جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سوره اللیل


سوره اللیل
سوره لیل (شب)، دارای ۲۱ آیه، ۷۱ كلمه و۳۰۲ حرف است كه سوره نهم در نزول بر پیامبراسلام (ص) می باشد و در مكه نازل شده است. این سوره برای بیان احوال مومنان و كافران همراه با سوگند خداوند است.
● سوگند خداوند
«قسم به شب كه تمام جهان را بپوشاند و قسم به روز، آنگاه كه آشكار و هویدا شود و جهان را جلوه روشنایی بخشد و قسم به خلقت نر و ماده، همانا سعی و تلاش شما متفاوت است؛ چرا كه بعضی از شما در جهت نجات و رستگاری تلاش می كنید و بعضی دیگر به سوی هلاكت و گرفتاری می روید».
▪گروه اول
كسی كه در راه خدا اموال و حقوق را عطا وتقوا پیشه می كند و تصدیق كلمه حسنی می نماید، پس زود باشد كه وی را توفیق و آسانی دهیم برای اطاعت و بندگی كه با طیب نفس اقدام نماید».
از حضرت علی (ع) روایت شده است: «روزی حضرت رسول (ص) به جنازه ای حاضر شد وچوبی در دست داشت و به طریق تفكر آن را به زمین می زد و بعد از آن فرمود: هیچ كس نباشد مگر آن كه او را در بهشت و دوزخ جایی باشد. مردی عرض كرد: ای رسول خدا(ص) پس ما عمل را ترك كنیم؟ حضرت فرمود: كار كنید كه هركسی مهیا شده برای كاری كه آفریده شده است وسپس آیه را خواند». همچنین در خبر است از سرور كائنات كه فرمود: هیچ روز آفتاب برنتابد مگر آن كه بر دوطرف آن، دو فرشته باشند كه خدای را می خوانند برای كسی كه مالش را انفاق می كند: بارخدایا! عوض او را به تعجیل برسان، و همچنین
برای كسی كه مالش را انفاق نمی كند به این كه: خدایا! مالش را تلف كن. و بعد از آن فرمود: تصدیق این حرف در این آیات است: فاما من اعطی واتقی و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری».
▪گروه دوم
اما كسی كه به انفاق و گفتن كلمه توحید بخل ورزید و خود را به سبب شهوت دنیا از پاداش خداوند بی نیاز داشت و كلمه نیكو و پسندیده توحید را تكذیب كرد، پس او را برای عسر وتنگدستی و عذاب به خاطر عناد و لجاجت مهیا گردانیم، و آنگاه كه بمیرد و هلاك شود، اموال ودارایی، او را از عذاب دفع نكند. شان نزول و داستان همسایه فقیرابن عباس نقل می كند:
●آیات سوره اللیل
درباره مردی از انصار بود كه در سرای وی درختی ازخرما قرار داشت كه بعضی از شاخه هایش در منزل همسایه او، كه مردی فقیر و عیالوار بود، آویخته بود و صاحب آن درخت هرگاه كه بربالای درخت می رفت و میوه های خرما را می چید، چیزی به بچه های همسایه فقیر نمی داد وچه بسا اگر خرمایی از درخت به زمین می افتاد، آن مرد از درخت پایین می آمد و میوه ها را ازدست و دهان كودكان می گرفت. مرد فقیر شكایت به نزد پیامبر اسلام (ص) برد وموضوع را به محضر حضرت عرض كرد، حضرت مرد انصاری را طلبید و بدو فرمود: آن درخت را به من بفروش تا من درخت خرمایی در بهشت به تو دهم. مرد گفت: این درخت خرمای بسیارخوبی است و آن را نمی فروشم. مردی دیگر به نام ابودحداح این قضیه را شنید و نزد مرد انصاری رفت و گفت: من آن درخت خرمای تو را كه درهمسایگی مرد فقیر است می خرم. مرد انصاری گفت: قضیه من با رسول خدا(ص) را شنیده ای كه من آن درخت را به درختی در بهشت نفروختم؟ ابودحاح اصرار كرد و سرانجام گفت: من بوستانی از درخت خرما دارم كه شامل چهل درخت خرماست، آن بوستان را در ازای این درخت به تو می فروشم. انصاری راضی شد و با حضور گواهان معامله انجام شد. ابودحداح به خدمت رسول خدا(ص)رسید و عرض كرد، حاضرم آن درختی را به درخت كه شما در بهشت وعده فرمودید، بفروشم.
و این معامله نیز انجام شد و حضرت درخت خرما را به مرد فقیر بخشید، سپس حق تعالی این سوره را فرستاد و در آن فرمود: سعی آدمیان مختلف است، عده ای مانند مرد انصاری برای دنیا سعی می كنند و عده ای مانند ابودحداح برای آخرت تلاش می كنند.
▪همه چیز در دست خداست
«به درستی كه هدایت مردم بر ماست و سرای دنیا و آخرت برای ماست، پس شما را به آتشی كه زبانه می كشد، بیم می دهیم و شقی ترین مردم بدان و اصل می شود; كسی كه توحید و معاد را تكذیب می كند و از اطاعت خداوند سرباز می زند، و پرهیزكار; همان كسی كه مالش را در راه خیر و خداوند انفاق می كند، از آن آتش دورباشد، و انسان پرهیزكار با تقوا به خاطر منت گزاری بر مردم یا چشم داشت از كسی، انفاق نمی كند، مگربه خاطر رضایت و خشنودی پروردگار برتر خود، و به زودی از ثواب و پاداش پروردگار خودخشنود خواهد شد».
●ثواب خواندن سوره اللیل
از حضرت رسول (ص) نقل شده است كه حضرت فرمود: «هر كس این سوره را بخواند و برخواندن آن مداومت داشته باشد، حق تعالی چندان به او رونق كرامت فرماید كه بی حساب باشد و به آن خرسند و راضی شود، او را از عسر و تنگدستی نجات دهد، امور دنیوی و اخروی او را سهل و آسان كند و او را با صلحا و شهدا محشور فرماید».
م. اسماعیل تبار
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید