جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کارنمای پژوهشی ده ساله


کارنمای پژوهشی ده ساله
كارنمای پژوهشی ده ساله، مركز تحقیقات دارالحدیث(۱۳۸۳ ۱۳۸۴)به كوشش معاونت اطلاع رسانی مركز تحقیقات دارالحدیث، ۳۲۶،۱۳۸۴ص.
«اهتمام به حدیث پس ازتمسك به كتاب حكیم حمید، برترین وظیفه ای است كه عالم دین به آن مكلف است. این، استضائه از انوار علم و حكمتی است كه از كلام و تعلیم و هدایت پیامبر مكرم اسلام(ص) و ائمه معصومین از اهل بیت آن حضرت(ع) ساطع می گردد و خرد و اندیشه انسانی را دستگیری و راهنمایی و زندگی بشر را برخوردار از سلوك حكیمانه و خردمندانه می كند... اكنون تأسیس مجمع دارالحدیث به همت جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای ری شهری كه در كار حدیث، گذشته از شوق و علاقه، تبحر و سابقه و تجربه نیز دارند، این مژده را می دهد كه به حصول... خواسته ها و نیازها در امر حدیث، به تدریج، نزدیك خواهیم شد. ان شاءالله تعالی... .»
متن بالا نقل بخشی از نگاشته مقام معظم رهبری به مناسبت افتتاح دارالحدیث در بیست و دوم آبان ۱۳۷۴ است. مركز تحقیقات دارالحدیث اینك تنها مركز فرهنگی است كه به شكل رسمی و در گستره ای وسیع به فعالیت مشغول است. اهداف این مركز پژوهشی قلمرو وسیعی از: پژوهش در علوم وابسته به حدیث، تبیین و ترویج معارف حدیثی، تدوین كتب حدیث و تربیت محققان در حوزه های مختلف علوم حدیث است.
این مؤسسه از سه ركن: مركز تحقیقات (در قم)،دانشكده علوم حدیث (در قم و ری) و سازمان چاپ و انتشارات (در قم و بیروت)تشكیل شده است. كتابخانه تخصصی حدیث كه در آغاز به عنوان یكی از اركان مؤسسه در نظر گرفته شده بود، اندكی بعد، در مركز تحقیقات دارالحدیث ادغام شد.
انتشار سه نشریه(دو نشریه تخصصی در موضوع حدیث، علوم حدیث و اطلاع رسانی در حوزه حدیث و یك نشریه عمومی علمی، فرهنگی و ادبی -حدیث زندگی - و برگزاری همایش ها از فعالیت های دیگر این مركز است.
موسوعه میزان الحكمه، موسوعه الامام علی بن ابی طالب در ۱۲جلد (ترجمه فارسی: دانشنامه امیرالمومنین)، موسوعه العقایدالاسلامیه(۵جلد)، موسوعه الاحادیث الطبیه (ترجمه فارسی: دانشنامه احادیث پزشكی) بخشی ازمحصولات مكتوب این مركز است.
مجموعه «كارنمای پژوهشی ده ساله» ،كه به مناسبت دهمین سال تأسیس مركز تحقیقات دارالحدیث انتشار یافته است، ضمن ارائه گزارشی از شرح وظایف و عملكرد دوره های مختلف در این مؤسسه ، نمایانگر تلاش مشتاقانه گروهی از اسلامشناسان جوان برای احیای میراث حدیثی شیعه است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید