یا از دیگر فناوری‌ها استفاده كند اگر چه امروزه استفاده از رایانه در سیستم‌های اطلاعات گریزناپذیر است. یك كابینت نگهداری پرونده‌ها یك سیستم اطلاعات در شكل ابتدایی است. سیستم‌های اطلاعات حوزه‌ای متفاوت از فناوری اطلاعات است اگر چه هر دو با اطلاعات سر و كار دارند.
اگر طبق تعریف سیستم‌های اطلاعات، فرایندهای جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات مد نظر باشد آنگاه سیستم‌های اطلاعات حوزه‌ای وسیع‌تر از فناوری اطلاعات است چرا كه فناوری اطلاعات به نحوه استفاده از فناوری‌ها در انجام فرایندهای فوق معطوف می‌شود در حالیكه سیستم‌های اطلاعات به چیستی و چگونگی، مسائل و ابعاد سیاسی، اقتصادی، فنی و ملاحظات امكانپذیری، طراحی و مدیریت سیستم موردنیاز می‌پردازد. اگر خود را محدود به سیستم های اطلاعات نكنیم آنگاه سیستم های اطلاعات و فناوری اطلاعات دو حوزه جدا از هم هستند.
۴- فناوری اطلاعات و علوم رایانه۳
تفاوت‌های فناوری اطلاعات و علوم رایانه را می‌توان در دو سطح حرفه‌ای و آموزشی به شكل زیر بیان كرد:
۴-۱- سطح حرفه‌ای
(۱) متخصصان علوم رایانه به ساخت و تعمیم فناوری تمایل دارند در حالیكه فناوران اطلاعات به كاربرد فناوری در حل مسائل واقعی علاقه‌مندند.
(۲)متخصصان علوم رایانه معطوف به خود رایانه هستند و اینكه چگونه كار می‌كند در حالیكه فناوران اطلاعات به رایانه به عنوان ابزاری برای حل مسائل نگاه می‌كنند.
(۳) فناوران اطلاعات نیاز به فناوری را تعیین می‌كنند در حالیكه متخصصان علوم رایانه فناوری مورد نیاز را تولید می‌كنند.
۴-۲- سطح آموزشی
(۱) در علوم رایانه تأكید بیشتری نسبت به فناوری اطلاعات بر برنامه‌نویسی است.
(۲) فناوران اطلاعات نرم‌افزارهای كاربردی تولید می‌كنند اما سبك برنامه‌نویسی متفاوت از علوم رایانه است. پروژه فناوری اطلاعات عموماً شامل كنار هم قراردادن اجزاء در محیط برنامه‌نویسی سطح بالا و ایجاد رابط كاربر برای كار با آن اجزاست. نرم افزارهای متخصصان علوم رایانه شامل برنامه‌های بزرگتر است كه به شكل سنتی نوشته می‌شوند و تمركز بر معماری نرم‌افزار و موضوعات الگوریتمی است.
(۳) علوم كامپیوتر به ریاضیات بیشتر وابسته است چرا كه تعمیم فناوری های تولید شده نیازمند یك پایه ریاضی است.
(۴) برنامه آموزشی علوم كامپیوتر عمیق‌تر است از این جهت كه پیش‌زمینه‌های بیشتری برای سطوح متوسط و پیشرفته می‌خواهد. فناوری اطلاعات پیش‌زمینه كم‌عمق‌تری می‌خواهد كه از این طریق امكان انتقال دانشجویان به رشته فناوری اطلاعات از دیگر رشته‌های اصلی را امكان‌پذیر می‌سازد.
پی‌نوشت‌ها
۱ personal computing
۲ Computer-Aided Design (CAD)
۳ computer science
نویسنده: مجید امیدوار
منبع : راهکار مدیریت


همچنین مشاهده کنید