شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تترا تست ۵ در ۱ ؛ Tetratest ۵ in ۱


تترا تست ۵ در ۱ ؛ Tetratest ۵ in ۱
تترا تست فایو این وان یکی از آخرین وسایل کنترل کیفی آب است که توسط شرکت آلمانی Tetra ساخته شده و در اصل تولیدی پنج در یک است . بدین معنی که ۵ فاکتور مهم آب را با این محصول می توان سنجید .
این محصول که فعلا مخصوص آکوآریوم های آب شیرین است ؛ همانطور که در شکل می بینید به شکل نوار یا استریپ (Strip) بوده و موارد زیر را اندازه گیری می کند :
۱ - p.H یا اسیدیته
پی اچ یا پ هاش ، مقیاسی برای بیان میزان اسیدیته بوده و از ۱ تا ۱۴ درجه تقسیم بندی شده است .
یادتان باشد که در زمان نوشتن پی اچ به انگلیسی باید حتما از حرف پی (p) کوچک و حرف اچ (H) بزرگ (کاپیتال) استفاده کنید وگرنه غلط نوشته اید .
پی اچ ۱ معرف محلول بسیار اسیدی و پی اچ ۱۴ مشخص کننده محلول بسیار قلیایی بوده و درجه ۷پی اچ بیانگر محلولی خنثی است .
به طور کلی بیشتر ماهیان در محدوده پی اچ بین ۵/۶ تا ۵/۸ زیست کرده و اپتیمم درجه p.H برای آنها ۷ یا خنثی می باشد . تغییرات پی اچ آب برای ماهیان و گیاهان آکوآریوم بسیار مهم بوده و باعث ضعف ، تنش ، مشکلات تنفسی ، از بین رفتن آبششها ، زخمهای پوستی و کنده شدن فلس ها و نابودی تخمهای آنها می گردد .
این نوار ۵ کاره توانایی مشخص نمودن پی اچ آب آبزی دان شما را دارد و به شما به عنوان مدیر یک اکوسیستم طبیعی کوچک آب شیرین در منزل امکان کنترل آن را می دهد.
۲ – GH یا سختی کل
General hardness یا سختی کل (GH) در واقع بیانگر میزان و غلظت نمک های منیزیم و کلسیم در آب است و امروزه روشن شده که میزان آن تاثیر مستقیم بر روی عملکرد سلولهای ماهیان ، گیاهان آبزی و جانداران ذره بینی آب دارد .
از دیگر سو می توان آن را مجموع تمام سختی های کربناته و غیر کربناته دانست .
غلظت مناسب آن در محدوده ۶ تا ۱۶ درجه dH اعلام شده است .
این نوار می تواند سختی کل آب شما را اندازه بگیرد .
۳ – KH یا سختی کربناته
بیکربنات که از طریق سنجش سختی کربناته (معمولا کربنات کلسیم ) محاسبه می گردد ترکیب شیمیایی بسیار مهمی است که به غلظت کلسیم و منیزیم نیز ربط دارد .
بی کربنات مانند یک بافر عمل کرده و از تغییرات شدید و ناخواسته p.H جلوگیری می کند. معمولا سختی کربناته مناسب یک آبزی دان آب شیرین را بین ۳ درجه تا ۱۰ درجه dH پیشنهاد می کنند .
مثلا سختی کربناته مناسب برای نگهداری و تولید مثل ماهی دیسکس ۳ تا ۶ dH است .
گفتنی است که نقش میزان سختی کربناته در تکثیر ماهی دیسکس بسیار مهم تر از میزان سختی کل است .
با این نوار می توان KH آب را نیز محاسبه نمود .
۴ – NO۳ یا نیترات
مواد آلی ازت دار ، مثل دفعیات ماهی ها و ته مانده غذا های خورده نشده وارد مسیر تولید آمونیاک سمی گشته و به نوبه خود به ترتیب به نیتریت و سپس نیترات تبدیل می شوند .
درست است که نیترات به عنوان ماده مغذی به مصرف گیاهان می رسد اما افزایش غلظت آن بیش از ۵۰ میلی گرم در لیتر (۵۰ mg/L) باعث آسیب دیدن ماهیان و همچنین رشد بیش از اندازه جلبک ها می گردد . به غیر از بیمار شدن ماهی ها ، رشد جلبکها سبب بد منظره شدن آبزی دان و حتی گاهی افت میزان اکسیژن در آن خواهد گردید .
یکی از آسیبهایی که در نتیجه میزان بالای نیترات رخ می دهد ، ایجاد اختلالات اسمزی در ماهی است .
با محصول تست ۵ در ۱ شرکت تترا ، میزان نیترات نیز مشخص می شود .
۵ – NO۲ یا نیتریت
اگر ماهی ها برای مدت زیادی در معرض غلظت های بالاتر از ۱ میلی گرم در لیتر (۱ mg/L) نیتریت قرار بگیرند دچار آسیبهایی می شوند .
مثلا نیتریت از طریق آبششها به خون ماهی وارد شده و با هموگلوبین ترکیب گردیده و تولید مت هموگلوبین می کند که نتیجه آن افت توان حمل اکسیژن توسط خون است .
در پی آن آبشش ها و خون ماهی قهوه ای (شکلاتی) رنگ می شوند که به آن بیماری خون قهوه ای نیز می گویند .
افزایش میزان مت هموگلوبین خون بیش از ۸۰ % باعث سیاه شدن و در صورت ادامه یافتن منجر به خفگی و مرگ ماهی می گردد .
در این شرایط ماهی حتی در غلظت کافی اکسیژن نشانه های خفگی (بی اشتهایی ، تنفس در سطح ، بی حالی ، بلعیدن هوا ) را نشان می دهد .
برخی ماهی ها از جمله بیشتر سیکلیدهای آبزی دانی (مثل دیسکس ) نسبت به مقدار نیتریت حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند . (۰.۶ mg/L)
به کمک این استریپ ۵ کاره می توانید میزان نیتریت آب آکوآریوم خود را بیابید .
● شیوه کار با محصول پنج کاره سنجش کیفیت آب تترا
ابتدا یکی از نوار ها را از داخل قوطی استوانه ای آن برداشته و در قوطی را محکم ببندید.
سپس نوار را تا جایی که با فلش روی آن مشخص شده برای تقریبا یک ثانیه در آب آکوآریوم فرو کنید و در بیاورید .
یادتان باشد که اولا دستتان با مناطق رنگی که وظیفه تشخیص فاکتور های پنجگانه را بر عهده دارند برخورد نکند و دوما ؛ نوار را در جایی که آب آکواریوم دارای جریان نیست ( یعنی در محلی دور از جریان سنگ هوا یا فیلتر ها ) قرار دهید .
پس از خارج نمودن نوار تشخیص ، با تکانی آرام ؛ قطرات اضافی آب باقی مانده بر روی آن را پاک کرده و ۶۰ ثانیه صبر کنید تا تغییرات رنگی نوار صورت پذیرد .
یادتان باشد که نوار را زیر شیر آب نشویید .
کار تقریبا تمام شده است.
اکنون نوار را در کنار راهنمای رنگین چسبیده شده بر روی قوطی قرار دهید و تغییر رنگ هر فاکتور و عدد نوشته شده در کنار راهنما را یادداشت کنید .
اکنون به عنوان یک مدیر تمامی داده های مهم برای انجام اقدام ضروری را در دست دارید. این گوی و این میدان .
فربد امامی
منبع : پرشین بلاگ


همچنین مشاهده کنید