جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی برای روده «تحریک پذیر»


رژیم غذایی برای روده «تحریک پذیر»
سندروم روده تحریك پذیر انقباضات منظم كولون را سبب می شود. به طور طبیعی این امر می تواند دفع مدفوع را به فاصله نیم تا یك ساعت پس از صرف غذا سبب شود. در فرد مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر (IBS) تمایل شدید به دفع می تواند زودتر روی داده و با درد، دل پیچه و اسهال همراه باشد.بسیاری از مردم می گویند كه علائم آنها با خوردن برخی غذاها آغاز می شود. در نتیجه باید غذاهایی را كه آغاز علائم را سبب می گردند، شناسایی نموده و از مصرف آنها خودداری كرد. تغییر رژیم غذایی علائم IBS را در ۵۰ تا ۷۰ درصد افراد بهبود می بخشد. این غذاها شامل موارد زیر هستند: فرآورده های لبنی، كافئین، غذاهای چرب، سبزیجاتی مانند لوبیا و بروكلی كه گاز تولید می كنند، غذاهای حاوی شیرین كننده هایی چون سوربیتول و فروكتوز، غلات و الكل.قبل از تغییر رژیم غذایی، از غذاهایتان در طی چند روز یادداشت بردارید تا ببینید كدام غذا علائم را سبب می شود. ممكن است بخواهید برای اتخاذ راهكارهای سودمند با یك متخصص تغذیه مشورت كنید. این راهكارها می توانند موارد زیر را دربرگیرند:
۱- نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز: به ویژه اگر اسهال دارید این كار مفید است. مصرف نوشابه های كربونه می تواند به دلیل وجود گاز، ناراحتی را افزایش دهد.
۲- خوردن مقدار بیشتر فیبر: فیبر غذایی اغلب در كاهش علائم IBS هم در بیماران مبتلا به اسهال و هم در مبتلایان به یبوست كمك كننده است. غلات و نان های سبوس دار، میوه ها و سبزیجات منابع غنی از فیبر هستند. آغاز یك رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند تولید گاز و نفخ را برای چند هفته ای افزایش دهد. مكمل های غذایی می توانند در كاهش یبوست و نیز اسهال موثر باشند.
۳- خوردن وعده های كوچك غذا به دفعات بیشتر: حجم زیاد غذا می تواند دل پیچه و اسهال را سبب شود.
۴- مصرف غذاهای حاوی باكتری های مفید از قبیل ماست یا مكمل های اسیدوفیل: برخی افراد مصرف این مواد را كمك كننده می یابند. تحقیقات نشان می دهد كه افزایش باكتری های مفید می تواند به بازگشت تعادل فلور (محیط میكروبی) روده به وضعیت طبیعی یا پیشگیری از اتصال باكتری های مولد بیماری به دیواره روده پیشگیری كند.
● درمان های مكمل
برخی مبتلایان به IBS درمان های مكمل را مناسب می یابند: درمان گیاهی شامل بابونه، نعنا و زنجبیل در كاهش درد دستگاه گوارش موثر شناخته شده است. این نكته اهمیت دارد كه قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشكتان مشورت كنید.
مكمل های غذایی حاوی باكتری های طبیعی روده نظیر اسیدوفیل ها و لاكتوباسیل ها كه دو یا سه بار در روز مصرف شوند، می توانند در برقراری تعادل در میزان باكتری های طبیعی روده و كاهش گاز و نفخ موثر باشند.
ورزش منظم از قبیل قدم زدن می تواند استرس را كاهش داده و دفع مدفوع را تسهیل نماید. ماساژدرمانی نیز می تواند در كاهش اثرات استرس مفید باشد. هیپنوتیزم روش درمانی دیگری است كه می تواند برای IBS مد نظر قرار بگیرد. هیپنوتیزم می تواند در كمك به مبتلایان به IBS در كنترل استرس و اضطراب و تقویت مهارت های مرتبط مدنظر قرار بگیرد. كارآزمایی های كنترل شده تصادفی متعدد نشان داده اند كه هیپنوتیزم در بهبود كاركرد روده، كاهش درد و نفخ شكمی و ارتقای سلامتی موثر بوده است. این روش درمانی پرهزینه تر از داروهای سنتی است، اما بهبود با آن دوام بیشتری دارد.تسكین علائم با روش هایی چون تمركز، درمان های بیوفیدبك، آرامش بخشی عضلانی و ماساژدرمانی گزارش شده است.
● توصیه های عملی
سندرم روده تحریك پذیر یك اختلال كاركردی است، بدین معنی كه به چگونگی عملكرد روده و نه عیب ساختمانی مرتبط می شود. از این رو درمان علائم، كلید اصلی كاهش درد و ناراحتی است.
برای برطرف كردن علائم یا پرهیز از آنها می توانید:
۱- از مصرف غذاهای مشكل ساز پرهیز كنید. الكل، شكلات، كافئین و شیرین كننده های عاری از شكر مانند سوربیتول و مانیتول می توانند آغاز علائم را سبب شوند. غذاهای پرچرب نیز می توانند علائم را بدتر كنند. در برخی افراد فرآورده های لبنی می توانند مشكل ساز باشند.
۲- به رژیم غذایی خود فیبر اضافه كنید. فیبر می تواند یبوست و نیز اسهال را كاهش دهد. از آنجایی كه خود می تواند مولد گاز و دل پیچه باشد پزشكان توصیه می كنند كه آن را به تدریج به رژیم غذایی خود بیفزایید. میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی از فیبر هستند. مكمل های حاوی فیبر نیز می توانند كمك كننده باشند.
۳- در فواصل منظم غذا بخورید. خوردن غذا در فواصل منظم می تواند كاركرد روده ها را بهبود بخشد.
۴- وعده های كوچك غذایی را به دفعات بیشتری مصرف كنید. وعده های بزرگ می توانند دل پیچه و اسهال را سبب شوند.
۵- مقدار زیادی آب بنوشید.
۶- به طور منظم ورزش كنید. بسیاری از بیماران بهبود علائم را فقط با قدم زدن به مدت نیم ساعت در روز گزارش می كنند. ورزش همچنین در كاهش استرس موثر است.
۷- سطح استرس را كاهش دهید. راه های لازم شامل مشاوره، تمركز، ورزش منظم، آرامش بخشی عضلانی، تنفس عمیق ، بیوفیدبك (بازخوردزیستی) و هیپنوتیزم است.
۸- داروهای ضداسهال و داروهای ملین را كه بدون نسخه پزشك به فروش می رسند، با احتیاط مصرف كنید. این داروها برای مصرف زیاد و طولانی مدت ساخته نشده اند. با پزشكتان مشورت كنید.
ترجمه: زهرا عباسپور تمیجانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید