چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

از سبز خلبانی تا مشکی پروانه ای


از سبز خلبانی تا مشکی پروانه ای
نزدیك به چهار قرن از زمانی كه عینك ساز انگلیسی، به تولید عینك های آفتابی پرداخت می گذرد. قبل از اینكه بنیامین فرانكلین به فكر ساخت عینك های دو كانونه بیفتد و آدامز سراغ طراحی عینك های جالبش كه دو عدسی با هم در یك فریم قرار می گرفت و دسته های پهن و بلند داشت، برود؛ جیمز اسكات در سال ۱۷۵۲ به تاثیر زیان بار نور خورشید بر چشم پی برد و به تولید عینك هایی با شیشه رنگی به جای شیشه سفید روی آورد. عینك هایی با شیشه آبی و سبز كه به تدریج موردپسند مردان و زنان اروپایی واقع شد. گرچه عینك هایی كه اسكات در آن سال ها طراحی می كرد با آنچه امروز دیده می شود از نظر طراحی قاب و دسته بسیار متفاوت است ولی عینك های آبی و سبز همچنان از طرفداران فراوانی برخوردارند. معروفترین كمپانی عینك سازی در اروپا شركت ری بن است كه بیشترین سهم در تولید عینك های سبز را دارد.
● عینك آفتابی، گزینه اول مد
تاثیر مخرب اشعه ماوراءبنفش خورشید روی چشم از قرن ها پیش ثابت شده است. این را می توان از سنگ زمردی كه پادشاهان روم در روزهای آفتابی جلوی چشمان شان می گرفتند تا بتوانند نبرد گلادیاتورها را ببینند، فهمید. رومی ها در آن زمان از خواص لنزها هیچ گونه آگاهی ای نداشتند و از زمرد تنها به دلیل سبز بودن آن برای كاهش نور خورشید استفاده می كردند. با این وجود، امروزه دیگر عینك آفتابی وسیله ای برای مواجهه با نور خورشید نیست كه گزینه اول برای خوش تیپ شدن به شمار می رود. چندان جای تعجب هم نیست چرا كه قبل از اینكه لباس و كیف و كفش در نظر بیاید، عینك آفتابی روی صورت جلوه می كند. البته خرید عینك آفتابی استاندارد كار راحتی نیست. عینك آفتابی در صورتی كه غیراستاندارد بوده و از مراكزی غیر از عینك فروشی ها خریداری شود، خود عاملی برای وارد شدن آسیب به چشم می شود. درخصوص چگونگی خرید و انتخاب نوع مرغوب عینك آفتابی در انتهای مطلب به تفصیل توضیح می دهیم. آنچه بیش از همه مورد توجه قرار دارد نوع عینكی است كه طراحان برای تابستان امسال در نظر گرفته اند.
● بازگشت كلاسیك ها
اگر ژورنال های دهه ۶۰ تا ۸۰ را دم دست داشته باشید بهترین نمونه های عینك آفتابی را در آن می توانید جست وجو كنید. انگار قرار نیست قدیمی ها از خاطر بروند، دوباره مدل های كلاسیك عینك آفتابی مد شده اند، از جنس همان عینك هایی كه سوفیا لورن به چشم می زد. عینكی با فریم خیلی بزرگ و دسته های كائوچو كه تقریباً نیمی از صورت را در برمی گرفت و ناحیه چشم و ابرو را به طور كامل می پوشاند. اگر ژاكلین كندی را هم به خاطر داشته باشید، عینكی بسیار بزرگ بر چشم دارد، شیشه مشكی با فریمی تقریباً مستطیل شكل كه از قسمت بالا و پایین قوسی شكل است و انحنا دارد، عینكی با دسته نیمه فلزی و چوبی كه معمولاً از دو قسمت تشكیل شده است. نوع دیگری از عینك های كلاسیك تازه مدشده، همان هایی است كه به گربه ای معروفند. ولی امروز فریم آن مخلوطی از بیضی و مستطیل است و تركیب كاملاً گربه ای ندارد. شیشه آن به رنگ های روشن بوده و فریم طلایی دارد، دسته آن نیز از دو نوار فلزی باریك و بلند كه به وسیله یك نگین یا جواهر به هم متصل شده اند، تشكیل شده است. نمونه این مدل عینك را در چهره اكثر هنرپیشه های دهه ۸۰ می توان دید.
از دیگر عینك های كلاسیك كه امسال روانه بازار شده اند، باید به عینك های گردی كه دسته آن به صورت دو نوار باریك فلزی در هم گره خورده اند (شكل مارپیچ دارند) اشاره كرد كه معمولاً هم فریم های مشكی، طوسی و طلایی دارند.
● مشكی همچنان در صدر
از دیرباز قرمز رنگ اشرافیت بوده ولی همیشه این مشكی است كه برای میهمانی های بزرگ و مجلل مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب لباس هایی كه برای مراسم های باشكوه دوخته می شود، مشكی است. عینك های آفتابی مشكی نیز در بیشتر موارد، انتخاب اول افراد بسیار شیك و متمول است. برای اینكه امسال هم در صدر افراد خوش تیپ قرار بگیرید، به فكر خرید عینك های آفتابی كه هم شیشه و هم فریم آن مشكی است و روی دسته آن قطعات كارشده جواهر و سنگ های نقره ای و طلایی دیده می شود، بیفتید.
● عینك های پروانه ای
مدل بال های پروانه را تجسم كنید. البته از همان نوعی كه در نقاشی بچه ها دیده می شود. این مدل كه در میان خانم های جوان مورد پسند واقع شده، تركیبی از شیشه مشكی و فریم سفید است كه با كیف و كفش مشكی ست می شود.
●عینك های خلبانی
انتخاب اول دختران و پسران جوان و اسپرت پوش. عینك هایی كه شبیه به عینك خلبان ها بوده و ناحیه چشم و ابرو را می پوشاند. فریم و شیشه آن مشكی است، قاب تخت دارد و به راحتی بالای سر گذاشته می شود. نوع مستطیلی آن كه انحنای كمی در بالا و پایین دارد و دسته آن پهن و باریك است برای خانم ها و نوع كاملاً مستطیلی با دسته نیمه پهن و بلند برای آقایان طراحی شده است. هیچ گونه زرق و برقی نداشته و تنها مارك آن با رنگ طلایی و نقره ای در ابتدای دسته آن نوشته شده است. بهترین نوع این عینك را می توان در بین مدل های ورساچه، والنتینو، كالوین كلین و میومیو جست وجو كرد.
● قرمز، پرفروش میان رنگی ها
در میان انواع عینك هایی كه با فریم نارنجی، بنفش، سفید، آبی و سبز در ویترین عینك فروشی ها دیده می شود، بیش از همه قرمز طرفدار دارد. قرمز پارسال هم رنگ محبوب و مورد توجه جوان ها بود و به نظر می رسد تا مدتی قصد ندارد از چرخه رنگ پیشنهادی طراحان لباس و كیف و عینك آفتابی خارج شود.از مدل های جدید عینك آفتابی كه بگذریم، نوبت به انتخاب عینك متناسب با چهره فرد می رسد. تمامی مدل های فوق زیبا هستند و به چهره جلوه ای خاص می دهند، تنها در زمانی كه شما عینكی متناسب با فرم صورت تان خریداری كنید. عینك های مدل خلبانی یا ماسكی بسیار مد شده اند و زیبا هستند ولی به هر چهره ای نمی آید. اگر صورت تان گرد است بهتر است عینكی با فریم مستطیل به صورت تان بزنید. در صورت داشتن صورت چهارگوش مناسب ترین عینك برای شما، عینكی با قاب گرد یا پروانه ای است. صورت های بیضی شكل اما هیچ مشكلی ندارند و هر نوع عینكی با هر نوع قابی به صورت شان می نشیند.
● انتخاب عینك آفتابی استاندارد
گرچه این روزها نكته مهم در انتخاب عینك آفتابی، مدل و زیبایی آن است ولی در اصل آنچه باید در خرید عینك آفتابی رعایت شود، قابلیت آن در جذب پرتوهای زیان بخش خورشید است. تابش مستقیم اشعه ماوراءبنفش خورشید آسیب های جدی و جبران ناپذیری به قرنیه و شبكیه چشم وارد می كند، ضمن اینكه خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماكولا در افراد مسن را افزایش می دهد. عینك آفتابی باید بتواند چشم را در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت كند چرا كه با زدن عینك آفتابی مردمك چشم گشاد شده و نور بیشتری به چشم وارد می شود. اگر عینك نتواند مانع از ورود نور به چشم شود، شبكیه به راحتی در معرض تابش اشعه UV قرار گرفته و تخریب می شود. همواره عینكی را انتخاب كنید كه ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه UV را جذب كند.
برخی از كارخانجات تولیدكننده برای نشان دادن جذب ۱۰۰ درصد UV از برچسب هایی استفاده می كنند كه جذب UV را تا بیش از ۴۰۰ نانومتر زده است. این برچسب دقیقاً به معنی جذب ۱۰۰ درصد است و بسیار توصیه می شود. بهترین راه برای آگاهی از میزان مقاومت عینك در برابر نور خورشید توجه به برچسب آن است. میزان تیرگی شیشه عینك هیچ ربطی به مقاومت آن در برابر نفوذ خورشید ندارد. عینك های آفتابی دارای شناسنامه از لحاظ میزان جذب نور به چهار گروه طبقه بندی و اعداد مقاومتی آن با ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ نشان داده می شوند. عینك هایی كه عدد مقاومت آنها یك است، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد نور خورشید را جذب می كنند و بیشتر در مكان های سرپوشیده و كم نور مورد استفاده قرار می گیرند. عینك هایی كه عدد مقاومت دو دارند تقریباً ۷۰ تا ۹۰ درصد نور خورشید را جذب می كنند و مناسب روزهای ابری هستند. عدد سه، مقاومت عینك هایی را نشان می دهد كه برای روزهای آفتابی و پرنور مناسبند. این نوع عینك ها قادرند ۹۰ درصد نور خورشید را جذب كنند و اثرات مخرب UV را تا حد زیادی كاهش دهند.عدد چهار نیز به مفهوم جذب كامل نور خورشید است و عینك هایی اینچنین در محیط هایی كه شدت نور شدید است مثل كوهستان به كار می آیند.
● انواع عینك های آفتابی
عینك هایی كه ۹۹ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب می كنند: این نوع عینك ها به دلیل نقشی كه در جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به چشم دارند در كاهش بیماری های چشمی بسیار موثر هستند.
▪ عینك های پلاریزه
عدسی های پلاریزه خیرگی نور خورشید را كه انعكاس یافته از سطوح صافی مثل خیابان یا سطح آب است، از بین می برد و بینایی را بهبود می بخشد.
▪ عینك های سایه روشن (كنتراستی)
در این نوع عینك ها رنگ عدسی از بالا به پایین یا از بالا و پایین تا وسط تغییر می كند. عدسی های سایه روشن تك سایه كه در بالا تیره و در پایین روشن هستند، خیرگی نور خورشید را از بین برده و امكان دید مناسبی را از قسمت پایینی فراهم می كند.
این نوع عینك ها بیشتر در ورزش به خصوص شیرجه كاربرد دارد. نوع سایه روشن دوسایه آن كه در بالا و پایین تیره و در وسط روشن است نیز بیشتر در قایقرانی و اسكی مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ عینك های آینه ای
در این عینك ها پوششی آینه ای بر روی سطح عدسی ها قرار گرفته است. عینك های آینه ای به رغم كاهش نور ورودی به چشم، قابلیت كاملی را در حفاظت چشم از اشعه UV ندارد.
عینك های ضدخراش
به طور معمول هیچ لنزی نشكستنی نیست ولی احتمال شكستن عدسی های پلاستیكی بسیار كمتر از نوع شیشه ای آن است. بهترین نوع عینك های ضدخراش از پلاستیك پلی كربنات ساخته شده اند كه سبك هستند و از استحكام بالایی برخوردارند.
● انتخاب فریم
فریم باید هم اندازه و متناسب با شكل و رنگ پوست باشد. فریم ها معمولاً فلزی از جنس تیتانیوم، آلومینیوم، برلیوم و...، پلاستیك و یا از جنس نایلون گلیدامید هستند كه در برابر گرما و سرما مقاوم بوده و تولید حساسیت نمی كند.
●جنس لنز
در حال حاضر كمتر از شیشه در ساخت لنز استفاده می شود زیرا سنگین بوده و خطر شكسته شدن آن بسیار بالا است. پلی كربنات و آكریلیك مهمترین مواد سازنده لنز هستند. پلی كربنات بهترین نوع لنز برای عینك آفتابی است. سبك و مقاوم بوده و خراشیده نمی شود. آكریلیك اما كمتر از پلی كربنات مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اگرچه در برابر گرما و سرما مقاوم است ولی خیلی زود خراشیده می شود.
● رنگ های عینك آفتابی
عینك هایی كه شیشه طوسی و خاكستری دارند بعد از مشكی بهترین انتخاب هستند. جذب زیادی از نور خورشید دارند و در رانندگی بسیار مفیدند.عینك های قهوه ای جذب نسبتاً خوبی از نور خورشید دارند ولی عمق میدان را تا حد زیادی كاهش می دهند.رنگ های كهربایی یا زرد برای فعالیت در محیط های شفاف یا مه آلود مفید هستند. این نوع عینك ها در ورزش هایی مثل اسكی نیز بسیار كاربرد دارند، زیرا نور آبی را جذب كرده و كنتراست را افزایش می دهد.عینك های آبی و بنفش به هیچ وجه توصیه نمی شود، كنتراست رنگ را كاملاً از بین برده و نقش مفیدی در جذب پرتوهای مفید خورشید ندارد.
با توجه به موارد فوق، بهترین رنگ عینك آفتابی مشكی است كه علاوه بر جنبه ظاهری و شیكی، در جلوگیری از ورود پرتو ماوراءبنفش خورشید به چشم تاثیر بسزایی ایفا می كند.
بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید