شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دیابت حاملگی چیست؟


دیابت حاملگی چیست؟
به دیابتی که در جریان حاملگی بروز می کند دیابت حاملگی می گویند . دیابت حاملگی در ۲ تا ۳ در صد خانمهای حامله اتفاق می افتد . پزشکان اندازه گیری قند خون کلیه خانهای حامله را در حوالی هفته ۲۶ حاملگی ضروری می دانند . در این زمان نیاز مادر به انسولین افزایش می یابد . در صورتیکه لوزالمعده مادر نتواند این افزایش نیاز را با ترشح انسولین بیشتر جبران نماید دیابت حاملگی پدیدار می شود .
در خانمهایی که
*چاق هستند
* سابقه فامیل دیابت دارند
* سابقه زایمان بچه مرده دارند
* سابقه تست تحمل کلوکز طبیعی دارند ، شانس پیدایش دیابت حاملگی بیشتر است .
● نحوه درمان دیابت حاملگی چگونه است ؟
اساس درمان دیابت حاملگی رژیم غذایی است . متخصص تغذیه در برنامه ریزی غذایی که در آن کلیه نیاز های شما در جریان حاملگی بطور کامل در نظر گرفته می شود شما را کمک و راهنمایی خواهد کرد . صرف ۶ وعده غذای اندک و محدود کردن مصرف مواد قندی بهترین روش برای کنترل قند خون در جریان دیابت حاملگی است . ورزش و فعالیت بدنی نیز در کنترل قند خون شما اهمیت دارد . قدم زدن پس از صرف غذا روش آسانی برآی پایین آوردن قند خون است شما با اندازه گیری قند خونتان در منزل تاثیر رژیم غذایی را در کنترل قند خون خویش ارزیابی کنید .
چنانچه رژیم غذایی بتنهایی نتواند قند خونتان رلا بطور مطلوب کنترل کند تزریق انسولین تا ختم حاملگی ضروری خواهد بود . برای کنترل قند ی که از مادر به بچه می رسد کنترل قند خون مادر ضروری است ورود قند زیاد از مادر به جنین موجب می شود که لوزالمعده جنین انسولین بیشتری تولید وآزاد نماید . انسولین زیاد همانند یک هورمون رشد عمل می کند . بنابراین ، قند خونهای بالای مادر موجب اختلالاتی در رشد و تکامل طبیعی بچه می شود .
● آیا بعد از تولد دیابت من تداوم پیدا خواهد کرد ؟
به فاصله کوتاهی بعد از ختم حاملگی ، در ۹۸ درصد خانمهای مبتلا به دیابت حاملگی قند خون بحد
طبیعی برمیگردد. حدود ۳۰ درصد این خانمها در ۵ سال آینده و قریب ۶۰ در صد آنان در ده سال آینده دچار دیابت پایدار می گرددند احراز و نگهداری وزن بدنی مطلوب خطر پیدایش دیابت را در آینده در چنین خانمهایی کاهش می دهد.
● نتیجه
هر اندازه اطلاعات بیشتری در زمینه دیابت و حاملگی کسب کنید ، خواهید توانست براحتی از بروز حوادث و مشکلات احتمالی جلوگیری و یا برطرف نمایید . بعلاوه شانس شما برای داشتن یک بچه سالم بشدت افزایش می یابد .کنترل دقیق دیابت بدن شما را قادر می سازد که با تغییر ناشی از حاملگی تقریبا بطور طبیعی کنار بیاید .چنانچه برای رسیدن به یک کنترل مطلوب با عاضای تیم مراقبت روزمره از خود را بعهده دارید کنترل دقیق دیابت بدن شما را قادر می سازد که با تغییرات ناشی از حاملگی تقریبا بطور طبیعی کنار بیایید. چنانچه برای رطیدن به یک کنترل مطلوب با اعضای تیم مراقبت خود همکاری کنید ، براحتی می توانید خطرات ناشی از قند خون بالا و تولید کتونها را درک و از آنها جلوگیری کنید . با مراقبت دقیق و جدی از خودتان شامس شما برای داشتن یک بچه طبیعی و سالم بهمان اندازه شانس یک مادر حامله غیر دیابتی می باشد .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید