جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برای لاغر شدن چقدر ورزش کنیم


برای لاغر شدن چقدر ورزش کنیم
مطابق تحقیقی كه دانشگاه تگزاس انجام شده است برای اینكه بتوانید با ورزش كردن از وزن خود بكاهید باید تمرینات ورزشی را بطور منظم و پیگیر و بسیارزیاد انجام بدهید. در این تحقیق گروهی از مردان و زنان ۱۶ تا ۶۵ ساله سه بار در هفته و به مدت ۲۰ هفته و بطور متوسط هربار ۵۰ دقیقه بر روی دوچرخه های ثابت ركاب زدند.
آنها مقداری از وزن خود را از دست دادند كه البته این مقدار به قدری نبود كه به آنها كمك كند تا از یك فرد چاق به فردی لاغر تبدیل شوند. این امر شاید كمی سردرگم كننده باشد اما شما بهتر است بدانید كه ورزش تنها در صورتی میتواند از وزن شما بكاهد كه در مدت زمانی طولانی و بسیارجدی و سخت و به كرات- مثلا ۵ بار در هفته- انجام پذیرد.
همچنین ورزشهای آبی كمك زیادی برای لاغر شدن به شما نمیكند و این امر بدان علت است كه آب باعث كاهش درجه حرارت بدن و از بین بردن حرارت تولید شده در هنگام ورزش میشود در حالیكه اگر ورزش در خشكی صورت بپذیرد حداقل ۱۸ ساعت طول میكشد كه درجه حرارت بدن به حالت عادی برگردد و چون در این حالت بدن انرژی بیشتری را میسوزاند لذا شخص موفق میگردد كه به میزان بیشتری از وزن خود بكاهد.
● انجام كارهای خانه ورزش نیست
سابق بر این پزشكان مردم را تشویق میكردند كه سه با در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش نمایند. اما در دهه اخیر بسیاری از محققین، پزشكان را تشویق میكنند بجای توصیه مردم به سه بار ورزش سخت در هفته آنها را به فعالیت های منظم روزانه ترغیب نمایندؤ فعالیت هایی نظیر انجام امورات منزل، باغبانی و آهسته دویدن. این امر بدان علت است كه محققین فكر میكنند مردم بیشتر ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را با انجام امورات منزل و فعالیت های سبك پر نمایند تا اینكه فعالیت های سنگین ورزشی انجام دهند. در حال حاضر بسیاری از پزشكان فكر می كنند این توصیه - به خصوص برای افراد مسن- میتواند مفید باشد.
محققین ۲۳۰۰ زن بین ۶۰ تا ۷۹ ساله را از ۵۰ شهر مختلف انگلستان انتخاب نمودند. مطالعه بر روی این خانمها نشان داد زنانی كه فقط كارهای خانه و آهسته قدم زدن و باغبانی انجام می دهند از لحاظ بدنی وضعیت نامطلوبی داشته و اكثرا چاق می باشند. اما زنانی كه بطور متسط ۲.۵ ساعت در هفته را به قدم زدن سریع و باشتاب میپرداختند چابكتر، لاغرتر و سرحالتر از دیگران بودند. همچنین این زنان در حال استراحت ضربان قلب آهسته تری داشتند كه این خود میتواند از مشخصه های یك قلب سالم و قوی باشد.
● اثر ورزش بر بافت چربی بدن
▪ بنظر شما كدام عامل در از بین بردن چاقی موثرتر است ورزش كردن یا رژیم درمانی؟
بنظر من ورزش میتواند به مراتب بهتر از رژیم درمانی بافت چربی بدن شما را كنترل نماید. وقتی كه ورزش میكنید انرژی های ذخیره در بدنتان را می سوزانید ولی هیچگاه موفق نمی شوید آنقدر بخورید كه بتوانید انرژی از دست رفته تان را بدست بیاورید اشتهای شما در طول روزی كه در آن به ورزش مشغول بوده اید افزایش چندانی نمی یابد.اما بعضی از افراد با انجام برنامه های ورزشی وزن خود را از دست نمیدهند. اینكه أیا بتوانید با یك برنامه ورزشی خود را لاغر كنید یا نه؟ بستگی به نوع ورزش كردنتان دارد. اگر میخواهید كه بتوانید با ورزش خودتان را لاغر كنید باید حداقل یكبار در هفته تمرینات سخت بدنی را انجام بدهید. أزمایشاتی كه بوسیله دانشكده پزشكی Baylor انجام گرفته است نشان داده است كه بعد از یك ورزش آرام میزان مصرف انرژی شما چندان بالا نمیرود اما پس از یك ورزش و تمرین سخت دمای بدن شما برای مدتی طولانی بالاتر از حد نرمال بوده و این امر باعث افزایش سوخت و مصرف انرژی در بدن شما می گردد. ورزش شدید آنچنان ماهیچه ها را خسته می كند كه شما نمیتوانید آنرا بمدت بیش از یك هفته انجام دهید. اگر میخواهید از ورزش به عنوان عاملی كه باعث كاهش وزن تان بشود استفاده نمایید حتما یك رشته ورزشی را برای خودتان انتخاب كنید و مدت چند ماه بطور منظم در تمرینات آن حاضر شوید. وقتی كه آن ورزش را بطور كامل فراگرفتید میتوانید یك یا دوبار در هفته بصورت سخت و حرفه ای به انجام آن بپردازید. به منظور رفع خستگی حاصل از این نوع ورزش كردن روز بعد از آنرا به كارهای سبك مشغول شوید. باقی روزهای هفته را با نرمش و ورزشی آرام و راحت سپری كنید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید